چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 123086

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد درمان برخی سرطان‌ها در هنگام شب می‌تواند موثرتر باشد.

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد درمان برخی سرطان‌ها در هنگام شب می‌تواند موثرتر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج یک مطالعه که در مجله پزشکی «نیچر کامیونیکیشین» منتشر شده نشان می‌دهد درمان برخی سرطان‌ها در هنگام شب موثرتر است. بنابر اعلام پزشکان، تومورهای بدخیم در ساعات پایانی شب سریعتر تکثیر می‌شوند.

«یوسف یاردن»، سرپرست اصلی این مطالعه می‌گوید: شیوه‌های درمانی سرطان معمولا در ساعات روز انجام می‌شوند که در این زمان بدن بیمار به خودی خود در حال مبارزه با سلول‌های سرطانی است. شیوه جدید پیشنهادی ما یک درمان جدید نیست بلکه یک زمان بندی جدید درمانی برای استفاده از برخی داروهای حاضر است.

مطالعه جدید نشان می‌دهد تکثیر فعال تومورها وابسته به عملکرد دو گیرنده سلول‌های سرطانی موسوم به «فاکتور رشد اپیدرمی» (EGFR) و گیرنده «گلوکوکورتیکوئید» (GR) است. EGER مسئول رشد و گسترش سلول‌ها شامل سلول‌های سرطانی است در حالی که GR هورمون‌های استروئیدی هستند که در طول روز انرژی بدن را تنظیم می‌کنند.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، گرچه سطح هورمون گلوکوکورتیکوئید در طول روز به اوج می‌رسد اما در مقابل، میزان فعالیت EGFR در زمان بیداری محدود می‌شود. به عبارت دیگر سطح هورمون گلوکوکورتیکوئید در طول شب محدود می‌شود.

با در نظر گرفتن این ارتباط معکوس، متخصصان ابتدا داروی ضدسرطان پستان موسوم به «لاپتینیب» را در ساعات مختلفی از روز به موش‌ها دادند و دریافتند از آنجا که در شب سطح GR کاهش می‌یابد بر میزان فعالیت EGFR افزوده می‌شود و بنابراین داروهای ضدسرطانی که فعالیت EGFR‌ را سرکوب می‌کنند در صورت مصرف شبانه در جلوگیری در رشد سلول‌های سرطانی موثرتر بوده و تاثیر درمانی مطلوب‌تری دارند. علاوه بر این آزمایش روی موش‌ها نشان داد تغییر در سطح گلوکوکورتیکوئید برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha