سلامت نیوز :به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، از نیمه اردیبهشت ماه تا امروز، از مجموع هفت میلیون و 300 هزار نفری كه در پایگاه بیمه سلامت همگانی ثبت نام كرده‌اند، پنج میلیون و 600 هزار نفر در كشور دفترچه بیمه سلامت همگانی دریافت كردند كه بخش زیادی از این افراد، متعلق به دهك‌های اول و دوم جامعه و افراد ناتوان از پرداخت حق بیمه بوده‌اند. انوشیروان محسنی بند پی، كودكان كار و حاشیه نشین‌ها را از جمله این افراد برمی‌شمرد و اشاره می‌كند كه: «منابع مالی برای سلامت می‌تواند به عنوان یك دغدغه قابل طرح باشد.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد  این نگرانی چند روز قبل از زبان مدیر درمان تامین اجتماعی استان كرمان هم مطرح شد و امین فخر گفت: «پایداری و تامین منابع مهم‌ترین نگرانی ما در بحث بیمه سلامت همگانی است.»

درحالی كه این نگرانی چندان هم بعید نیست زیرا دولت در ماه‌های گذشته همواره ابراز داشته كه با كمبود منابع مالی مواجه است و منابع بیمه‌یی كه سوددهی قابل ملاحظه‌یی هم ندارد از آن دست هزینه‌هایی است كه امكان تاخیر در تادیه آنها بسیار محتمل است، با این حال بندپی  چندان از این بابت احساس نگرانی ندارد و تایید می‌كند كه از ابتدای سال و همزمان با اجرای ثبت نام طرح بیمه همگانی سلامت، دولت در پرداخت تعهدات خود به این سازمان جانب وقت‌شناسی را حفظ كرده است. كمبود منابع سازمان بیمه سلامت از یك جهت دیگر هم می‌تواند نگران‌كننده باشد و آن افزایش بار وظایف این سازمان است كه هنوز و به دلیل تجمیع نشدن 17 صندوق بیمه‌یی پایه، نیازمند اعتبار و ردیف بودجه‌یی جداگانه است.

در حالی كه این ردیف تخصیصی حد مشخصی دارد اما طی ماه‌های گذشته، تعهدات سازمان بیمه سلامت به شكل رسمی افزایش یافته در حالی كه هیچ خبر رسمی درباره افزایش تعهدات دولت در مقابل فربه شدن حجم این وظایف منتشر نشده است. جدید‌ترین خبر درباره افزایش فهرست تعهدات بیمه با 500 قلم داروی بیماران صعب‌العلاج و داروی بیماران پیوندی و داروهای ناباروری از جمله این وظایف مازاد است كه همگی در زمره گران‌ترین‌های نظام درمان قرار می‌گیرد. بند‌پی در این باره هم ابراز نگرانی نمی‌كند و معتقد است كه دولت تعهدات خود را اجرا خواهد كرد. به نظر می‌رسد كه مسوولان دولت یازدهم در مسیر اعطای امید به مردم قرار گرفته‌اند. امیدهایی كه البته سرنوشت منابع استجابت آنها روز به روز و ثانیه به ثانیه رقم می‌خورد.

در روزهای گذشته یكی از مدیران درمان استانی نسبت به كمبود اعتبارات برای ادامه طرح بیمه سلامت همگانی ابراز نگرانی كرده است. وضعیت تخصیص اعتبارات برای سازمان بیمه سلامت ایرانیان از ابتدای امسال چگونه بوده و آیا شما هم‌چنین نگرانی را در دریافت منابع مالی احساس كرده‌اید؟

اعتبارات بر اساس دستور و تكلیفی كه دولت ایجاد كرده در حال تخصیص تدریجی است و ما از باب آنچه كه در قانون آمده، نگرانی درباره منابع مالی نداریم. در واقع بر اساس تكلیف قانون بودجه 93 و وظایفی كه طبق قانون برعهده سازمان بیمه سلامت ایرانیان گذاشته شده نگرانی از بابت منابع مالی وجود ندارد. شاید این نگرانی درباره تكالیف كتاب ارزش نسبی خدمات باشد كه اجرای این تكالیف حدود 2 درصد بار مالی ایجاد می‌كند و قرار است تاكیدات آن از اول مهر ماه ایجاد شود كه دولت مشخص كرده این‌بار مالی كه حدود 350 میلیارد تومان خواهد بود و به بیمه‌های پایه تحمیل خواهد شد از كدام منابع تامین شود.

بدهی كنونی دولت به سازمان بیمه سلامت چه رقمی است‌؟

سازمان بیمه سلامت منابع طرح تحول نظام سلامت را طبق روال سنواتی هر ماه از دولت دریافت كرده و دولت در سال 93 بدهی به این سازمان ندارد. بدهی‌های موجود مربوط به قبل از سال 93 و حدود 2000 میلیارد تومان كه دولت، اسفند ماه 92، نسبت به پرداخت 800 میلیارد تومان از این رقم اقدام كرد و 1200 میلیارد تومان از طلب ما از دولت باقی مانده است.

سازمان بیمه سلامت، برنامه‌ریزی و نحوه هزینه كرد منابع را بر مبنای وظایف و اقداماتی گذاشته كه در ابتدای سال مشخص شده بود. اما در طول 7 ماه گذشته شاهد بوده‌ایم كه وظایف این سازمان افزوده شده چنان‌كه شما به ایجاد تعهد بیمه‌یی برای داروهای پیوندی و 300 قلم داروی جدید اشاره كردید. آیا این تعهدات جدید بار هزینه‌یی سازمان بیمه سلامت را افزایش نمی‌دهد؟

یك سری تعهدات بیمه پایه است كه بر اساس قانون، سازمان بیمه سلامت موظف به انجام این تعهدات است كه با تقبل هزینه از طریق ساز و كار بیمه‌یی انجام می‌شود. دولت در سال‌های 92 و 93 منابعی در اختیار وزارت بهداشت گذاشت كه با هماهنگی بیمه‌ها و در جهت ایجاد تعامل و هماهنگی و شناخت مشكلات، راهكار هزینه‌یی برای این منابع ایجاد شود. به عنوان نمونه، 28 قلم داروهای نازایی و داروی بیماران صعب‌العلاج در تعهدات بیمه پایه نیست اما وزارت بهداشت به ما اعلام كرد كه ما این داروها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و او هم به صورت عملكردی منابع مالی را پرداخت می‌كند. منابع مالی برای پوشش این داروها در ذیل ردیف‌های وزارت بهداشت قرار گرفته تا معلوم شود كه اثر‌بخشی و جامعیتش در كدام قسمت بیشتر است. درباره داروهای پیوندی و پیش از این، ما هزینه سرپایی را پرداخت اما در واقع، كم كاری می‌كردیم. چنانكه اگر بیمار بستری می‌شد و پزشك متخصص این دارو را در دفترچه بیمه می‌نوشت و همراه بیمار، دارو را از داروخانه بیمارستان تهیه می‌كرد، باید هزینه دارو از سوی بیمه پرداخت می‌شد اما بیمه‌ها این پرداخت را از بیمار دریغ می‌كردند كه حالا بیمه‌ها به این پرداخت مكلف شده‌اند.

اما به‌تازگی وزیر بهداشت ضمن ابراز نارضایتی از عملكرد بیمه‌ها اعلام كرد كه افزایش برخی هزینه‌ها، به خصوص در مورد دارو متوجه كم كاری سازمان‌های بیمه‌گر است.

-در جلسه رونمایی از كتاب ارزش نسبی خدمات كه روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی حضور داشتند و بنده هم حاضر بودم، وزیر بهداشت از عملكرد بیمه‌های پایه تشكر كرد و این عملكرد را مثبت ارزیابی كرد كه مطابق با ارزیابی ماست. اگر امروز شما به صورت سرزده به یك یا دو بیمارستان دولتی مراجعه كرده و پرونده‌یی انتخاب كنید می‌بینید كه بیمه‌های پایه به‌طور میانگین، بیش از 78 درصد هزینه‌ها را پوشش داده‌اند. تا 10 مهر ماه 93، یك میلیون و 300 هزار پرونده بستری تشكیل شده كه فقط هزینه 11 درصد از این پرونده‌ها از منابع هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شده و باقی بر عهده بیمه‌های پایه بوده است.

گلایه وزیر بهداشت ناشی از عملكرد بیمه‌های تكمیلی بود كه تعهدات خود را به درستی انجام نمی‌دهند در حالی كه خدمات بیمه‌های پایه، قبل و بعد از هدفمندی یارانه‌ها هیچ تغییری نكرد و پس از اجرای فاز دوم هدفمندی، تعهدات بیمه‌های پایه افزایش هم داشت. پذیرش پوشش بیمه‌یی برای داروهای پیوند كبد و مغز استخوان به معنای افزایش تعهدات بیمه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha