متخصص تغذیه در امور سرطان گفت: مصرف مایعات داغ، عدم بهداشت دهان و دندان، مصرف نمک، ترش کردن و بازگشت غذا از معده به مری از عوامل مؤثر در ایجاد سرطان مری است.

سلامت نیوز : سیدحسین داوودی در گفت‌وگو با فارس، گفت: مصرف غذاهای داغ مانند چای داغ یا هر نوع غذای داغ دیگری کاملا مضر است. غذا باید به صورت خنک مصرف شود و این موضوع در روایات اسلامی ما نیز توصیه شده است.

وی ادامه داد:‌غذا باید از میوه و سبزی‌های دارای فیبر غنی باشد چرا که عدم مصرف سبزیجات عوارض مختلفی را ایجاد می‌کند و زمینه را برای ابتلای به سرطان مری فراهم می‌کند.

داوودی گفت: مصرف روغن‌های مانده و روغن‌هایی که میزان اسیدهای چرب اشباع شده یا اسیدهای چرب ترانس بالا دارند در بروز سرطان مری کمک کننده هستند.

این متخصص تغذیه در امور سرطان افزود: استعمال دخانیات از عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان مری در دنیا و در ایران است به خصوص مصرف تنباکوهای جویدنی که با آهک و فلفل درست می‌شوند به هنگام مکیدن مستمر، زمینه ایجاد سرطان مری را فراهم می‌کنند.

وی افزود:‌ ابتلا به سرطان مری بر اثر مصرف مایعات داغ و عدم بهداشت دهان و دندان و همچنین مصرف بالای نمک ثابت شده است.

وی افزود: ترش کردن و بازگشت غذا از معده به مری نیز از عوامل مؤثر در ایجاد سرطان مری است که لازم است درمان آن مورد توجه مردم قرار گیرد.

داوودی بر رعایت بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از ابتلا به سرطان مری تأکید کرد و گفت: بهداشت دهان و دندان از عوامل مؤثر پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های گوارشی از جمله سرطان مری و معده است. عدم وجود میکروب در دهان که با مسواک زدن و شستن به موقع دهان حاصل می‌شود از عوامل موثر پیشگیری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha