رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در کشور، 30 درصد بیمارانی که به دلیل شکایت از مشکلات جسمانی از قبیل سردرد،‌ ناراحتی‌های قلبی، گوارشی، اسکلتی – عضلانی،‌ تنگی نفس و ... به درمانگاه‌ها و پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند،‌ مشکل جسمی نداشته،‌ تنها از اختلالات خلقی از قبیل اضطراب و افسردگی رنج می‌برند.

سلامت نیوز: رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در کشور، 30 درصد بیمارانی که به دلیل شکایت از مشکلات جسمانی از قبیل سردرد،‌ ناراحتی‌های قلبی، گوارشی، اسکلتی – عضلانی،‌ تنگی نفس و ... به درمانگاه‌ها و پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند،‌ مشکل جسمی نداشته،‌ تنها از اختلالات خلقی از قبیل اضطراب و افسردگی رنج می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد جلیلی در آستانه برگزاری سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران که 22 تا 25 مهرماه در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود، گفت: بر اساس یافته‌های این پژوهش 30 درصد دیگر از این افراد، مبتلا به مشکلات جسمی و روانی به طور توام هستند و تنها 40 درصد دیگر واقعا به مشکلات جسمانی مبتلا هستند.

وی گفت: با توجه به اهمیت اختلالات خلقی بویژه افسردگی‌ها که بعد از اضطراب، دومین بیماری شایع روانی در ایران و دیگر کشورها شناخته شده است، موضوع سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران به افسردگی و اختلالات دو قطبی اختصاص دارد. اختلالات دو قطبی نیز به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن بیماران در مقاطع زمانی مختلف دچار افسردگی و در زمان‌های دیگری دچار سرخوشی غیرطبیعی و شیدایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اختلالات خلقی بار مالی زیادی را بر اقتصاد خانواده و جامعه تحمیل کرده و سبب غیبت از کار می‌شوند،‌ خاطر نشان کرد: افسردگی شایع‌ترین و پرخرج‌ترین بیماری اختلالات خلقی در جهان و از جمله کشور ماست که آمار آن نیز رو به افزایش است.

وی گفت: مشکل اساسی در اختلالات خلقی آن است که این بیماری‌ها در جوامع مختلف به صورت اضطراب و افسردگی از سوی بیماران مطرح نشده،‌ معمولا با شکایت‌های جسمی و دردهایی که در حوزه طب داخلی قرار دارند، بدون آنکه بیمار واقعا ضایعه عضوی داشته باشد از سوی او مطرح می‌شود. بیماری‌های روانی در کشورهای توسعه نیافته و جهان سوم بیشتر به صورت دردهای جسمانی از سوی بیماران ابراز می‌شود که وظیفه پزشک، کشف علت این قبیل اختلالات است.

وی بر ضرورت آشنایی پزشکان به ویژه پزشکان عمومی با علایم بیماری‌های روانی تاکید کرد و گفت: زمانی که بیمار با شکایت‌هایی همچون تپش قلب، تنگی نفس یا درد در دیگر اندام‌ها مراجعه می‌کند، ضروری است پزشک به جای ارجاع بیمار برای نوار قلب و سی تی اسکن و دیگر موارد تصویربرداری در ابتدا و در کنار معاینات بالینی از قبیل چک کردن فشار خون، نبض و ... در مورد خواب، اشتها، غمگین یا افسرده بودن،‌ تحریک پذیری و ... سوالاتی را از وی مطرح کند تا مشخص شود منشا بیماری روانی است یا جسمانی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha