رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه تاکنون موردی از بیماری ابولا در کشور مشاهده نشده، گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد تا درصورت مشاهده بیماری از شیوع آن پیشگیری کند.

سلامت نیوز: رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه تاکنون موردی از بیماری ابولا در کشور مشاهده نشده، گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد تا درصورت مشاهده بیماری از شیوع آن پیشگیری کند.
[اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای مقابله با شیوع ابولا در کشور]

دکتر «محمدمهدی گویا» در گفت وگو با ایرنا افزود: بیماری ابولا اکنون عمدتا در غرب آفریقا مانند کشورهای سیرالئون، لیبریا، نیجریه و کنگو و دو مورد نیز در اسپانیا و آمریکا مشاهده شده است.

وی خاطرنشان کرد: ابتلا به ابولا در حد همین کشورها باقی مانده، اما با توجه به اینکه ابتلا به بیماری ابولا ظرف چند هفته اخیر بطور فوق العاده ای افزایش یافتهف احتمال خارج شدن این بیماری از مرزهای این کشورها وجود دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری ابولا از طریق تنفس منتقل نمی شود و فقط از راه تماس با آلودگی ترشحات بدن حیوان (شمپانزه) و انسان یا تماس با خون فرد مبتلا منتقل می شود.

گویا افزود: تا زمانیکه فرد علائم ابتلا به این بیماری را نداشته باشد، نمی تواند ابولا را منتقل کند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که افرادی که به غرب آفریقا سفر می کنند را تحت مراقبت های ویژه قرار دهیم و آنها را از نظر ابتلا به ابولا بررسی کنیم، حتی اگر لازم باشد آنان را در شرایط ایزوله خاص بستری خواهیم کرد.

ابولا یکی از کشنده ترین ویروس ها است که منجر به بروز نوعی بیماری تب دار و خونریزی دهنده در انسان و پستانداران می شود.


** بیماری مرس تحت کنترل است

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در کشور پنج مورد ابتلا به بیماری مرس در استان کرمان داشتیم اما از چهار ماه قبل تاکنون مورد جدیدی از این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

گویا افزود: ویروس مرس(سندروم تنفسی خاورمیانه Middle East Respiratory Syndrom) و کرونا چندین سال است که در عربستان وجود دارد و برنامه های وزارت بهداشت نیز برای پیشگیری از ورود این بیماری ها به کشور از سال قبل آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha