دبیر اجرایی ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت اظهارداشت: با اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی در کشور، در چهار ماه اخیر میزان سزارین در حدود 5 درصد در بیمارستانهای دولتی کاهش یافته است.

انجام 162 هزار زایمان طبیعی رایگان در 4 ماه/ گرایش به سمت زایمان بی درد

سلامت نیوز : دکتر محمد حاجی آقاجانی افزود: در چهار ماهه اول اجرای برنامه تحول نظام سلامت بیش از 162 هزار زایمان طبیعی در 380 بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت به صورت رایگان انجام شده که حدود 306 هزار تومان بابت هر زایمان از محل یارانه ها پرداخت شده است.

وی ادامه داد: برنامه های مختلفی برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش میزان سزارین در بیمارستانهای دولتی جهت ارتقاء شاخص سلامت مادر و نوزاد تدوین شده که می توان به بهینه سازی فضای فیزیكی اتاقهای زایمان جهت حفظ حریم خصوصی مادران باردار و افزایش رضایتمندی آنها و ارائه بسته های تشویقی به ارائه دهندگان خدمات در مراکز دولتی اشاره کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: همچنین در این بسته خدمتی، کلاسهای آموزش بهداشت باروری و زایمان به صورت رایگان برای مادران باردار در 8 جلسه برگزار می گردد. هدف از برگزاری این دوره های آموزشی،  توانمند سازی مادران جهت انتخاب زایمان طبیعی است که از ابتدای برنامه تاکنون 28 هزار مادر باردار در این کلاسها شرکت کرده اند. همچنین در این چهار ماه با افزایش اقبال مادران به زایمان طبیعی از طریق فراهم کردن امکان زایمان بی درد دارویی مواجه شده ایم که 3200 مورد زایمان بی درد رایگان در سراسر کشور انجام شده است. 

وی گفت: از دیگر محور های برنامه ترویج زایمان طبیعی حفظ حریم خصوصی مادر و تکریم مادران باردار از طریق توسعه و بهینه سازی فضای فیزیكی اتاقهای زایمان در 366 بیمارستان دولتی است که فعالیت ها در این زمینه از ابتدای اجرای برنامه آغاز شده است.

آقاجانی در پایان افزود: امیدواریم به برنامه کاهش زایمان سزارین که 10 درصد هدفگذاری شده است، تا پایان سال دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha