یك دندانپزشک اظهار داشت: باکتری‌های موجود در دهان مادران باردار به فرزند قابل انتقال بوده و می‌تواند شانس بروز پوسیدگی دندان در کودکان را افزایش دهد.

دکتر جمشید آیت‌اللهی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که بهداشت دهان و دندان برای همه واجب است، گفت: رعایت بهداشت دهان و دندان برای زنان باردار اهمیت بیشتری دارد زیرا بیماری دهان و دندان می‌تواند هم بر مادر و هم سرنوشت جنین و کودک تاثیرگذار باشد، حتی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند روی بارداری آنها تاثیر گذار باشد و یا باعث پوسیدگی زودرس و شدید دندان در کودکان شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه پوسیدگی دندان و بیماری‌های پریودنتال، پروسه مزمن داشته و تا مدت‌ها می توانند بدون علامت باشند، یادآور شد: بروز مشکلات فوق، نتیجه مراجعه دیرهنگام بیماران به دندانپزشک می‌باشد.

وی ادامه داد : باید توجه داشت که بیماری پریودنتال، بیماری تخریبی و التهابی لثه و استخوان اطراف دندان بوده که میکروب‌های گرم مخفی بی‌هوازی زیادی از آن جدا می‌شود. شیوع این بیماری در سنین بالا و سیگاری‌ها و افراد مبتلا به دیابت بیشتر دیده می‌شود.

دکتر آیت اللهی با اشاره به این که علت پوسیدگی دندان ایجاد اسید توسط باکتری‌های کاریوژنیک دهان هنگام تجزیه کربوهیدرات‌ها می باشد، گفت: این باکتری‌ها از مادر به فرزند قابل انتقال بوده و می‌تواند شانس بروز پوسیدگی دندان را در کودک افزایش دهد. این باکتری معمولا به صورت مستقیم از طریق بزاق مادر به کودک منتقل می‌شود. عواملی که با انتقال باکتری‌ها وابستگی دارند عبارتند از مقدار باکتری در دهان مادر، تعداد دفعاتی که انتقال صورت می‌گیرد و تغذیه و بهداشت کودک. به طور كلی هر چه تعداد دندان‌های پوسیده مادر بیشتر باشد، شانس انتقال باکتری به کودک افزایش یافته که در نهایت باعث پوسیدگی زودرس دندان‌های کودک می‌شود.

وی با بیان این که فاصله زمانی بین تماس دندان‌های کودک با باکتری‌های کاریوژنیک و پوسیدگی دندان‌ها بستگی به تعداد دفعات مصرف کربوهیدرات‌ها، بهداشت دهان و دندان و میزان مصرف دارد، گفت: ثابت شده است که با معاینه و درمان منظم دندان‌ها، اضافه کردن فلوراید به آب، استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید، سیلنت کردن دندان‌های اولیه و استفاده از رژیم غذایی مناسب می‌توان از پوسیدگی بیشتر دندان‌ها جلوگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha