محققان واحد تحقیقات پروتئومیکس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توانستند پس از دو سال مطالعه، 18 پروتئین در سلول های پشتیبان سیستم عصبی انسانی را شناسایی کنند. پروتئومیکس بالینی به معنی بیان و شناسایی توالی پروتئین در سلول های انسانی است.

شناسایی 18 پروتئین در سلول های پشتیبان سیستم عصبی انسانی توسط محققان ایرانی
 به گزار سلالمت نیوزدکتر علیرضا زالی - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عصر امروز در جمع خبرنگاران افزود: علم پروتئومیکس یکی از فناوری های نوین است که تنها کشورهای معدودی در جهان ابزار تکنولوژیک این فناوری را دارند اما محققان ایرانی با ابزار موجود و محدود خود توانسته اند این شناسایی را انجام دهند.

وی یادآور شد: این مطالعه به کمک دو بخش دانشگاهی و خصوصی از سوی محققان واحد تحقیقات پروتئومیکس و موسسه خدمات پژوهشی عصر نوین انجام گرفته است و نتایج بدست آمده از این مطالعه به نوعی فراخوان حضور بخش خصوصی در دانشگاه های کشور محسوب می شود.

زالی گفت: بر اساس علم پروتئومیکس می توان با مداخلاتی که درون سلول بر روی پروتئین ها انجام داد در روند درمان بیماری ها تغییراتی ایجاد کرد. هم اکنون اضمحلال سیستم عصبی بدن انسان یکی از چالش های موثر در پیری است که با شناسایی این پروتئین ها می توان امیدوار بود که عوامل موثر در پیری شناسایی شوند.

وی اضافه کرد: گزارش این مطالعه اولین بار در شاخه آسیا و اقیانوسیه انجمن جهانی پروتئومیکس در سنگاپور ارائه شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شناسایی این پروتیئن ها در سلول های پشتیبان سلول های عصبی به نوعی یکی از حلقه های فرآیند درمانی بیماری های مرتبط با اضمحلال سیستم عصبی هستند و خوشبختانه پژوهشگران ایرانی با جسارت خود توانسته اند با وجود محدودیت های تکنولوژیکی یکی از این حلقه ها را بدست آورند.

وی خاطرنشان کرد: در سیستم عصبی به طور طبیعی با افزایش سن اتفاقات غیر قابل اجتناب می افتد که بخشی از پیری به صورت فیزیولوژیک در اثر این اتفاقات رخ می دهد. به تعویق انداختن پیری با شناسایی پروتیئن های موثر در سلول های پشتیبان سیستم عصبی امکان پذیر خواهد بود.

زالی خواستار حمایت مادی بیشتر برای تأمین دستگاه های گران قیمت تحقیقاتی در زمینه پروتئومیکس شد.

دکتر سید حسن مقدم نیا - رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه این نشست گفت: پروتئوم به محتوای پروتئینی سلول ها گفته می شود که در یک سلول یا یک موجود زنده بیان می شود. علم پروتئومیکس به روش کار بیان پروتئوم گفته می شود و تحقیقات در این زمینه در ایران از 3 سال پیش آغاز شده است.

وی گفت: مطالعات پروتئوم بسیار پیچیده تر از بیان ژن ها است زیرا نقشه ژنوم ثابت و نقشه پروتئوم متغیر به دلیل نوع بیماری ها متفاوت است.

مقدم نیا با اشاره به سیر تاریخی علم پروتئومیکس در جهان و آغاز آن از 1995 میلادی، گفت: از سال 2003 انجمن پروتئومیکس کنگره های سالیانه خود را آغاز کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ویژگی این علم، بین رشته ای بودن آن است و می تواند در عرصه های مختلف علوم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha