پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

روز گذشته در حالی که یک نماینده مجلس از وضعیت نامناسب مدارس آموزش و پرورش در روستاهای حوزه انتخابیه‌اش انتقاد کرد که خبری مبنی بر فروریختن سقف انبار دبستان یک مدرسه در روستای برمک که منجر به مصدومیت چهار دانش‌آموز شد، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

نوسازی مدارس هنوز اندرخم یک کوچه

سلامت نیوز: روز گذشته در حالی که یک نماینده مجلس از وضعیت نامناسب مدارس آموزش و پرورش در روستاهای حوزه انتخابیه‌اش انتقاد کرد که خبری مبنی بر فروریختن سقف انبار دبستان یک مدرسه در روستای برمک که منجر به مصدومیت چهار دانش‌آموز شد، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان، در سال‌های اخیر هرچند مباحثی در رابطه با آغاز تحولی بزرگ در نظام آموزش و پرورش مطرح شده و برای رسیدن به این مهم در قالب 40 راهکار اجرایی سند تحول بنیادین در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت اما شاهد آن هستیم که همچنان برخی مدارس به لحاظ فیزیکی دچار مشکل هستند. به عبارت دیگر به‌رغم تمام اظهارات در زمینه تحول در نظام آموزشی کشور، هنوز هم بزرگ‌ترین مشکل دانش‌آموزان به‌ویژه در نقاط محروم، فضای فیزیکی مدارس است چنانکه، چندی پیش فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در اینباره گفته بود: حدود یک‌سوم مدارس کشور نیاز به مقاومسازی و ایمنسازی دارند و برخی فضاها نیز به تخریب و بازسازی مجدد نیاز مبرم دارند. در شروع کار دولت دهم یک هدف‌گذاری در حوزه تحول نظام آموزشی انجام شد که شامل ساخت 400‌ استخر شنا، چهارهزار سالن ورزشی و 20هزار نمازخانه و نوسازی 30هزار مدرسه در کشور بود. علاوه بر این، در اواخر دولت دهم هم مسئولان آموزش و پرورش در اغلب گزارش‌های خود به‌رغم ادعای احداث وعده‌های داده‌شده ادعا می‌کردند که بیش از 500هزار کلاس درس در کشور هوشمندسازی شده است اما، بررسی‌ها نشان می‌دهد نه‌تنها کیفیت نظام آموزشی و ساختمان مدارس ارتقای چندانی پیدا نکرده است حتی مشکلات مدارس فرسوده همچنان پابرجاست. مشکلات فیزیکی مدارس و نبود امکانات گرمایشی به‌ویژه در مدارس مناطق دورافتاده، آن هم در زمانی که در آستانه فصل سرما قرار داریم، نگرانی‌های مربوط به این حوزه را دوچندان کرده است.

 حوادث عبرت‌آموز
هنوز خیلی‌ها فراموش نکرده‌اند که در سال‌های گذشته، چه حوادثی در مدارس به‌دلیل مجهزنبودن آنها به سیستم گرمایشی مناسب رخ داده است. دانش‌آموزان شین‌آبادی هنوز زخم بی‌توجهی مسئولان را بر بدن کوچک خود احساس می‌کنند اما، گویا این حوادث درس عبرتی برای مسئولان آموزش‌وپرورش نشده است چنانچه، هر روز اخباری مبنی بر وقوع آتش‌سوزی و یا فروریختن سقف کلاس‌های درس بر سر دانش‌آموزان به گوش می‌رسد.  واقعیت این است که قدمت برخی از مدارس کشور به قبل از سال 1330 برمی‌گردد و این بدان معناست که عمر مفید برخی مدارس تمام شده و هر لحظه امکان دارد بر سر دانش‌آموزان فرو ریزد. 
 احتمال بروز فاجعه
روز گذشته، نماینده فریدن و فریدون‌شهر با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش شهرستان‌های حوزه انتخابیه‌اش، گفت: احتمال بروز فاجعه در آموزش و پرورش شهرستان‌های فریدن و فریدون‌شهر بالاست، آقای وزیر چطور باید مشکلات را به شما انتقال داد؟ محمدعلی اسفنانی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش شهرستان‌های فریدن و فریدون‌شهر، گفت: اعلام می‌کنم آموزش و پرورش در این دو شهرستان محجور است، در برخی روستاها دو دانش‌آموز با یک معلم در منطقه‌ای دورافتاده درس می‌خوانند. ایسنا نوشت؛ به گفته وی، عدم تامین مخارج شبانه‌روزی آموزش و پرورش، سیستم درجه‌بندی نامناسب حقوق به معلمان، عدم تامین وسیله ایاب و ذهاب معلمان به‌ویژه در فصل سرد سال، عدم پرداخت معوقات فرهنگیان و احتمال بروز فاجعه انسانی در آموزش و پرورش فریدون و فریدون شهر بالاست. در همین حال منابع خبری از ریزش سقف انبار یک مدرسه و مصدوم شدن چهار دانش‌آموز خبر دادند. آنطور که دهقان، رئیس اورژانس و فوریت‌های پزشکی دشتستان گفت در ساعت تفریح، چهار دانش‌آموز این مدرسه روی سقف انباری مدرسه رفتند که سقف فرسوده زیر پای آنها تخریب شد و فرو ریخت و این دانش‌آموزان دچار مصدویت شدند. 
 آخرین حادثه نخواهد بود
یک عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان این مطلب که یکی از مشکلات عمده امروز کشورمان عدم کیفیت فضاهای آموزشی است، می‌گوید: مظلوم‌ترین قشر جامعه کودکان هستند که اتفاقا واجب‌ترین کار کمک و خدمت به آنان است چراکه این افراد آینده‌سازان کشور هستند و اگر اینگونه فکر کنیم باید برخورداری از بهترین امکانات و فضای آموزشی را برای آنها قائل شویم. قاسم احمدی‌لاشکی می‌افزاید:در بحث فضاهای آموزشی گام مثبتی برداشته شده است اما، هنوز شاهد این هستیم که بسیاری از مدارس از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. حتی گاهی در بازدیدهایی که از مدارس شهرها و روستاها صورت می‌گیرد مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کنند که برخی مدارس باید هرچه سریع‌تر تخلیه شوند. او تصریح می‌کند: در اتفاقی هم که روز گذشته در یکی از مدارس روستای برمک رخ داد جای شکر دارد که کشته‌ای در این حادثه نداشتیم اما، مطمئن باشید که این اولین و آخرین حادثه در کشورمان نخواهد بود. قطعا شرایط در مدارس دیگر کشور هم همین گونه است و هر لحظه باید منتظر باشیم که اتفاق بدی به وقوع بپیوندد. احمدی‌لاشکی ادامه می‌دهد: بنابراین، باید از همین الان در بودجه سال 94 رقمی برای نوسازی مدارس پیش‌بینی کنیم. درست است که در حوزه آموزش بحث رتبه‌بندی معلمان و استخدام‌ها را پیش رو داریم که بسیار مهم است اما، درحال حاضر هیچ چیز واجب‌تر از مقاوم‌سازی و تامین امنیت فیزیکی مدارس نیست. از این رو، انتظار می‌رود مجلس، کمیسیون تلفیق و دولت نگاه ویژه‌ای به این امر داشته باشند تا در آینده دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.
 نوسازی مدارس نیازمند زیرساخت است
یک کارشناس آموزش و پرورش هم می‌گوید: در واقع بحث مدارس فرسوده بحث جدی در آموزش و پرورش است که هیچ‌کس به‌صورت جدی به آن توجه نمی‌کند مگر اینکه، فاجعه‌ای مانند موضوع شین‌آباد در کشور رخ دهد و صدمه‌ای به کودکان وارد شود تا مسئولان به فکر چاره‌اندیشی بیفتند. محمدرضا نیک‌نژاد می‌افزاید: مسئولان آموزش و پرورش نیز به این نکته اذعان دارند که 30 درصد مدارس کشور فرسوده‌اند. البته این بدان معنا نیست که بقیه مدارس نیز شرایط مطلوبی دارند بلکه، آنها هم نیاز به نوسازی دارند. وی تصریح می‌کند: ادعا در حوزه تحول نظام آموزشی و هوشمندسازی مدارس که از سوی مسئولان دولت‌های گذشته عنوان شده است در حد اظهارات و ادعاهای پوپولیستی است وگرنه، به معنای واقعی کلمه هوشمندسازی در هیچ یک از مدارس کشورمان اتفاق نیفتاده است. نیک‌نژاد ادامه می‌دهد: برای سامان گرفتن وضع آموزش و پرورش و مشکلات نظام آموزشی این وزارتخانه به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. وی بیان می‌کند: نوسازی تنها به معنای دست کشیدن به ظاهر ساختمان مدارس نیست که اولیای مدرسه بتوانند آن را انجام دهند. بلکه، این کار یک فعالیت عظیم است که نیازمند زیرساخت‌ها و سازوکارهای مناسب بوده و از سوی دیگر یک همکاری و همگرایی بین مجلس، دولت و سایر نهادهای دولتی و مدنی را می‌طلبد. در غیر این‌صورت، اگر زلزله‌ای در ساعاتی که دانش‌آموزان در مدارس هستند در تهران رخ بدهد فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر پیش خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha