وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به ورود مکمل‌های دارویی و غذایی به روستاها و همچنین اقداماتی که در راستای طرح تحول بهداشت در دست انجام است، گفت: در طرح تحول سلامت به دنبال صنف گرایی و طائفه گرایی نیستیم و هدف اصلی ما از انجام اقدامات در حوزه سلامت، بازگشت اخلاق و همچنین رعایت قانون است.

زیر بار صنف‌گرایی و طائفه‌گرایی نمی‌رویم

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به ورود مکمل‌های دارویی و غذایی به روستاها و همچنین اقداماتی که در راستای طرح تحول بهداشت در دست انجام است، گفت: در طرح تحول سلامت به دنبال صنف گرایی و طائفه گرایی نیستیم و هدف اصلی ما از انجام اقدامات در حوزه سلامت، بازگشت اخلاق و همچنین رعایت قانون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز بهورز در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در زمینه بهداشت گفت: دولت تلاش‌های زیادی را در زمینه بهداشت انجام داده است اما متاسفانه این اقدامات بروز کمتری داشته چرا که درمان گرفتاری اول مردم است. از طرفی مردم باور ندارند که اگر پیشگیری کنند اصلا دچار این گرفتاری‌ها نخواهند شد.

 
مکمل‌های دارویی و غذایی به روستاها وارد شد

وی بازسازی حدود 2000 خانه بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: پس از سالها مکمل‌ها وارد روستاها شده است. بر این اساس مکمل‌های دارویی و غذایی جهت مادران باردار و کودکان تهیه شده است. همچنین اقلام دارویی که در شبکه مورد استفاده قرار می‌گرفت افزایش یافته است.

 
وی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت تقویت برنامه واکسیناسیون ملی گفت: این برنامه ممکن بود برخی از بیماریها را پوشش ندهد. گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده که تا دو سه هفته آینده اخبار آن را خواهید شنید. باید در زمینه واکسن بی نیاز شویم. بر این اساس واکسن‌ها را طوری به برنامه واکسیناسیون ملی اضافه می‌کنیم که امکان تولید آن در کشور در راستای اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد.

 
700 پزشک به روستاها اضافه شد

وزیر بهداشت افزود: علاوه بر این اقدامات باید پزشکان در روستاها ماندگار شوند. طی این مدت بیش از 700 پزشک به روستاها اضافه شده‌اند. بر این اساس کمبود پزشک در شهرهای زیر 20 هزار نفر اکنون به کمتر از تعداد انگشتان دست رسیده است. باید کاری شود که ماندگاری پزشکان در روستاها بیشتر شود.

وی با اشاره به 9 میلیون جمعیت حاشیه نشین شهرها ادامه داد: در قالب جمعیت‌های 12 هزار و 500 نفره برنامه‌هایمان را با کمک بیمه‌ها و انجمن پزشکان عمومی و همچنین پرستاران به سمتی می‌بریم که در این حوزه خرید خدمت داشته باشیم. به طوری که در هر کدام از مراکز بهداشتی شهرها، کارشناسان و پزشکان را داشته باشیم. شبکه باید به شهرها و حاشیه شهرها توسعه یابد و بهورزان در این زمینه نقش کلیدی دارند. بر این اساس بهورزان باید ارتقا داشته باشند. برخی‌ها با شش سواد کلاس، کار خود را در روستایشان آغاز کرده‌اند و اکنون در همان روستایی که هستند دانششان بسیار افزایش یافته است. بنابراین باید دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بهورزی را داشته باشیم.

وی در عین حال افزود: علاوه بر آن باید بومی گزینی در قالب یک خدمت فعال در مناطق محروم برای تمام رشته‌های علوم پزشکی داشته باشیم و مراکز بهورزی به مراکز آموزش عالی سلامت تبدیل شوند. بهورزان عمدتا بابت بیماریهای واگیر آموزش دیده‌اند که انصافا بسیار هم خوب عمل کرده‌اند. حال باید به سراغ بیماریهای جدید که از سستی و تنبلی و کم کاری ناشی می‌شوند، برویم.

 
در طرح تحول سلامت به دنبال صنف گرایی و طائفه گرایی نیستیم

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقاد برخی گروه‌های پرستاری به کتاب جدید تعرفه‌ها گفت: در اینکه تمام گروه‌های پزشکی در این کتاب دیده شده‌اند تردیدی نیست اما برخی‌ها می‌خواهند تمام مشکلاتشان را در یک دوره حل کنند. دولت به دنبال اضافه کردن حقوق و مزایای گروه خاصی نیست. دولت اهدافی را دنبال می‌کند که سرلوحه کار ما قرار دارد. چرا که در این زمینه آبروی دولت، مجلس و نظام و همچنین پول مردم هزینه می‌شود.

وی در این باره افزود: برخی از رشته‌ها در گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته بودند و داشتند نابود می‌شدند و در نظر داریم از انقراض این رشته‌ها جلوگیری کنیم. البته ادعا نمی‌کنیم که با این حرکت وضعیت کاملا اصلاح شود. اما به جهت اصلاح پیش می‌رویم. به دلیل بی توجهی تصمیم گیرندگان در گذشته، قانون گریزی در حوزه پزشکی را شاهد بودیم. به طوری که برخی خدمات اصلا تعرفه گذاری نشده بودند و برخی هم اسما تعرفه داشتند. هدف ما بازگشت اخلاق و رعایت قانون است. بنا نیست در طرح تحول سلامت به دنبال صنف گرایی و طائفه گرایی باشیم. به هیچ وجه هم زیر بار این موضوع نمی‌رویم. البته تا کنون نیز همه به ما اعتماد داشته‌اند. از حالا به بعد نیز در جهتی حرکت می‌کنیم که این اعتماد افزایش یابد. فعالیت‌های ما نیز نشان دهنده آن است که جهت گیری ما به سمت محرومان است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه در کتاب جدید تعرفه‌ها وضعیت کارانه پرستاران چگونه خواهد شد؟ افزود: تقریبا کارانه پرستاران دو و چند دهم برابر خواهد شد. مقایسه با کشورهای اروپایی در هیچ گروهی مناسب نیست البته این حداقل رقم افزایش کارانه است. چرا که کتاب تعرفه‌ها دستمزدی را به تمام جامعه پزشکی اضافه می‌کند. آنچه که مهم است آن است که همه چیز باید قانونی بوده و روی میز باشد. این کتاب پرداخت از جیب مردم را کاهش می‌دهد.

هاشمی در این باره افزود: پنج تا شش سال بود که تعرفه جراحی ثابت نگه داشته شده بود.مشخص است که چنین موضوعی بازار سیاه راه می‌اندازد و در پی آن همواره مجبوریم عده‌ای را متهم اعلام کنیم. ما خواهان آن هستیم که همه مسائل در این دولت قانونی بوده و ساز و کار داشته باشد. در این مسیر به تمام گروه‌ها اعم از پزشک و غیرپزشک توجه داریم.

وزیر بهداشت افزود: تنها قسمتی که نمی‌توانم درباره آن قولی بدهم تامین نیروی انسانی است. در این زمینه هم باید مجلس اعتبارات مورد نظر را در نظر گرفته و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری نیز در تامین آن موافقت کند. هر زمانی که خواستیم در حوزه پزشکی کاری انجام دهیم متعاقب آن موانعی ایجاد شده است. لازم است در راستای اقدامات انجام شده در حوزه سلامت، جامعه پزشکی هم همراهی داشته باشند. تردید ندارم که با رعایت انصاف و عدالت منافع همگان تامین خواهد شد. مهم آن است که به قانون عمل شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بودجه بخش بهداشت گفت: ارقام بودجه بهداشت قابل مقایسه بادرمان نیست چرا که درمان بسیار گرانتر از بهداشت است. به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم ارقام بودجه‌ای و همچنین پرسنل بخش بهداشت به خدمت دیگر بخش‌ها درآیند.

هاشمی درباره کیفیت درمان و میزان رضایت مردم از آن نیز گفت: در مجموع می‌توان گفت که مردم از کیفیت درمان راضی هستند چرا که می‌دانند پزشکان خوبی دارند و درمان‌ها با آخرین استانداردهای بین المللی به آنها ارائه می‌شود. آنچه که مردم ناراضی هستند مربوط به کیفیت خدمات است؛ خدماتی نظیر وقت گرفتن از مراکز درمانی، نامناسب بودن سالن‌های انتظار، زمان ویزیت پزشک و ... در این قسمت‌ها مشکلاتمان زیاد است که به تدریج در حال رفع آن هستیم.

وی در این باره ادامه داد: یکی از راه حل‌های مهم این مبحث حضور بخش خصوصی است. اکنون که در حال واقعی کردن تعرفه‌ها هستیم بخش خصوصی باید وارد میدان شده و در این حوزه سرمایه گذاری کند. نمی‌توان بدون افزایش تخت‌ها، خدمات را افزایش داد.

 آمادگی برای خرید خدمت از بیمارستان‌های خصوصی، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی در تهران

هاشمی در این باره افزود: تا یک سال آینده کمبود تخت‌های ICU‌کشور رفع خواهد شد اما در مورد تهران به بیمارستان‌های خصوصی، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی اعلام کرده‌ایم که اگر ظرفیت خالی دارند حاضریم از آنها خرید خدمت داشته باشیم. البته این امر در کوتاه مدت خواهد بود چرا که بیمار نباید روی زمین بماند. این موضوع دستور رئیس جمهور است. البته که بی تردید این امر به عنوان مسکن عمل خواهد کرد و چاره اصلی توسعه خدمات است.

هاشمی ادامه داد: توسعه خدمات سلامت هم نمی‌تواند همیشه دولتی باشد. باید بخش غیردولتی در این عرصه حضور یابد. تصدی گری دولت نه برای مردم و نه برای دولت مناسب نیست. گفتن این حرف از زبان یک مسئول دولتی هم نه تنها عیب نیست بلکه حسن است چرا که جهت رسیدگی به مشکلات مردم هر کاری که از دستمان بر می‌آید باید انجام دهیم.

هاشمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مصرف روغن نباتی جامد در کشور و همچنین واردات آن گفت: بخشی از واردات این روغن به کشور لازم است اما بخشی از آن نیز نیازی نیست. به تدریج باید به سمتی حرکت کنیم که مصرف روغن نباتی جامد شود. البته رقم واردات ما قابل مقایسه با گذشته نیست و کاهش یافته است اما آنچه که مهم است آن است که مردم نباید روغن نباتی جامد استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهورز روستا ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    3 0
    "پس از سالها مکمل‌ها وارد روستاها شده است"!!!!!!!!! منظور مولتی ویتامین واسید فولیک است؟اینها بیش از چند دهه است که توسط بهورزان شریف به خانمهای باردار تجویز میشود!!