نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری معتقد است: کتاب ارزشگذاری خدمات سلامت به نحو مطلوبی خدمات پزشکی را ساماندهی می کند و تجمع و صدور بیانیه، ابزارهای مناسبی برای حل مشکلات حوزه سلامت نیستند.

سلامت نیوز: نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری معتقد است: کتاب ارزشگذاری خدمات سلامت به نحو مطلوبی خدمات پزشکی را ساماندهی می کند و تجمع و صدور بیانیه، ابزارهای مناسبی برای حل مشکلات حوزه سلامت نیستند.

دکتر عباس عباس‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: کتاب ارزشگذاری خدمات سلامت که یکی از مراحل طرح تحول نظام سلامت است، در مجموع اهداف خوبی برای کمک به سلامت مردم دارد و با کلیت موضوع همه موافقند و می‌تواند به نحو مفید و مطلوبی خدمات پزشکی را ساماندهی کند.

وی در ادامه افزود: ارزشگذاری خدمات سلامت به ارزش خدمات هر کدام از افراد تیم مثل پزشک، پیراپزشک، پرستار، ماما و سایر دستاندرکاران این بخش وابسته است که در مجموع باید با آنها دیده شود.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه، چگونگی کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و میزان دسترسی افراد به این خدمات و کاهش پرداختی مردم کلیاتی از طرح تحول نظام سلامت است که به خوبی مشهود است، افزود: موضوع بازتوزیع منابع با رویکرد عادلانه و صحیح که این نیز مطمئنا جزو برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد، باید درون سازمان حل شود و متولیان سلامت، پیشکسوتان و دست اندرکاران بنشینند، تبادل نظر کنند و در نهایت ارائه دهندگان خدمات و مردم از عواید آن بهرمند شوند و این مسائل نیاز به رسانه ای شدن ندارد.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری خاطر نشان کرد: بحث اصلاح نظام پرداخت در این حوزه موضوعی نیست که نیاز به اعلام عمومی شدن داشته باشد و اگر بخواهیم این مسایل را به عموم جامعه بکشانیم نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه مردم را نیز بدون آنکه ضرورتی داشته باشد در جریان جزئیات قرار داده ایم که نتیجه اش صرفا ایجاد تشویش و اضطراب در جامعه است.

به اعتقاد وی، در این گونه مواقع، گفتگو و مذاکره با نخبگان و مسئولان مربوطه مناسب ترین راهکار است چرا که کارکنان وزارت بهداشت همه افرادی صاحب نظر، باتجریه و صاحب دانش تخصصی در این خصوص هستند و تا آنجا که من خبر دارم کمیته ای هم در وزارت بهداشت تشکیل شده که ماموریت دارند بازتوزیع منابع در بین اعضای تیم سلامت را مورد بررسی قرار دهند.

وی در ادامه گفت: هدف همه ما در تیم سلامت یکی است و باید کاری کنیم که مردم صدایی واحد از آن را بشنوند. اینگونه مسایل درون سازمانی بازتاب بیرونی اش خیلی خوشایند مردم نیست چون جز اینکه در مردم اضطراب و ناامیدی ایجاد کند فایده دیگری ندارد.

عباس‌زاده افزود: اگر هدفمان این است که همه متولیان سلامت تلاش کنند که مردم از خدمات خوبی بهرمند شوند، نباید با انتشار اطلاعیه ها و مسایل حاشیه ای از هدف اصلی خودمان دور شویم و باید از افراد صاحب تجربه، دانش و تخصص برای حل مشکلات آن هم در محیطی آرام و بدور از تنش استفاده کنیم.

عباس زاده با تاکید بر اینکه برگزاری تجمع و صدور بیانیه ابزارهای مناسبی برای حل مشکلات نیستند، افزود: بهتر این است که ابتدا از مسیرهای منطقی تر مثل گفتگو با معاون درمان وزارت بهداشت و حتی شخص وزیر برای یافتن راهکارهای مناسب کمک بگیریم اگر به نتیجه نرسیدیم به روش های دیگر متوسل شویم.

وی اذعان کرد: من در شرایط امروز صلاح نمی دانم که وارد اینگونه جریانات شویم و ضرورتی هم ندارد که این دست از موضوعات منجر به رفتارهایی شود که در مردم ایجاد یاس کند. وزارت بهداشت باید اینگونه مسایل را درون خودش حل کند و با اینگونه برخوردها و بیانیه ها نمی توان مسایل را به خوبی مدیریت کرد.

عباس زاده افزود: طرح تحول سلامت کار بسیار بزرگ و مثبتی است و مردم واقعا از وضعیت درمان راضی هستند که این نتیجه زحمات دست اندرکاران حوزه سلامت است و اگر احیانا از سوی برخی افراد حرفی زده می شود برای این است که اوضاع بهتر گردد و به این طرح که یکی از افتخارات کشور است لطمه ای وارد نشود .

وی در خصوص میزان میانگین حقوق پرستاران گفت: کار پرستاری، شغل بسیار حساس، لحظه ای است و با جان و سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد و نظام سلامت باید بر اساس ارزش کاری که انجام می دهند، منابع را توزیع کند.

ابلاغ این کتاب، نقش مهمی در شفافیت مالی حوزه سلامت دارد

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری گفت: مشکلات اخلاقی که در حوزه سلامت بعضا به چشم می خورد ناشی از عدم شفافیت مالی در این حوزه است و شکی نیست که ابلاغ این کتاب می تواند نقش بسیار مهمی در حذف پرداخت های غیرمتعارف بردارد و این اقدام بسیار مهمی در حوزه سلامت است.

وی با تاکید بر اینکه، خدماتی که در این حوزه ارائه می شود به یکدیگر وابسته هستند و با رویکرد تیمی است، افزود: امروزه مردم به پزشک مراجعه نمی کنند بلکه به یک سازمان سلامت مراجعه می کنند که این سازمان تمام خدماتی که مورد نیاز آنهاست اعم از خدمات پزشکی، پرستاری، مامایی، دارویی و غیره را به آنها ارائه می دهد.

عباس زاده افزود: کتاب جدید ارزشگذاری خدمات سلامت از برخی زوایا از جمله برقراری عدالت در دریافتی های ناعادلانه بین متخصصان رشته های مختلف پزشکی، سازمان های بیمه گر و مردم برای خدمات مختلف سلامت به سمت عدالت حرکت کرده است، منتهی این ترکیب نیاز به بازنگری جامع تری دارد. ما نمی خواهیم منکر این شویم که کتاب جدید ارزشگذاری خدمات سلامت، موجب ساماندهی خدمات پزشکی می شود و قبول داریم که بالاخره تهیه، تدوین و ابلاغ این کتاب زحمتی است که کشیده شده، اما معتقدیم این طرح جای کار بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha