مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالیانه 2000 میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان و 6000 میلیارد تومان هزینه غیر مستقیم آن است که البته 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

8000میلیارد تومان، هزینه سالانه درمان سرطان در کشور

سلامت نیوز: مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالیانه 2000 میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان و 6000 میلیارد تومان هزینه غیر مستقیم آن است که البته 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دومین سمینار ملی سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی به مناسبت روز جهانی بینایی صبح پنجشنبه هفدهم مهر ماه سال جاری در بیمارستان فارابی تهران برگزار شد.

هزینه درمان سرطان در کشور سالیانه 8000 میلیارد تومان است

دکتر بهزاد دماری با اشاره به این‌که مسائل اساسی بهداشتی کشور در حال حاضر شامل تغییر چهره بیماری‌های واگیر به سمت غیر واگیر و همچنین وجود مسائل اجتماعی و بیماری‌های واگیر همزمان با بیماری‌های غیر واگیر است گفت: لزوم اصلاحات در نظام مراقبت‌های اولیه شامل چهار ویژگی اصلی مردم محوری، تداوم مراقبت، جامعیت و ورود منظم به نظام سلامت است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: از میان عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در سال 1390 ، افراد سیگاری 10 درصد، تغذیه ناسالم 88 درصد، کم تحرکی 33 درصد، چاقی 16 درصد، فشار خون بالا 19 درصد و اختلال قند خون 14 درصد گزارش شده است.

رییس مرکز بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سالیانه 2000 میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان و 6000 میلیارد تومان هزینه غیر مستقیم آن است که البته 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و در حال حاضر با اپیدمی سه گانه‌ کشورهای در حال توسعه که شامل بیماری‌های غیر واگیر، بیماری واگیر و آسیبهای اجتماعی هستند روبرو هستیم.

وی اظهار کرد: سه استراتژی کلان در حوزه بهداشت طراحی شده است که ارتقای سواد سلامت و توانمندسازی مردم، خدمات مراقبت‌های اولیه در هر سه سطح سلامت و همکاری بین بخشی برای محیط و سیاست‌های سالم شامل می‌شود.

دماری گفت: اولویت دولت سلامت نیست بلکه درمان در اولویت است زیرا که لازمه سلامت کاهش فقر و افزایش سواد و گسترش اشتغال و مسکن می‌باشد.

وی به وضعیت تصمیم گیری‌های مربوط به بخش سلامت در دیگر مراجع شوراها و سازمان‌ها انتقاد و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شورای اقتصاد درباره سیگار تصمیم گیری می‌کنند که با چه نرخ مالیات وارد کشور شود در صورتی که در این شوراها نماینده وزارت بهداشت که مسوول سلامت است، حضور ندارد.

انتخاب جمشید مشایخی به عنوان سفیر سلامت بینایی

در بخش دیگری از سمینار «جمشید مشایخی» به عنوان سفیر سلامت بینایی انتخاب شد که به دلیل کسالت حضور نداشت و خانم پانته‌آ تاج بخش، لوح تقدیر او را دریافت کرد.

همچنین جمشید مشایخی در یک قطعه ویدئویی پیام خود را به سمینار رساند.

در دوره بهشت سلامت هستیم

دکتر فرزاد محمدی، مدیر سلامت چشم در وزارت بهداشت گفت: عمده خدمات برای بیشترین افراد یا افرادی که در معرض خطر هستند عرضه می‌شود.

وی همچنین سلسله بندی بیماری‌های غیر واگیر را تشریح کرد که شامل زایمان زودرس، غربالگری پیش دبستانی و مدارس، خود مراقبتی و در مرحله بعد مراجعه به مطب‌ها و درمانگاه های اپتومتری (بینایی سنجی) و پزشکی عمومی و مراکز خدمات سلامت و در مرحله بعد مراجعه به مرکز منطقه‌ای خدمات چشم پزشکی و مطب چشم پزشکان و در آخر مراجعه به بیمارستان چشم و مراکز مرجع صورت می گیرد.

این متخصص چشم پزشکی افزود: در حال حاضر در دوره بهشت سلامت هستیم زیرا که توجه ویژه دولت و اولویت دولت توجه به بخش سلامت است.

اپتومتریک به جراحان چشم کمک زیادی می کند

دکتر میرزاجانی، رییس انجمن اپتومتریک ایران گفت: وظیفه اپتومتریک تجویز عینک، لنز و درمان‌های غیر جراحی است.

وی با بیان این‌که بینایی سنج در سطح یک درمان می تواند باعث کاهش هزینه‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها شود افزود: اپتومتریک‌ها (بینایی‌سنجان) می توانند کمک زیادی به جراحان چشم و کم کردن بار کاری متخصصان چشم داشته باشند.

وی در پایان اظهار کرد: جا دارد از سازمان بهزیستی کشور بابت اجرای برنامه 15 ساله پیشگیری و جلوگیری از تنبلی چشم تشکر و قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha