چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12316

یک متخصص تغذیه هشدار داد: در هنگام افطار باید مراقب دستگاه گوارش‌مان باشیم؛ چرا که دستگاه گوارش در طول روز در حالت استراحت بوده و نباید یکباره به آن فشار وارد شود.

دکتر رضا آمری نیا متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا درمورد مصرف مواد غذایی در زمان افطار گفت: خوردن غذای زیاد در زمان افطار باعث جذب گردش خون به سمت دستگاه گوارش می شود تا کارهای مربوط به جذب و هضم غذا را انجام دهد و این امر موجب افت گردش خون در سایر قسمت‌های بدن از جمله مغز می‌شود که عامل اصلی کسالت و بی حالی بعد از افطار است.

دکتر آمری نیا با اشاره به این مطلب که در زمان افطار، قند خون در کمترین حد خود قرار دارد، افزود: با خرما یا مواد قندی که از پخت آنها اطمینان داریم می‌توانیم به بالا رفتن و متناسب شدن قندخون کمک کرده و حالت گرسنگی و ضعف زمان افطار را رفع کنیم.

وی با تاکید بر نخوردن غذاهای بسیار داغ و خنک در زمان افطار گفت: از آنجایی که دستگاه گوارش در طول روز در حالت استراحت است این تغییر ناگهانی می‌تواند باعث آسیب دیدگی و تاثیرگذاری بر ترشحات دستگاه گوارش باشد.

این متخصص تغذیه در ادامه با اشاره به فواید مصرف مواد غذایی ماند حلیم، شله زرد و آش در ماه رمضان گفت: این مواد غذایی مفید حاوی غلات و حبوبات است که می‌تواند در ثابت نگه داشتن قند خون در طول روز کمک کند و مصرف این مواد غذایی به اندازه مناسب بسیار مفید است.

دکتر آمری نیا در پایان تاکید کرد: بهتر است شام سبک حدود 2 ساعت بعد از افطار صرف شود، با توجه به این که در طول ماه رمضان فرد در زمان کمترین فعالیت، بیشترین مواد غذایی را دریافت می‌کند و در بیشترین زمان فعالیت، کمترین مواد غذایی را دریافت می‌کند این عدم تعادل ممکن است فرد را دچار مشکلاتی مانند نفخ ، سوزش و درد معده، اختلال در خواب و غیره کند. بنابراین توجه به این توصیه‌ها از بروز این مشکلات پیشگیری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha