وزیر بهداشت بهورزان را افسران اصلی نظام سلامت خواند و بر لزوم ارتقای علمی و همچنین افزایش اختیارات آنها در شبکه بهداشتی روستایی و شهری تاکید کرد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت بهورزان را افسران اصلی نظام سلامت خواند و بر لزوم ارتقای علمی و همچنین افزایش اختیارات آنها در شبکه بهداشتی روستایی و شهری تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم روز بهورز گفت: «بهورز» راه حل مشکل سلامت کشور است. اگر نقش بهورزان را در روستاها و شهرها ارتقا بخشیم به طوری که این موضوع را به صورت شبکه در سراسر کشور در اختیار داشته باشیم، آن زمان می‌توانیم به بهداشت کشور کمک کنیم. اگر یک آرزو داشته باشم آن هم کامل شدن شبکه بهداشتی درمانی در کشور است که این موضوع تنها با بهورز میسر خواهد بود. بر این اساس باید به دلیل تغییر سیمای بیماریها در ماموریت‌های بهورزی تجدیدنظر شود. به کمک بهورزان بسیاری از بیماریهای واگیر کنترل شده‌اند، اما بیماری همیشه وجود دارد. اکنون باید به سراغ بیماریهای غیرواگیر برویم.

وی با اشاره به کمبود حدود5000 بهورز در کشور گفت: امیدواریم بتوانیم این میزان نیروی بهورز را تامین کنیم و شبکه‌ای که پایه گذاری شده از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگتر و کلان شهرها گسترش یابد.

هاشمی مشکلات بهداشتی در حاشیه شهرها را مورد اشاره قرار داد و گفت: حوزه سلامت به شدت بیمار است؛ بیماری آن هم از مسائل مختلفی ناشی می‌شود، از جمله کم توجهی به پیشگیری که بار ما را در درمان اضافه کرده و درمان را زمین گیر کرده است. باید در بخش بهداشت تمام ایرانیان را در نظر بگیریم.

وی افزود: وزارت بهداشت برنامه‌هایی در حوزه بهداشت طراحی کرده است که البته معتقدم آهنگ اجرای این برنامه‌ها می‌تواند بسیار سریع‌تر باشد. در کنار نوسازی خانه‌های بهداشت و بازسازی آنها باید بتوانیم در جهت ارتقای جامعه بهورزی تلاش کنیم؛ چرا که بهورزان می‌توانند بسیار کارساز باشند البته برنامه‌هایی هم به این منظور طراحی شده است. بی‌تردید این امر باید به خدمت‌رسانی آنها گره بخورد؛ بطوری که فعالان این عرصه امکان ارتقای بیشتری داشته باشند. مراکز آموزش عالی سلامت جایگزین مراکز بهورزی خواهند شد.

هاشمی ادامه داد: سالهاست که مکمل‌ها در روستاها توزیع نمی‌شوند. با پیگیری‌های انجام شده توزیع مکمل‌ها در بخشی از مناطق آغاز شده و در بخشی دیگر نیز به سرعت وارد خواهد شد. فهرست داروهای مراکز بهداشتی نیز تجدیدنظر شده است.

در کنار آموزش به بهورزان، اختیارات آنها نیز افزایش خواهد یافت. در زمینه واکسیناسیون نیز برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته تا به تدریج واکسن‌های مورد نیاز به برنامه ملی اضافه شوند. در بخش بیماری‌های غیرواگیر نیز بسته‌هایی تهیه شده است که در نظام شبکه ادغام خواهد شد.

به گفته وی مراکز بهداشتی درمانی در حاشیه شهرها به طوری عمل خواهند کرد که مسئولیت سلامت 12 هزار و 500 نفر جمعیت بر عهده کارشناسان قرار خواهد گرفت. در مراحل بعدی نیز پزشک به این مراکز اضافه خواهد شد. اگر بتوانیم این مدل را در شهرها و کلانشهرها نیز اجرایی کنیم، کارمان را در این دوره انجام خواهیم داد. پزشک باید آخرین نفری باشد که به این مجموعه اضافه می‌شود؛ چرا که اکنون آنچه که به عنوان پزشک خانواده در کشور اجرایی شده متاسفانه بخش عمده‌اش همان شغل طبابت پزشکان است.

وی ضمن تاکید بر نقش موثر بهورزان در حوزه سلامت گفت: در عین حال باید به سمت بومی گزینی پیش رویم. باید از تجربیات گذشته استفاده کرده و شبکه‌ را به حاشیه شهرها و کلان شهرها توسعه دهیم.

وزیر بهداشت افزود: در حوزه بهداشت و در قالب طرح تحول سلامت، اقداماتی با کمک مجلس در حال انجام است. کار در این حوزه بسیار سخت خواهد بود، اما اثربخشی آن طولانی مدت است. مدلی که ما طراحی کرده‌ایم با گذشته متفاوت است. دولت و مجلس بنایشان خرید خدمت است. به این ترتیب شبکه باید در قالب غیردولتی ایجاد شود. باید بتوانید تعاونی‌ها و شرکت‌های سالم را جهت ارائه خدمات سالم فراهم کنید و ما نیز بر آن نظارت کنیم. هرچند کار سخت است اما بی تردید شدنی است. حوزه بهداشت حوزه‌ای است که به شدت محتاج کمک دیگران است. مطمئنم که مورد استقبال هم قرار می‌گیرد.

وی در عین حال با بیان اینکه در زمینه توجه به معیشت بهورزان نیز کارگروهی تشکیل شده است، گفت: مجلس و دولت با اهدافی مشخص اعتباراتی را برای حوزه سلامت در نظر گرفته‌اند اما متاسفانه هرگاه که از در بیمارستانی وارد می‌شوم از نگهبان گرفته تا پزشک و پرستار و ... می‌گویند که پول ما چه شد؟ اعتباراتی که مجلس مصوب کرده است نباید صرف حقوق یا جذب نیروی جدید شود. باید به نحوی عمل شود که اعتماد کنونی مجلس سلب نشود و تکرار گذشته نباشد. ما به نحوی پیش می‌رویم که همه گروه‌های پزشکی را در نظر بگیریم. در عین حال کانون تصمیمات ما مردم خواهد بود. در این مسیر تمام گروه‌هایی هم که ارائه خدمت می‌کنند در نظر خواهیم داشت.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت افزود: بعد از چند دهه امسال نخستین سالی است که بدون وبا گذراندیم. همانطور که از فلج اطفال پاک شدیم، امیدوارم بتوانیم از سایر بیماری‌ها از جمله مالاریا نیز پاک شویم. من معتقدم که افسران اصلی نظام سلامت شما بهورزان هستید همانطور که در بیماریهای واگیر کمک موثری داشتید در بیماریهای غیرواگیر هم موثر خواهید بود. باید در حوزه دخانیات، اعتیاد و تغییر سبک زندگی و همچنین کاهش چاقی وارد عمل شوید. متاسفانه روغن نباتی جامد هنوز در کشور آمار مصرف زیادی دارد و بخش قابل توجهی از این مصرف مربوط به روستاهاست. باید در این راستا فرهنگسازی‌های لازم صورت گیرد.

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: ما نیز امور را با تدبیر و بدون غوغاسالاری و سر و صدا به نحوی پیش خواهیم برد که با توجه به بخش بهداشت و تامین سلامت جامعه، زحمات بخش درمان کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha