معاون درمان وزیر بهداشت گفت: همزمان با اجرای کتاب جدید ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت، سهم پرداختی از سوی بیماران در بخش بستری به کمتر از 6 درصد کاهش خواهد یافت.

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت گفت: همزمان با اجرای کتاب جدید ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت، سهم پرداختی از سوی بیماران در بخش بستری به کمتر از 6 درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد حاجی‌آقاجانی درباره ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت گفت: بازنگری ارزش نسبی خدمات سلامت یکی از تکالیف قانون برنامه پنجم توسعه است که پس از یک دهه کار کارشناسی و با مشارکت تمام ذی‌نفعان تدوین و ابلاغ شده است.

آقاجانی با اشاره به این که ارزش نسبی خدمات موجود در کتاب قبلی (کالیفرنیا)، مرتبط به سه دهه قبل است، ادامه داد: این کتاب با نظام فعلی ارائه خدمت در کشور و پیشرفت علوم پزشکی مطابقت نداشت و سبب شده بود بیش از 2 هزار خدمت در نظام درمانی کشور فاقد تعرفه باشند و باعث چندپارگی تعرفه‌ها، دریافت‌های چند برابر و آشفتگی بازار درمانی شوند.

به گفته وی، عدم توازن در تعرفه خدمات در درون رشته‌ها و به طور ویژه میان رشته‌های تخصصی سبب غفلت از رشته‌های بالینی مادر و ترغیب دانشجویان به سمت رشته‌های جدیدتر شده بود که اصلاح این روند جز با اصلاح نسبت‌های ارزش نسبی خدمات امکان‌پذیر نبود.

آقاجانی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات ملی تحقیقات سلامت، سهم پرداختی مردم از هزینه‌های درمان با اجرای طرح تحول سلامت از 37 درصد به 8 درصد کاهش یافته، ادامه داد: همزمان با اجرای کتاب جدید ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت، سهم پرداختی از سوی بیماران در بخش بستری از میزان فعلی به کمتر از 6 درصد کاهش خواهد یافت.

آقاجانی با بیان اینکه در بخش خصوصی نیز با اجرای کتاب جدید، زمینه حذف پرداخت‌های غیرقانونی فراهم شده است، گفت: در بخش خصوصی به دلیل عدم افزایش تعرفه‌های این بخش و افزایش سهم تعهد سازمان‌های بیمه‌گر پایه، سهم پرداختی از سوی بیماران در حدود 25 درصد کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: بنابراین کاهش هزینه‌های مردم با اجرای این کتاب به هیچ وجه تبلیغاتی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha