دبیر علمی سمینار بیماری های ژنتیک گفت: برای داشتن جامعه و نسلی سالم از بیماریها، بهتر است همه زوج ها قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک انجام دهند.

سلامت نیوز: دبیر علمی سمینار بیماری های ژنتیک گفت: برای داشتن جامعه و نسلی سالم از بیماریها، بهتر است همه زوج ها قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک انجام دهند.

دکتر عبدالرحیم صادقی در سمینار دو روزه اصول بیماری های ژنتیک در دانشکده علوم پزشکی اراک افزود: آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج موضوعی فانتزی، غیرضروری و فقط مختص ازدواجهای فامیلی نیست.

وی ادامه داد: این تصور که مشاوره ژنتیک فقط برای ازدواج های فامیلی ضروری است و سایر زوج ها به آن نیازی ندارند، درست نیست.

صادقی، بر گسترش مراکز مشاوره و آزمایشگاه های ژنتیک تاکید کرد و گفت: نباید هزینه زیاد انجام این خدمات، سلامت نسل آینده را به خطر اندازد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هزینه شناسایی بیماری های ژنتیکی از درمان آنها کمتر است و صرفه اقتصادی برای حوزه سلامت دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به بالارفتن سن ازدواج و افزایش جمعیت، زمینه تولد نوزادانی با اختلالات ژنتیکی، افزایش یافته است.

دبیر علمی سمینار بیماریهای ژنتیک ادامه داد: در کشور40 درصد ازدواج های فامیلی زمینه ساز بیماری های ژنتیک است و ازهر 100 تولد در کشور، یک نوزاد به بیماری های ژنتیکی مبتلاست.

وی مقدمه درمان بیماری های ژنتیکی را تشخیص صحیح دانست وافزود: بیماری های ژنتیکی پیچیدگی خاص خود را دارد و برای تشخیص درست لازم است زمینه استفاده از آزمایشگاه های ژنتیک فراهم شود.

وی بیان کرد: 20 هزار بیماری ژنتیک وجود دارد که عامل دو سوم آنها ژن است و نیز20 درصد تخت های درمانی توسط کودکانی اشغال می شود که به بیماری های ژنتیک مبتلا هستند.

دبیر علمی سمینار اصول بیماری های ژنتیک، افزایش آگاهی و بهداشتی پزشکان به منظور پیگیری، تشخیص و درمان بیماری های ژنتیک را هدف برگزاری این سمینارعنوان کرد.

در اولین روز از برگزار این سمینار تخصصی، اساتید ژنتیک از کشورهای آلمان و سوئد مطالب علمی در این زمینه ارایه کردند و در دومین روزسمینار، پژوهشگرعضو انجمن سرطان شناسی از آمریکا و سایر متخصصان علم ژنتیک ایرانی سخنرانی خواهند کرد.

این سمینار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اراک و اداره کل بهزیستی استان مرکزی در سالن پیامبر اعظم (ص) دانشکده پزشکی اراک در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha