واکسن‌ها روی هم رفته داروهای بسیار مفیدی هستند اما شواهد پزشکی نشان می‌دهد واکسن‌های استنشاقی آنفلوآنزا که برای کودکان تجویز می‌شوند آنگونه که تصور می‌شود کارآیی ندارند.

سلامت نیوز: واکسن‌ها روی هم رفته داروهای بسیار مفیدی هستند اما شواهد پزشکی نشان می‌دهد واکسن‌های استنشاقی آنفلوآنزا که برای کودکان تجویز می‌شوند آنگونه که تصور می‌شود کارآیی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کودکان عامل مهم شیوع آنفلوآنزا هستند و بنابراین واکسیناسیون آنها در برابر این بیماری نه تنها افراد بسیار جوان و سالمند بلکه سایر افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند را نیز در برابر این بیماری محافظت می‌کند.

مجله «لنست» در گزارشی نرخ مرگ و میر کودکان زیر 14 سال انگلیسی را بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا، دو نفر در هر یک میلیون کودک اعلام کرده است. در فصل شیوع آنفلوآنزای نوع A‌ با نسخه ویروسی H1N1‌ در مجموع 70 کودک انگلیسی جان خود را از دست دادند که از این میان 15 نفر قبل از ابتلا به این آنفلوآنزا در کمال صحت و سلامت قرار داشتند. علایم عمومی ابتلا به این آنفلوآنزا شامل تب، درد عضلانی، ‌گلودرد، سردرد و سرفه و عوارض شدید آن شامل سینه پهلو و عفونت گوش می‌شوند.

سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس (NHS)‌ استفاده از اسپری‌های استنشاقی واکسن آنفلوآنزا را موثرتر و بی‌خطرتر از نوع تزریقی این واکسن اعلام کرده که عوارض جانبی کمتری نظیر صرع به دنبال دارد و تاکنون موارد نادری از این عوارض گزارش شده است. این سازمان پیش بینی می‌کند این واکسن‌های استنشاقی جان 2000 نفر را از مرگ نجات دهند.

اما «تام جفرسون»، نگارنده مقاله بازنگری نقش واکسن‌های بازدارنده آنفلوآنزا بر سلامت کودکان که در این مطالعه یافته‌های 75 آزمایش مرتبط با تاثیر واکسن آنفلوآنزا را مورد بازبینی قرار داده می‌گوید: این واکسن‌ها چندان موثر نیستند.

وی افزود: این واکسن‌ها بیشتر جنبه تجاری داشته و جنبه علمی کمتری دارند. جفرسون همچنین به دلیل محدودیت در داده‌های مربوط به نتایج ایمنی این واکسن‌ها معتقد است شواهدی مبنی بر خطرناک بودن واکسن آنفلوآنزا نیز محتمل است.

نتایج مطالعات گروه تخصصی جفرسون نشان می‌دهد واکسیناسیون کودکان در برابر آنفلوآنزا می‌تواند آنها را در ابتلا به این بیماری ایمن کند اما هیچگونه شواهد قطعی مبنی بر اینکه واکسن آنفلوآنزا میزان بستری شدن یا مرگ و میر کودکان بر اثر آنفلوآنزا را کاهش دهد وجود ندارد. البته این بدین معنا نیست که واکسیناسیون این خطرات را کاهش نمی‌دهد و کاری بیهوده است بلکه نتایج مطالعات نشان می‌دهد اینگونه طرح‌های سلامت عمومی آنطور هم که باید موثر باشند، نیستند.

به گزارش گاردین، کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت، برنامه‌ای را برای واکسیناسیون تمام کودکان دو تا 16 سال انگلیس در برابر آنفلوآنزا دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha