بیماری آسم یک بیماری التهابی مزمن مجاری تنفسی است و معمولاً علائم شایع آن سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه است. ممکن است فرد به هر سه علامت و یا یکی از آنها دچار شود.

شایع ترین بیماری مزمن در اطفال

سلامت نیوز :بیماری آسم شایع ترین بیماری مزمن در اطفال و یک بیماری شایع در بزرگسالان است. در دهه های گذشته، شیوع این بیماری در جوامع صنعتی و غیرصنعتی افزایش پیدا کرده است. بیماری آسم یک بیماری التهابی مزمن مجاری تنفسی است و معمولاً علائم شایع آن سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه است. ممکن است فرد به هر سه علامت و یا یکی از آنها دچار شود.

دکتر حمیدرضا معزی، فوق تخصص بیماری های ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در برنامه «مجله پزشکی» گروه سلامت جسم و پیشگیری رایو سلامت، با بیان این که این بیماری در سنین پایین در پسرها مقداری بیشتر است؛ اما در مجموع موارد ابتلا به آن در مردان و زنان به یک اندازه است، گفت: آسم یک بیماری چند بعدی است که هم ژنتیک و هم محیط در ایجاد آن بسیار مهم هستند.

اگر پدر یا مادر و یا خواهر و برادر آسم داشته باشد، احتمال اینکه فرد به آسم مبتلا شود 20 تا 25 درصد است. آلودگی های محیطی در منزل و محل کار و آلودگی هوا هم در ایجاد این بیماری نقش دارند. کشیدن سیگار توسط خانم حامله می تواند در جنین تاثیرگذار باشد و نوزاد را مبتلا به آسم کند. وجود دود سیگار در خانه، محیط های کاری آلوده مانند محیط کار یک نقاش می توانند در ایجاد آسم دخیل باشند.

همچنین نگهداری حیوانات خانگی و وجود حیوانات زیر ذره بینی در رختخواب، پرده و موکت، می توانند تشدید کننده این بیماری باشند. همچنین چاقی، عدم شیردهی مادر و تغذیه نامناسب هم جزء عوامل ایجاد کننده آسم هستند. افرادی که غذاهای دریایی استفاده می کنند، احتمال ابتلاء به آسم در آنها کمتر است.


وی با بیان این که ابتلا به آسم در کودکی در خیلی از موارد ژنتیکی است و در بسیاری از موارد با افزایش سن از بین می رود، گفت: داروهای بیهوشی، سرماخوردگی ها، وسائل نظافت مانند وایتکس ها علت ایجاد کننده بیماری آسم نیستند؛ اما می توانند تلنگری باشند تا علائم این بیماری ظاهر شوند. یکی از دلایل تشدید شدن بیماری آسم، سرماخوردن فرد مبتلا است. اگر حال بیمار وخیم نباشد، باید به طور معمول و از داروهای سرماخوردگی استفاده کرد؛ ولی اگر تشدید علائم زیاد باشد، حتماً به پزشک مراجعه شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینک ه سه بیماری اگزما، رینیت آلرژی و آسم در حال حاضر ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و وجود یکی؛ احتمال وجود دیگری را زیاد می کند، ادامه داد: 80 درصد بیماران مبتلا به آسم دارای رینیت آلرژی و 40 درصد بیماران مبتلا به رینیت آلرژی دارای آسم نیز می باشند.


وی همچنین در ادامه با بیان این که این باور که بیماری آسم یکی بیماری وحشتناک است، یک باور غلط است، گفت: باید قاطعانه گفت که بیماری آسم یک بیماری واگیر نیست و در درصد قابل توجهی از این بیماران (در حدود 90 تا 95 درصد) اگر تحت درمان مناسب قرار گیرند به راحتی قابل کنترل است. افسردگی یکی از عوارض افراد مبتلا به آسم است، چون جامعه نسبت به فردی که دائم سرفه می کند فاصله می گیرد.

وی در ادامه گفت: بیماری آسم مانع ورزش نیست و در بسیاری از موارد چون باعث جلوگیری از چاقی می شود، برای بیماری بیمار نیز مفید است. یک ششم ورزشکارانی که به المپیک سال 1996 راه یافته بودند سابقه بیماری آسم داشتند.

همچنین آسم را می توان بدون داروی کورتون سیستمیک (خوراکی و عضلانی) کنترل کرد. در صورتیکه بیماران دچار موارد حاد آسم هستند، از کورتون و ترجیحاً به صورت خوراکی و در کمتر از 14 روز استفاده می شود و این دارو جایی در درمان طولانی مدت این بیماری ندارد.


فوق تخصص بیماری های ریه در پایان با بیان اینکه امید به بهبود بیماری در کودکان مبتلا به آسم خیلی بیشتر از بزرگسالان درگیر این بیماری است، اظهارکرد: یک فرد، پنج سال پس از بهبود بیماری آسم یک فرد عادی است و احتمال اینکه مجدد به این بیماری مبتلاء شود مانند افراد دیگری است که تاکنون به این بیماری مبتلاء نشده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha