هجوم اره‌برقی‌ها بر تنه درختان پارک بهارستان جنت‌آباد شمالی صدای اهالی محل را درآورده است. چندی پیش اعتراض اهالی محل نسبت به اقدام مالک این پارک- که متولی آن سازمان اوقاف است- مبنی بر قطع درختان، شهرداری منطقه پنج تهران را واداشت که در این زمینه مداخله و ورود پیدا کند.

سلامت نیوز :هجوم اره‌برقی‌ها بر تنه درختان پارک بهارستان جنت‌آباد شمالی صدای اهالی محل را درآورده است. چندی پیش اعتراض اهالی محل نسبت به اقدام مالک این پارک- که متولی آن سازمان اوقاف است- مبنی بر قطع درختان، شهرداری منطقه پنج تهران را واداشت که در این زمینه مداخله و ورود پیدا کند. ماجرا از این‌جا آغاز شد که سازمان اوقاف با داشتن سند مالکیت قصد قطع درختان کاج و توت این پارک را داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند پارکی که در طرح تفصیلی شهرداری به‌عنوان فضای سبز در نظر گرفته شده و ٢٥‌سال است که کاربری فضای سبز دارد. بعد از اعتراض اهالی محل و پیگیری برخی از وکیل‌های انجمن وکلای حامی محیط‌زیست، شهرداری منطقه وارد عمل شد و نسبت به ادعای سازمان اوقاف مبنی بر حق مالکیت این زمین به دادگاه شکایت کرد که دادگاه بدوی به‌دلیل درست بودن سند مالکیت سازمان اوقاف رأی به نفع عوامل این سازمان داد اما در یک اقدام غیرمنتظره ، مجوز قطع درختان به مالک این فضای سبز داده شد .این اقدام اعتراض شهرداری را برمی‌انگیزد. این رأی دادگاه باعث شد که در صبح زود یک روز کاری با حضور نیروی انتظامی حدود ١٠٠ اصله درخت کاج و توت از ارتفاع نیم‌متری زمین قطع شوند. در ادامه این اتفاق اهالی محل اعم از برخی خانواده شهدا با دادن نامه‌هایی به سازمان محیط زیست، شهرداری، شورای اسلامی شهر و رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله لاریجانی سعی بر جلوگیری از روند تخریب پارک کردند.


رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به اختلاف نظر بین شهرداری و سازمان اوقاف درخصوص حق قطع درختان، گفت:  طی جلسه و مذاکراتی که با نماینده سازمان اوقاف به نام آقای کریمی داشتیم وی از عدم مداخله سازمان اوقاف در این ماجرا گفته و معتقد است که سازمان در این زمینه مداخله نکرده است و این قضیه مربوط به یک مالک خصوصی است که سند مالکیت دارد.‌ در بررسی‌های بعدی روشن شد که مالک ملک که متولی آن سازمان اوقاف است از دادگاه‌ رأی می‌گیرد که درختان را قطع کند. این طور که به نظر می‌رسد سند ملک به وقفی بودن زمین به نام شخص حقیقی و با نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه ذکر شده است. به گفته وکیل این پرونده، دعوای حقوقی در مورد صحت و سقم سند مالکیت وجود ندارد و مشکل بر سر قانونی بودن یا نبودن صدور رأی قطع درختان است.

این وکیل دادگستری درخصوص این پرونده تصریح کرد: ساکنان محل مایل به طرح و اقامه دعوی در مرجع قضایی هستند، که با توجه به حق مکتسبه‌ای که در طول سالیان در بهره‌مندی از فضای سبز داشته‌اند، به نظر نمی‌رسد ذینفع محسوب شوند و این پتانسیل قانونی برای اهالی وجود دارد. وی در ادامه با بیان این‌که اصل ٤٠ قانونی اساسی هم می‌تواند دراین‌باره مستند قرار گیرد، تأکید کرد: براساس این اصل هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد. در ضمن قانونی بودن حکم دادگاه هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

همین‌طور چنانچه هر یک از شهرداری یا اوقاف مرتکب اهمال و تقصیر شده باشند که باید بررسی شود، ساکنین و مجاورین از باب«تسبیب» طرح ادعا خواهند کرد. همچنین شهرداری و چندی از حقوقدانان با رجوع به قوانین گسترش فضای سبز این اقدام را غیرقانونی دانسته و اعتقاد دارند که می‌توانند با شکایت از قاضی صادر‌کننده این رأی به دادگاه قضات جلوی تخریب بیشتر را بگیرند. در این‌خصوص رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر به «شهروند» گفت:  به استناد این‌که احکام مربوط به قطع درختان قوانین خاص خود را دارند، اعضای کمیسیون محیط‌زیست به این جمع‌بندی رسیدند که از قاضی صادر‌کننده رأی به دادگاه قضات شکایت کنند، البته این تصمیم به تأیید اعضای شورای شهر هم رسیده است.


حافظی با بیان این‌که قاضی دادگاه اجازه صدور چنین حکمی را نداشته، تأکید کرد: چون در طرح تفصیلی شهرداری کاربری زمین فضای سبز تعریف شده، بنابراین شهرداری منطقه به هیچ عنوان نباید اجازه ساخت‌وساز را در این منطقه بدهد و هیچ درختی نباید قطع شود. این عضو شورای شهر در ادامه اظهار داشت:  براساس یک قانونی اگر اشجار زمین بدون مجوز قانونی قطع شود آن زمین مصادره می‌شود و به شهرداری واگذار می‌شود و این سازمان هم باید این زمین را به فضای سبز تبدیل کند تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

ظاهر قضیه هنوز روشن نیست به دلیل این‌که خود شهرداری منطقه پنج تهران منکر این است که این زمین به‌طور رسمی پارک است. ولی در طرح تفصیلی از آن به‌عنوان فضای سبز یاد شده و کاربری پارک دارد. به نظر می‌رسد به دلیل پافشاری برخی از وکلای این پرونده در جلسه‌ای با استانداری پای این نهاد هم به این قضیه باز شد. به گفته این وکیل، استاندار تهران ضمن محکوم کردن تخریب فضای سبز قول داده است در این زمینه دخالت کند تا جلوی قطع درختان گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha