چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 123094

یک متخصص اطفال با تاکید بر اینکه شروع زودهنگام دادن غذا به کودک پیش ‌از 4 ماهگی، احتمال بروز خطراتی را در ‌پی‌دارد.

سلامت نیوز: یک متخصص اطفال با تاکید بر اینکه شروع زودهنگام دادن غذا به کودک پیش ‌از 4 ماهگی، احتمال بروز خطراتی را در ‌پی‌دارد.

دکتر بهنام مقدادی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه از سن 4 تا 6 ماهگی، بسیاری از نوزادان آماده می‌شوند تا به ‌عنوان مکمل تغذیه علاوه بر شیرمادر از غذای جامد نیز استفاده کنند، گفت: علت تاکید بر شروع تغذیه کمکی از سن 4 تا 6 ماهگی این است که در این بازه زمانی، شیرخوار به ‌طور ‌مشخص از زبان برای بیرون‌ راندن غذا از دهان استفاده نمی‌کند و هماهنگی حرکت‌ دادن غذای جامد از جلوی دهان به عقب آن آغاز می‌شود تا بلع غذا راحت‌تر انجام شود.

وی یادآور شد: اضافه ‌کردن غذای جامد به غذای کودکی که تا 6 ماهگی فقط از شیرمادر استفاده کرده ‌است، به کودک کمک می‌کند تا از منافع شیرمادر در جهت سلامتی بیشتر سود برد. شروع تغذیه پیش از این زمان موجب می‌شود تا کودک تمایل کمتری نسبت به شیر مادر نشان دهد.

این متخصص اطفال با تاکید بر اینکه شروع زودتر غذای جامد پیش ‌از 4 ماهگی احتمال بروز خطراتی را در ‌پی‌دارد، گفت: آسپیراسیون، یعنی رفتن غذا به مجرای هوایی از خطرات شایع شروع زودهنگام تغذیه کمکی است.

وی افزود: با تغذیه کمکی زودهنگام، نوزاد ممکن ‌است کالری زیادی از مواد‌مغذی دریافت کند یا مقدار کالری دریافتی کم باشد اما در مجموع خطر چاقی را در کودک افزایش می‌دهد.

مقدادی با اشاره به اینکه بر خلاف تصور عامه مردم شروع غذای جامد پیش از 4 ماهگی به بهترشدن خواب کودک کمک نمی‌کند، گفت: البته دیر شروع کردن غذای کمکی هم عوارضی به همراه دارد؛ به طوری که کندی رشد کودک، ایجاد کم‌خونی آهن در نوزاد شیرمادرخوار، تاخیر در کارکرد حرکتی دهان و ایجاد تنفر نسبت به غذاهای جامد را به همراه دارد.

این متخصص اطفال خاطرنشان کرد: ثابت نشده است که به تعویق انداختن غذای جامد از جمله غذا‌هایی که به ‌شدت آلرژی‌زا هستند، از بروز آسم، تب‌یونجه یا آلرژی‌های غذایی جلوگیری‌ کند. علاوه بر سن، باید به سایر نشانه‌ها‌ی آماده‌ بودن کودک برای دریافت غذای‌ جامد نیز توجه داشت؛ مانند اینکه آیا کودک می‌تواند سرش را راست و به صورت ثابت نگاه‌ دارد یا آیا کودک می‌تواند با استفاده از تکیه‌گاه بنشیند یا خیر. درصورتی‌ که پاسخ به این سوالات مثبت بود و پزشک کودک هم نظر موافق داشت، می‌توان از غذای‌ جامد به عنوان مکمل غذای‌ کودک استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha