مشکلی که در رابطه با بستری بیماران نیازمند خدمات روانی وجود دارد، محدودیتی است که بیمه برای تعداد روزهایی که بیمار می‌تواند با حمایت‌های بیمه‌ای بستری باشد در نظر می‌گیرد که این رقم 57 روز برای هر فرد بیمار است. این در حالی است که بیماران عادی چنین محدودیتی را ندارند.

مشکلات پوشش بیمه‌ای بیماران روانی در زمان بستری

سلامت نیوز: مشکلی که در رابطه با بستری بیماران نیازمند خدمات روانی وجود دارد، محدودیتی است که بیمه برای تعداد روزهایی که بیمار می‌تواند با حمایت‌های بیمه‌ای بستری باشد در نظر می‌گیرد که این رقم 57 روز برای هر فرد بیمار است. این در حالی است که بیماران عادی چنین محدودیتی را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز، احمد جلیلی، رئیس انجمن روانپزشکان ایران در روزنامه فرهیختگان نوشت: این روزها میزان متوسط جهانی افرادی که در طول سال نیازمند خدمات روانی هستند، رو به افزایش است. در حال حاضر طبق آمارهای جهانی 25 درصد جمعیت جهان، یعنی از هر چهار نفر یک نفر در سال به خدمات روانی احتیاج دارد. البته این آمار با توجه به شرایط کشورهای مختلف متغیر است، اما آنچه در آن شکی وجود ندارد، افزایش نسبی افرادی است که نیازمند استفاده از خدمات روانی هستند.

در حال حاضر تعریفی که از بیماران روانی وجود دارد باعث شده است دامنه افراد ناسالم روانی افزایش پیدا کند. انواع وسواس، اضطراب، اختلالات روانی و حتی سردردهای عصبی ناشی از فشارهای روزمره نیز باعث می‌شود افراد در زمره افراد ناسالم روانی قرار گیرند. اما با توجه به این حجم افراد که نیازمند دریافت خدمات روانی در کشور هستند، می‌بینیم که امکانات خدمات‌دهی مطلوب نیست.

کمبود، روانشناس بالینی، روان‌پرستار، مددکار، کلینیک‌های پرستاری و تخت‌های پرستاری از مشکلاتی است که کادر بخش روانی بیمارستان‌ها و حتی خود بیماران با آن مواجهند. به این لیست مشکلات پوشش بیمه‌ای در زمان بستری و همچنین بیمه‌های مکمل و کمبود دارو را می‌توان اضافه کرد. این مشکل به دلیل عدم‌برنامه‌ریزی‌های جامع و مدون طی سالیان گذشته در این بخش است.

خوشبختانه در حال حاضر خود وزیر بهداشت پیشگام این مساله شده است و مجموعه کادر درمانی و بیماران امیدوارند که خبرهای خوشی را در آینده نزدیک شاهد باشند. در حال حاضر حدود 10 هزار تخت بیمارستانی مخصوص بستری بیماران روانی وجود دارد، براساس آمار اگر این تعداد به دوبرابر میزان فعلی برسد تعداد تخت‌ها به میزان قابل‌قبولی خواهد رسید که این امر نیازمند اعتبار و اراده بخش دولتی و وزارت بهداشت است تا اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

مشکل دیگری که در رابطه با بستری بیماران نیازمند خدمات روانی وجود دارد، محدودیتی است که بیمه برای تعداد روزهایی که بیمار می‌تواند با حمایت‌های بیمه‌ای بستری باشد در نظر می‌گیرد که این رقم 57 روز برای هر فرد بیمار است. این در حالی است که بیماران عادی چنین محدودیتی را ندارند.

در پایان تاکید بر این نکته ضروری است که ریشه تمامی مشکلات این حوزه پایین بودن تعرفه‌های خدمات بیماران روانی اعم از خدمات پرستاری، روانشناسان و روانپزشکان است. به‌طوری که این نکته به تایید سازمان‌های ذیربط مثل وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نیز رسیده است و تمامی آنها غیرواقعی بودن تعرفه خدمات درمانی بیماران روانی را مورد تایید قرار داده‌اند. در این زمینه از سال‌ها پیش مکاتبات فراوانی با وزارت بهداشت صورت گرفته که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha