چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12314

تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده است؛ کودکانی که در محیطی پرفشار زندگی می کنند بیشتر مستعد شب ادراری هستند و همچنین زمینه های ارثی نیز در تشدید این بیماری موثر است .

دکتر رباب مقصودی متخصص ارولوژی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با ایسنا گفت: کودکان در بدو تولد به طور طبیعی کنترل اداری ندارند که این امر ممکن است تا 5 سالگی و در برخی مواقع به دلیل تکمیل نشدن سیستم عصبی و قدرت درک احساس ادرار در آنها تا 15 سالگی ادامه داشته باشد.

دکتر مقصودی افزود: شب ادراری تا قبل از 5 سالگی احتیاجی به درمان ندارد اما بعد از 5 سالگی به دلیل این که یک بیماری کلیوی محسوب می‌شود، درمان آن به صورت دارویی یا جراحی الزامی است.

وی در خصوص علت شب ادراری گفت: محققان در بررسی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که شب ادراری با علل زمینه‌ای همچون ژنتیک و بیماری‌های روحی و روانی به وجود می‌آید.

وی، استرس را عامل تشدید کننده شب ادراری عنوان کرد و افزود: خانواده‌ها نباید در مقابل شب ادراری کودکان خود سخت‌گیر باشند و آنها را بترسانند؛ چرا که این امر نتیجه عکس دارد.

دکتر مقصودی در خصوص درمان شب ادراری گفت: درمان بسته به علت زمینه‌ای شب ادراری بوده و به دو صورت دارویی یا جراحی است. همچنین در حین درمان، رفتار درمانی و روش‌های تشویقی و نیز استفاده از شب زنگ می‌تواند موثر باشد.

وی در خصوص کاربرد شب زنگ گفت: شب زنگ در لباس زیر کودک نصب شده و در موقعی که قطره ادرار کودک با آن برخورد کرد، صدای زنگ کودک را از خواب بیدار می‌کند و تکرر آن سبب عادت کودک به احساس داشتن ادرار شده و در نتیجه این پیام از سوی مغز، کودک را آگاه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha