رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 25 هزار بیمار در کشور در لیست انتظار برای دریافت اعضای مختلف پیوندی هستند.

25 هزار بیمار کشور در فهرست انتظار عضو پیوندی

سلامت نیوز: رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 25 هزار بیمار در کشور در لیست انتظار برای دریافت اعضای مختلف پیوندی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کتایون نجفی زاده روز پنج شنبه در حاشیه «جشنواره زندگی ویژه سالروز انجام نخستین پیوند کبد» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: اعضای مورد نیاز این بیماران شامل کلیه، کبد، مغز استخوان، قلب، ریه، پوست، قرنیه و لوزالمعده است.

وی خاطر نشان کرد: از سال 1379 که نخستین پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی در کشور انجام شد تاکنون اعضای بدن سه هزار و 300 بیمار مرگ مغزی در کشور اهدا و پیوند زده شده است.

وی گفت: بیشترین عضو اهدا و پیوند زده شده کبد و کلیه است.

نجفی زاده تعداد پیوندهای کبد مورد نیاز کشور را سالانه یکهزار و 500 مورد عنوان کرد و افزود: اکنون 600 پیوند کبد در سه مرکز پیوند کبد فعال کشور در شیراز، تهران و مشهد انجام می شود.

رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: طبق برنامه ریزی ها باید 10 قطب پیوند اعضای فعال در کشور راه اندازی شود که در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

وی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را یکی از قطب های فعال پیوند اعضا از جمله کبد و کلیه عنوان کرد و افزود: تاکنون 20 مورد پیوند کبد و 470 پیوند کلیه در این دانشگاه با موفقیت انجام شده است.

نجفی زاده فعال شدن واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در تمام شهرستان های کشور را از جمله برنامه های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در این واحدها بیماران مرگ مغزی شناسایی شده و طی فرآیند منسجم اعضای پیوندی به قطب های پیوند کشور ارسال می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha