چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 123083

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سوء تغذیه را یکی از مشکلاتی دانست که باعث بروز اختلال در رشد به ویژه رشد کودکان می شود و توصیه کرد : مادران باردار ، زنان به ویژه در سنین بالای 40 سالگی ، کودکان و نوجوانان و سالخوردگان برای برخورداری از زندگی سالم مصرف محصولات پروبیوتیک و لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سوء تغذیه را یکی از مشکلاتی دانست که باعث بروز اختلال در رشد به ویژه رشد کودکان می شود و توصیه کرد : مادران باردار ، زنان به ویژه در سنین بالای 40 سالگی ، کودکان و نوجوانان و سالخوردگان برای برخورداری از زندگی سالم مصرف محصولات پروبیوتیک و لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فرآورده های پروبیوتیک حاوی باکتری های مفیدی هستند که پس از مصرف در روده ساکن می شوند و اثرات مفیدی در سلامت انسان به جای می گذارند.

علی اکبر سیاری در گفت وگو با ایرنا در شیراز افزود: از مواردی که مصرف لبنیات و فراورده های پروبیوتیک توصیه شده در زمینه تامین املاح بدن به ویژه کلسیم و فسفر است.

وی گفت: اکنون در برخی از استان های کشور سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال آمار بالایی دارد که در این زمینه استان هایی مانند سیستان و بلوچستان این رقم بسیار بالاست.

سیاری با بیان اینکه استان فارس در ردیف چهارم یا پنجم کشور در زمینه سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال قرار دارد گفت : مصرف لبنیات و فراورده های پروبیوتیک کمک شایانی در اصلاح رژیم غذایی دارد و می تواند کمبودهای کلسیم و فسفر را تامین و جبران کند.

سیاری افزود: برای کودکان کمتر از شش ماه توصیه متخصصان به مصرف مداوم شیر مادر است و شیر مادر برای این نوزادان کفایت می کند اما از سالهای دوم که غذا و غذاهای کمکی آغاز می شود اگر حساسیت به شیر گاو و لبنیات در کودکان وجود نداشته باشد مصرف شیر های کم چرب و لبنیات پروبیوتیک توصیه می شود.

به گفته ی وی تامین 300 میلی گرم کلسیم برای نوزادان شیر خوار و تامین یک هزار و 200 میلی گرم کلسیم برای نوجوانان از طریق مصرف شیر مناسب است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد : افراد میان سال باید 800 میلی گرم کلسیم مصرف کنند که با مصرف لبنیات کم چرب ، دوغ ، ماست ، شیر و کشک این میزان کلسیم برای بدن تامین می شود.

وی با بیان اینکه سالمندان به تامین کلسیم بیشتر نیاز دارند گفت: تامین یک هزار و 200 میلی گرم کلسیم برای سالمندان نیز با مصرف لبینات کم چرب و فراوارده های پروبیوتیک میسر است.

معاون وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: مصرف شیر کم چرب به همه خانواده ها توصیه می شود ، مصرف شیر کم چرب به لحاظ آن مناسب است که عاری از روغن اشباع شده می باشد ، روغن اشباع شده در بدن رسوب می کند و می تواند عاملی برای سکته ها قلمداد شود.

دکتر سیاری گفت: همه دسته ها و زیر گروههای لبنیات شامل ماست ، شیر ، دوغ ، کشک ، بستنی ، و حتی کیک و شیرینی هایی که لبنیات دارد برای تامین کلسیم مناسب برای بدن توصیه می شود و امید است خانواده ها با گنجاندن مصرف لبنیات بیشتر در برنامه غذایی در این زمینه برای پرورش نسلی با رشد مناسب و سالم مشارکت کنند.

وی در باره امکان استفاده از فراورده های پروبیوتیک به جای دارو نیز افزود: مصرف این محصولات به عنوان داروی کمکی نیز مفید است ، کودکانی که مبتلا به کولیک هستند مصرف پروبیوتیک می تواند تا مقدار زیادی راهگشا باشد و تاثیر دارویی را افزایش دهد.

سیاری گفت: مصرف فراورده های پروبیوتیک دل درد و نارسایی های گوارشی را نیز در کودکان التیام می بخشد و اگر چه بطور قطعی تاثیر آن به عنوان دارو اثبات نشده اما به عنوان کمکی برای اثر بخشی بیشتر دارو ها به اثبات رسیده است.

وی از خانواده ها خواست تا به جای مصرف بی رویه سس ها از محصولات لبنی جایگزین استفاده کنند و افزود: مصرف بی رویه فست فودها ما را به سمت مصرف سس ها نیز کشانده در حالیکه می توان به جای سس هایی که مخرب کبد و دستگاه گوارش هستند از ماست و لبنیات مشابه استفاده کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: در عین که نمی توان مصرف نوشابه ها را در سفره غذایی حذف کرد اما می توان نوشابه های جایگزین ارائه داد ، مصرف دوغ به جای نوشابه های گاز دار و غیر گاز دار و مصرف ماست در این زمینه می تواند به بهبود رژیم غذایی کمک کند.

وی افزود: نوشابه ها تاثیر مخرب در سلامت بدن دارد و موجب پوکی استخوان و اختلال در سلامت می شود اما می توان با جایگزین کردن دوغ ؛ شربت سکنجبین ، شربت قند ، آب میوه سالم سفره غذایی مناسب و سالمی برای خانواده ها ایجاد کرد.


*معاون وزیر بهداشت: سوء تغذیه کودکان در برخی استان ها نگران کننده است

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال در برخی از استان ها را نگران کننده دانست و گفت: در برخی مناطق مانند سیستان و بلوچستان باید تدابیر جدی برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در همایش گوارش و کبد کودکان، سوء تغذیه را حادثه پنهانی عنوان کرد که در کودکان به دلیل فرهنگ و سطح سواد مادر، درآمد خانواده و یا عدم سلامت کودک اتفاق می افتد .

وی اظهار کرد: از جمله بیماری هایی که منجر به سوء تغذیه می شود ، حساسیت های غذایی است که هم اکنون سه تا هفت درصد کودکان به آن مبتلا هستند.

وی شایع ترین حساسیت غذایی در کودکان را حساسیت به پروتئین گاوی عنوان کرد و افزود: دیگر مواد غذایی حساسیت زا در کودکان ، تخم مرغ ، سویا ، بادام ، بادام زمینی ، غذاهای دریایی و گندم هستند و کودک مبتلا به حساسیت غذایی ممکن است مبتلا به عوارض گوارش و کبدی مانند کمبود وزن و یا مشکلاتی در روده بزرگ یا کوچک شود.

سیاری با بیان اینکه اغلب حساسیت های کودکان تا سه سالگی درمان می شوند ، اظهار کرد : در نخستین پنل علمی امروز ، مشکل کودکی که بیماری او تا 10 سالگی ادامه یافته بود به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و اساتید کشوری نظرات خود را در این زمینه ابراز کردند .

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در سال های اخیر ، مشکل کمبود ریزمغذی هایی مانند روی و آهن در کشور بهبود یافته ، اما به دلیل شناسایی مشکل کمبود ویتامین های A وِD ، هم اکنون طرح های ارایه ویتامین D به دانش آموزان دختر دبیرستانی و مادران باردار در حال اجرا است که با دوزهای مشخص صورت می گیرد .

سیاری در خصوص دیگر موارد مورد نیاز بدن ، تصریح کرد : شیر خواران روزانه به 300 میلی گرم کلسیم نیاز دارند و میران نیاز به این ماده غذایی در نوجوانان روزانه یک هزار و 200 میلی گرم ، در میانسالان روزانه 800 میلی گرم و در سالمندان 60 سال به بالا نیز مانند نوجوانان روزانه یک هزار و 200 میلی گرم است که توصیه می شود با استفاده از لبنیات کم چرب تامین شود .

نخستین پنل علمی همایش کشوری گوارش و کبد کودکان به ریاست علی اکبر سیاری و با حضور دکتر پدرام عطایی ، دکتر عباس تقوی ، دکتر حسن کرمی و دکتر مجید صداقت برگزار شد و همه صاحب نظران شرکت کننده در این همایش در خصوص مشکل مطرح شده دراین پنل علمی به تبادل نظر پرداختند .

همایش بیماری های گوارش و کبد کودکان از 16مهرماه جاری در شیراز آغاز شده و تا هجدهم نیز ادامه دارد و طی آن بیش از 50 فوق تخصص گوارش و کبد کودکان از نقاط مختلف کشور در محل مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تبادل اطلاعات با یکدیگر می پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha