پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 123152

اجرای "طرح تحول نظام سلامت" با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات شاید مهم‌ترین و ملموس‌ترین اتفاقی است که از ابتدای امسال در نظام سلامت کشور روی داد؛ طرحی که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اجرای آن 10 درصد به شمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی اضافه شد و رضایت 73 درصدی مردم را به دنبال داشت.

سلامت نیوز: اجرای "طرح تحول نظام سلامت" با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات شاید مهم‌ترین و ملموس‌ترین اتفاقی است که از ابتدای امسال در نظام سلامت کشور روی داد؛ طرحی که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اجرای آن 10 درصد به شمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی اضافه شد و رضایت 73 درصدی مردم را به دنبال داشت.

دکتر غلامرضا اصغری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: دولت در اجرای این طرح موفق عمل کرد و از زمان اجرای تحول در نظام درمان که در نخستین گام با کاهش هزینه‌های درمان انجام شد، موجبات رضایت‌مندی 73 درصدی مردم را فراهم کرد و به دنبال آن تحول در نظام بهداشت نیز از شهریورماه آغاز شد.

وی اظهار کرد: هزینه درمان در بیماران خاص مانند مبتلایان به هموفیلی و تالاسمی رایگان و درباره بیماران MS نیز 90 درصد هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود، اما مشکل هزینه درمان در بیمارهای سرطان باقی است، زیرا هزینه درمانی این بیماران بسیار بالاست. برای مثال یک دوره درمان بیمار ممکن است 40 میلیون تومان هزینه داشته باشد که 10 درصد آن چهار میلیون تومان است و پرداخت این مبلغ برای بسیاری از بیماران دشوار است.

اصغری با اشاره به شمار بیماران سرطانی و مبتلا به MS، گفت: در اصفهان هزینه بخشی از این بیماران که توان پرداخت همین 10 درصد هزینه‌ها را ندارند، توسط خیرین پرداخت می‌شود و تعدادی از این بیماران با حمایت دفاتر مددکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها بخشی از 10 درصد هزینه‌ها را می‌پردازند.

وی با بیان اینکه میزان مراجعات به مراکز درمانی استان پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت 8 تا 9 درصد افزایش داشته است، افزود: تا کنون بیش از 40 میلیارد تومان برای بهبود فضاهای بیمارستانی استان هزینه شده است.

اصغری با ابراز نارضایتی از وضعیت کنونی بیمارستان سیدالشهدای اصفهان تصریح کرد: از سال گذشته تا کنون هر هفته یک جلسه برای بررسی وضعیت پروژه توسعه ساختمانی این مرکز برگزار شده است. شرایط کنونی این بیمارستان به علت فرسوده بودن ساختمان قدیمی آن است. خوشبختانه ساختمان جدید بیمارستان رو به اتمام است و مقرر شده تا بیماران از بخش قدیمی به بخش جدید منتقل شوند تا امکان بازسازی فضای قدیمی بیمارستان نیز تا پایان سال فراهم شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه نسبت تعداد تخت به بیمار در این بیمارستان مطلوب نیست، تصریح کرد: تا پایان نوسازی بخش قدیمی بیمارستان که به زمان نیاز دارد، امکان افزایش تخت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مولفه‌های طرح تحول نظام سلامت ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تمام شهرستان‌های استان با توجه به استاندارد تخت‌های بیمارستانی، متخصص لازم مستقر شده است و مشکلی از این لحاظ با توجه به سطح بندی خدمات در استان وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دانشگاه همچنان برای احداث بیمارستان در مناطقی که بر اساس استاندارد نیاز به ایجاد مراکز درمانی ندارد تحت فشار است، گفت: در حال حاضر پنج طرح نیمه کاره که البته یکی از آن‌ها تنها کلنگ زنی شده در استان وجود دارد.

اصغری با اشاره به رشد تخلفات پزشکی، درمانی و دارویی استان نسبت به سال گذشته که از سوی تعزیرات حکومتی استان مطرح شد، خاطرنشان کرد: این میزان رشد را قبول ندارم بلکه معتقدم تخلفات با کاهش روبه‌رو بوده است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط ماهانه 40 تا 50 شکایت درباره دریافت زیرمیزی از سوی پزشکان در استان مطرح می‌شود، تصریح کرد: در 90 درصد موارد این شکایت منجر به بازگشت پول به بیمار می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: علت این تخلف از سوی پزشکان تعرفه‌های پایین دولتی است، که در مرحله سوم برنامه تحول با واقعی کردن تعرفه ها و ابلاغ کتاب ارزش نسبی خدمات این مشکل حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha