رئیس انجمن دیابت با ابراز نگرانی از روند شیوع رو به رشد دیابت در کشور گفت: هزینه‌های پیشگیری از دیابت توسط بیمه‌گر پرداخت نمی‌شود.

سلامت نیوز: رئیس انجمن دیابت با ابراز نگرانی از روند شیوع رو به رشد دیابت در کشور گفت: هزینه‌های پیشگیری از دیابت توسط بیمه‌گر پرداخت نمی‌شود.

دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بیش از 10 درصد جمعیت کشور یعنی بالغ بر هفت میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و بیش از 30 درصد از جمعیت ایران در شهرهای بزرگ یا دیابت دارند یا در معرض ابتلا به دیابت هستند.

14 درصد تهرانی دیابت دارند

وی افزود: روند شیوع دیابت در کشور رو به افزایش است به طوریکه در برخی شهرها بیش از 16 درصد جمعیت مبتلا به این بیماری بوده و مثلا 14 درصد جمعیت شهر تهران به بیماری دیابت مبتلا هستند.

رجب با تاکید بر شیوع رو به افزایش بیماری دیابت در کشور گفت: انجمن دیابت ایران نزدیک به 300 هزار نفر بیمار را تحت پوشش داشته و به آنها آموزش می‌دهد.

وی در مورد چگونگی پیشگیری از افزایش دیابت، با بیان اینکه برای پیشگیری باید از عواملی که منجر به دیابت می‌شود جلوگیری کرد و تغییر رفتار داد، گفت: شهرنشینی مشکلاتی نظیر تغذیه نامناسب، کاهش فعالیت‌های جسمانی، مواجهه با استرس مداوم و ... را به افراد تحمیل می‌کند و این عوامل ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند. بنابراین باید به افراد جامعه آموزش داد تا بتوانند تغییر رفتار داده و شیوه‌ زندگی خود را بر اساس تغذیه و فعالیت مناسب و مدیریت استرس تغییر دهند.

رجب عواملی مانند مصرف سیگار،‌ چاقی مفرط، فشار خون و ... را از سایر عوامل ابتلا به دیابت و جلوگیری از آنها را در کاهش ابتلا به این بیماری موثر دانست.

رییس انجمن دیابت ایران، در پاسخ به اینکه عمده‌ترین مشکلات بیماران دیابتی چیست؟ گفت: در بعد اجتماعی عمده‌ترین مشکلات این بیماران بویژه برای کودکان پایین بودن اطلاعات عمومی مردم در زمینه دیابت است و به همین دلیل بیماران دیابتی، بیماری خود را پنهان می‌کنند زیرا برخورد مردم با این بیماران متفاوت است.

رجب بروز مشکلات اجتماعی و عدم حمایت‌های اجتماعی و روانشناسی را از نتایج عدم آگاهی مردم و خانواده‌ها در زمینه دیابت دانست که آثار طولانی مدتی بر این بیماران دارد و اظهار کرد: مثلا در خانواده‌ای که یک کودک دیابتی دارند، نباید غذاهایی که برای او مضر است در مقابل او استفاده شود و این باید به خانواده‌ها آموزش داده شود.

جای خالی بیمه‌ها در پوشش هزینه‌های پیشگیری از دیابت

وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد مشکلات بیماران دیابتی گفت: علاوه بر این بسیاری از هزینه‌های بیماران دیابتی نظیر آموزش مستمر به این بیماران که یکی از عوامل مهم پیشگیری از دیابت است، تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز آنها نظیر سرنگ و تست‌های روزانه‌ قند خون توسط بیمه‌ها پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌گر تنها هزینه‌های سنگین دارویی و درمانی نظیر عمل 70 میلیونی قلب را پرداخت می‌کنند، گفت: این درحالیست که هزینه‌های ناچیز پیشگیری از عوارض دیابت که بسیار مهم و اثرگذار است توسط بیمه‌گر پرداخت نمی‌شوند.

رجب با تاکید بر اینکه اصل درمان دیابت آموزش است، گفت:‌ انجمن دیابت روی آموزش بیماران کار می‌کند تا بیماران دیابتی خود را موظف به پیگیری بیماری خود بدانند.

وی در پایان با بیان اینکه مسئولان باید به بحث آموزش توجه بیشتری کنند، تصریح کرد: بیمه‌ها باید علاوه بر بحث دارو و درمان، به بحث آموزش، پیشگیری و تهیه وسایل و ابزار مورد نیاز بیماران توجه کرده و هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha