یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 123468

شروع فصل پاییز امسال شباهت زیادی با زمستان داشت و حتی در مهرماه عده زیادی به فکر گذاشتن بخاری افتادند. اما مراقب باشید منزلتان را بیش از حد گرم نکنید و در مصرف انرژی نهایت صرفه جویی را داشته باشید.

در فصل سرد به سراغ نسخه های خانگی بروید

سلامت نیوز: شروع فصل پاییز امسال شباهت زیادی با زمستان داشت و حتی در مهرماه عده زیادی به فکر گذاشتن بخاری افتادند. اما مراقب باشید منزلتان را بیش از حد گرم نکنید و در مصرف انرژی نهایت صرفه جویی را داشته باشید.

از طرفی با تقویت سیستم ایمنی بدن و رعایت نکات ساده می توانید از ابتلای خود و خانواده تان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری کنید.

پس از همین امروز به فکر باشید. دکتر فهیمه نبی، متخصص گیاهان دارویی و محقق طب اسلامی، رعایت نکاتی را برای فصل های سرد سال پیشنهاد کرده است که در ادامه می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بخورها در این فصل بسیار کمک کننده است. بخورهای گیاهی علاوه بر ضدعفونی کنندگی کارایی های دیگری نیز دارد. با استفاده از بخور بابونه و گشنیز فضای خانه ضدعفونی می شود و نیازی به خرید دارویی نیست. می توان ۵ گرم از همین سبزی هایی را که استفاده می کنیم در یک لیوان آب روی حرارت ملایم و غیرمستقیم قرار دهیم تا عطر آن فضای خانه را ضدعفونی کند؛ گیاهانی مانند بابونه، بومادران، مورد، زیره سبز، پرسیاوشان، استوقودوس و ... .برای استفاده از بخور نیازی نیست که عطر زیادی از گیاه در منزل بپیچد تنها استشمام بوی آن در محیط منزل کفایت می کند. باید دانست بخور زیاد هم ممکن است باعث حساسیت به ویژه در سالمندان و کودکان شود. بنابراین استفاده کم و مداوم آن مناسب تر است.

برای درمان و پیشگیری از احتقاق بینی بخور گشنیز، گل استوقودوس، بابونه و نعناع مفید است.

همچنین سیاهدانه و عسل که در فصل تابستان کمتر از آن استفاده می شود باید در فصل پاییز بیشتر مصرف شود.

مصرف مویز، کنجد، مصطکی، کندر، آویشن، مرزنجوش، عسل با موم هم مناسب این فصل است که برای درمان غلبه سودا مفید است.

در این فصل خواب کافی و تعادل خواب بسیار مهم است. دمنوش هایی که با بهارنارنج، به لیمو، بابونه، استوقودوس، زیرفون، بادرنجبویه، گشنیز و دارچین تهیه می شود مناسب است. می توانید ۲ تا ۴ گرم از آن را با یک لیوان آب ۲۰ دقیقه دم و با کمی عسل میل کنید.

استفاده از یک عدد نارنگی باعث خواب آرام می شود.

خشکی پوست دست و صورت در این فصل بسیار شایع است، از کرم های مرطوب کننده حاوی اسانس و عطر کمتر استفاده شود.

استفاده از روغن شترمرغ ساده  و نه کرم ترکیبی، روغن بنفشه بادام، روغن بزرک (کتان) و روغن همیشه بهار برای درمان خشکی پوست دست و صورت مناسب است. دست و پای نوزادان را هفته ای یک بار با این نوع روغن ماساژ دهید.

در فصل تابستان به دلیل تعریق زیاد مصرف صابون هایی توصیه می شود که قدرت پاک کنندگی دارد؛ اما در فصل پاییز باید از صابون های حاوی روغن زیتون، بادام و کره کاکائو استفاده کنید. صابون های حاوی روغن زیتون، بادام، کره کاکائو و روغن آواکادو باعث نرمی و چربی پوست و مانع از ترک خوردگی آن می شود.

استفاده از صابون کودکان به دلیل ملایم بودن و کمی مواد قلیایی، بهتر است.

خشکی و یبوست

با شروع فصل پاییز، خشکی و یبوست بیشتر می شود. حتی افرادی که زمینه یبوست ندارند معمولا با شروع خشکی و سردی هوا دچار این بیماری می شوند.

بنابراین فعالیت روزانه و پیاده روی را فراموش نکنید. مصرف گل محمدی مفید است.

هر شب یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین مصرف کنید.

دو تا چهار گرم فلوس را با یک لیوان آب دم کنید. نصف استکان آن برای تخلیه کامل و رسوب زدایی سودا مفید است.

همچنین می توانید یک قاشق مرباخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل و مصرف کنید.

این مایع، ملین و دفع کننده سوداست. انجیر خشک هم ملین، تقویت کننده سیستم ایمنی و آرام بخش است و در پیشگیری از سرماخوردگی موثر است.

مصرف هلیله سیاه برای یبوست های مزمن مناسب است.

می توانید یک قاشق چای خوری پودر هلیله سیاه را شب‌هاکفلمه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha