یک متخصص جراحی و درمان ریشه دندان بر لزوم آموزش کادر مدارس در زمینه فوریت‌ها و اورژانس‌های دندانی تاکید کرد.

سلامت نیوز: یک متخصص جراحی و درمان ریشه دندان بر لزوم آموزش کادر مدارس در زمینه فوریت‌ها و اورژانس‌های دندانی تاکید کرد.

دکتر فرزانه حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دندان‌های جلویی شیری یا دائمی در زیبایی کودک نقش موثری دارند، گفت: 60 درصد صدمات دندانی از طریق فعالیت‌های ورزشی در مدارس ایجاد می‌شوند. بنابراین آگاهی کافی و مدیریت اورژانس حادثه، نه تنها مسئولیت دندانپزشک بلکه از وظایف اصلی والدین، معلمان مدارس و مربیان بهداشت است.

این متخصص جراحی و درمان ریشه دندان تصریح کرد: ممکن است این آسیب‌ها منجر به تغییر نمای ظاهری صورت شوند. بنابراین تاثیر روانی از دست دادن یا شکستن دندان‌های جلویی یا دائمی کودکان در خانواده‌ها بسیار شدید است.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های دندانی، یکی از مهم‌ترین مشکلات دوران کودکی هستند، گفت: احتمال ایجاد آسیب‌های دندان در سنین 8 تا 11 سال بیشتر است که این آسیب‌ها اغلب در قسمت‌های جلوی فک بالا و بر روی دندان‌های دائمی وارد می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: حفظ خونسردی و یافتن قطعه شکسته یا دندان خارج شده از نکات مهمی است که باید در زمان ایجاد حادثه رعایت شود. اطراف ریشه دندان آسیب دیده نباید دستکاری یا با دستمال تمیز شود و در صورتی که دندان خارج شده، دندان شیری است به علت احتمال صدمه به جوانه دندان‌های دائمی زیرین، نباید در حفره دندانی گذاشته شود.

وی درمان و مراجعه سریع به دندانپزشک را بهترین روش جهت درمان آسیب دیدگی‌های دندانی دانست و گفت: مراجعه فرد تا 30 دقیقه پس از وقوع حادثه به دندانپزشک الزامی است و در صورتی که دندان شکسته شده به مدت یک ساعت در محلول‌های فیزیولوژی نگهداری شده باشد نیز هنوز راهی برای درمان دندان وجود دارد.

این متخصص جراحی و درمان ریشه دندان یادآور شد: در صورتی که دندان خارج شده برای بیشتر از یک ساعت خشک بماند یا دیر به دندانپزشک مراجعه شود، احتمال عدم اتصال دندان به بافت‌های اطراف به صورت طبیعی، لق شدن و خوردگی دندان آسیب دیده وجود دارد.

حسینی تصریح کرد: دندان‌های جلویی شیری و دائمی نقش موثری بر تلفظ صحیح کلمات، حفظ بافت‌های نگهدارنده دندانی تا زمان تکمیل رشد کودک و جویدن ایفا می‌کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پاسخ بدن بیمار، شدت و نوع ضربه از عوامل موثر بر نتایج درمان آسیب‌های دندان است، اظهار کرد: جدی‌ترین عوارض در هنگام خروج دندان از فک یا فرورفتگی دندان به داخل استخوان فک ایجاد می‌شود که در این صورت احتمال از دست رفتن دندان بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha