رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه در 50 سال اخیر حدود 14 زلزله بین 6.2 تا 7.7 ریشتر در کشور رخ داده گفت: ایران جز 10 کشور حادثه خیز جهان است و متاسفانه در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را داریم. با وجود اینکه در این جایگاه از حیث رتبه قرار داریم، آسیب پذیری ما در برابر زلزله نزدیک به هزار برابر ژاپن است که کشوری کاملا زلزله خیز است.

سلامت نیوز: رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه در 50 سال اخیر حدود 14 زلزله بین 6.2 تا 7.7 ریشتر در کشور رخ داده گفت: ایران جز 10 کشور حادثه خیز جهان است و متاسفانه در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را داریم. با وجود اینکه در این جایگاه از حیث رتبه قرار داریم، آسیب پذیری ما در برابر زلزله نزدیک به هزار برابر ژاپن است که کشوری کاملا زلزله خیز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که به منظور بررسی میزان آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور در مواجهه با زلزله و بلایای طبیعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه 19 مهر حضور یافته بود در پاسخ به اولین سوال مجری این برنامه در خصوص میزان آمادگی و برنامه ریزی های این سازمان برای مقابله با حوادث طبیعی اظهار داشت: این هفته هفته کاهش اثرات بلایی طبیعی است و اعتقاد بنده بر این است که این هفته می تواند هفته ای باشد که تامل بیشتری در حوادث طبیعی و انسان ساز داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: روز 20 مهر مصادف با 13 اکتبر روز جهانی کاهش اثرات بلای طبیعی است که در ایران هم این روز بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب شورای فرهنگ عمومی با هدف گسترش فرهنگ ایمنی در سطح کشور این روز به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی نام گذاری شد.
 
 معاون وزیر کشور اظهار امیدواری کرد: امیدواریم  با شعاری که امسال تحت عنوان "عزم ملی، تدابیر پیشگیرانه و افزایش امید و ایمنی در بلایای طبیعی" اعلام کردیم بتوانیم با همکاری همه دستگاه های اجرایی و مشارکت آحاد مردم ایران آن حساسیتی که در زمینه حوادث طبیعی باید ایجاد شود را در این هفته ایجاد کنیم.
 
 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه ریزی های صورت گرفته در سازمان مدیریت بحران کشور برای تحقق شعار عزم ملی تدابیر پیشگیرانه و افزایش امید و ایمنی است در بلایای طبیعی انجام شده اظهار داشت: در ابتدا اجازه فرمایید مختصری از آمار حوادثی که در کشور اتفاق می افتد را عنوان کنم تا مشخص شود در کجا قرار داریم و چه کارهایی انجام داده ایم و چه کارهایی نیز باید انجام گیرد.

نجار اضافه کرد: در دنیا حدود 46، 47حادثه اتفاق می افتد که جمهوری اسلامی ایران در معرض قریب به 34، 35 نوع از این حوادث قرار دارد.
 
 وی با بیان این که در 50 سال اخیر حدود 14 زلزله مابین 6.2 تا 7.7 ریشتر را در کشورمان شاهد بودیم یادآور شد: ایران جز 10 کشور حادثه خیز جهان است و متاسفانه در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را داریم و علی رغم این که در این جایگاه از حیث رتبه قرار داریم ،آسیب پذیری ما در برابر زلزله قریب به هزار برابر کشور ژاپن است که کشوری کاملا زلزله خیز است.
 
معاون وزیر کشور تصریح کرد: از 34، 35 حوادثی که در کشور ما اتفاق می افتد که هریک از آن ها در جای خود حائز اهمیت هستند؛ اما برخی از این حوادث  نمود ندارند که به عنوان نمونه می توان به حادثه صاعقه اشاره کرد که ممکن است در طول سال پنج تا 10 تا از هموطنان ما بر اثر این حادثه جان خود را از دست داده و یا مجروح شوند یا هم چنین در بخش رانش زمین در کشورهای دیگر حوادث ناگوار بوده ولی در کشور ما تقریبا تلفات جانی و خسارت مالی خیلی محدوده بوده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: علی رغم این که سیل در جای جای کشور ما هر ساله اتفاق می افتد، باز این حادثه تلفات انسانی بسیار محدودی دارد اما عمده مباحث ما به بحث زلزله برمی گردد.
نجار در ادامه به زلزله بم اشاره کرد و گفت: بم 12 ثانیه لرزید اما این لرزش دوازده ثانیه ای موجب شد 34 هزار نفر از هموطنان ما جان خود را از دست داده، 19 هزار نفر مجروح شدند و قریب به 2 هزار و 100 میلیارد تومان خسارت آشکار زلزله بود.
 
 * مهمترین و اساسی ترین بحث در کشور ما زلزله است
 
وی با بیان این که مهمترین و اساسی ترین بحث در کشور ما بحث زلزله است که قابل پیش بینی و قابل پیشگیری نیست تصریح کرد: هر ساله شاهد این حادثه در گوشه و کنار کشورمان هستیم و سعی مان بر این است که بتوانیم تمام نیروهای خود را بسیج کرده تا در زمینه کاهش خطرات حوادث طبیعی بالاخص زلزله با یک عزم ملی و اراده ملی کار کنیم.
 
معاون وزیر کشور با بیان این که در بحث زلزله پیشگیری حرف اول را می زند و اساسی ترین کاری است که باید انجام گیرد، به وضعیت ساخت و سازهای در کشور اشاره کرد و گفت: کشور ژاپن که پیش تر مثال آن زده شد کشوری است که دائما با زلزله هایی به بزرگای بالای 7 ریشتر می لرزد اما حیات در آن جریان دارد و مشکلاتی به وجود نمی آورد و این به منزله آن است که این کشور دانش، خرد و اندیشه را به خدمت گرفته و توانسته است علی رغم این حوادث طبیعی محیطی همراه با آرامش و آسایش برای خود فراهم کند.
 
 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در حادثه بم تقریبا همه خانه های مسکونی و اداری خراب شد، به غیر از  "مسجد جامع شهر بم "که استوار ماند و این نیز به دلیل آن بود که این مسجد درست بنا شده بود و در آن رعایت ایمنی و آیین نامه اجرایی ساختمان به اجرا درآمده بود، اما علی رغم آن شاهد بودیم ساختمان های اداری و مسکونی که یکی دو سال قبل از زلزله ساخته شده بودند همه تخریب شدند و متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان ما جان خود را در این حادثه از دست دادند، لذا تمام تلاش سازمان مدیریت بحران در زمینه پیشگیری و سپس مقابله است.
 
نجار در ادامه در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از حوادث طبیعی چه برنامه ریزی هایی صورت گرفته اظهار داشت: قانون سازمان مدیریت بحران کشور پس از حوادث گوناگون در کشور و بالاخص حادثه بم رخ داد و سفرهای متعددی که مقام معظم رهبری داشتند و فرامینی که صادر کردند تصویب شد.
 
وی ادامه داد: سازمان مدیریت کشور از ظرفیت بالایی به عنوان فرمانده عملیات در بحران ها در مراحل چهارگانه پیشگیری،آمادگی،مقابله و بازسازی برخوردار است و قانونگذار ماموریتی را برای سازمان لحاظ کرده تا این سازمان بتواند ظرفیت های کشور را شناسایی و هم چنین ظرفیت سازی کند و در صورت نیاز و در نهایت بتواند این ظرفیت ها را هماهنگ و در صورت لزوم از این ظرفیت ها استفاده کند.

* مدیریت بحران فرابخشی است

معاون وزیر کشور افزود: شورای عالی بحران متشکل از بنیاد مسکن، شهرداری تهران، رئیس کمیته امداد و ریاست هلال احمر است که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور و قائم مقام این شورا بر عهده وزیر کشور است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این که شورا 14  کارگروه دارد و هر کدام دارای مسئولیتی هستند اظهار داشت: به عنوان مثال در بحث امداد و نجات این مهم برعهده هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است و باید امکانات لازم را بعد از وقوع حادثه فراهم کند و با هماهنگی که با مرکز فرماندهی صورت می گیرد با امداد و نجات و اسکان موقت که باید کار را پیش ببرد یا بعد از حادثه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ماموریت دارد مناطق آسیب دیده را از هر حادثه ای اعم از سیل و زلزله بازسازی کند.

 نجار افزود: تمامی این کارگروه ها ظرفیت های خاص خود را دارند تا براساس ماموریت هایی که به آنان واگذار می شود وارد عمل شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه اقدامات پیشگیرانه و آگاه بخشی در زمینه مدیریت بحران صورت گرفته است گفت: در این زمینه بحث آموزش حرف اول را می زند که در وهله اول مهمترین بخش آموزش مسئولان است و ما در جای جای کشور آموزش های مکرر هم برای مسئولین و هم مردم داریم.

معاون وزیر کشور ادامه داد: ما تمامی وظایف را از استانها گرفته برای تمامی مسئولان مشخص کردیم و اخیرا با انعقاد تفاهم نامه ای که با معاونت عمرانی وزارت کشور منعقد کردیم تا بهداران در بحث مقاوم سازی در زمانی که به آن ها نیاز است وارد عمل می شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهارداشت: مرحله بعدی آموزش آموزش تمامی مردم است و این آموزش باید درحدی باشد و گسترش یابد تا مردم در مراحل چهارگانه مدیریت بحران بتوانند بحران را مدیریت کنند و نیز در مرحله آگاهی به مرحله ای برسند تا هر خانه ای را خریداری نکنند.

نجار بیان داشت: در بحث پیشگیری کشور متولیان خاصی دارد و بحث مدیریت بحران فرابخشی است و همه سطوح را شامل می شود.

وی با بیان این که در ساخت و ساز هر ساختمانی که انجام می شود،مهندس ناظر باید آن ساز و کار ساخت آن ساختمان را تایید کند گفت: ما باید به نقطه ای برسیم که همه وظیفه شان را درست انجام دهند زیرا همه سطوح در این رابطه مسئول هستند.

 در زلزله مورموری مسئولین و صدا و سیما به پای کار آمدند و علی رغم زلزله 6.2 ریشتری ما تلفات جانی نداشتیم.

معاون وزیر کشور ادامه داد: سطح آگاهی مسئولین باید به جایی برسد که به کیفیت ساختمان بپردازند نه به نمای آن ساختمان.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در این بخش دو طرف ساخت و ساز دخیل هستند یکی بنده اگر به عنوان مهندس ناظر همکاری کنم خیانت کرده ام و یا صاحب ملک این حق را به خود می دهد،اجازه ندهد ناظر در نظارت ساختمان کوتاهی کند که ما باید نظارت کامل را بر دو طرف ساخت و ساز این ساختمان داشته باشیم تا ساختمانی ایمن حاصل شود.

نجار تصریح کرد: در زلزله مورموری تجربه ای که جمهوری اسلامی ایران داشت این بود که مسئولین و صدا و سیما پای کار آمدند و با وجود زلزله 6.2 ریشتری ما تلفات جانی نداشتیم که این نکته مهمی است.

وی ادامه داد: در مورموری ما نامه های متعددی به مسئولین ذیربط صادر کردیم تا آن ها ساختمان های آسیب دیده زیر 10سال را بررسی کنند و به مسئولین نظارتی گزارش دهند تا با کسانی که در این زمینه اهمال کاری کرده اند برخورد شود، زیرا نباید با جان مردم بازی شود.

معاون وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا نگاه ها به سازمان شما بعد از حادثه صورت می گیرد گفت: ماموریت اصلی ما بحث پیش بینی و پیشگیری است به طوری که نباید منتظر بمانیم تا حادثه ای رخ دهد و سپس اقدام کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که ما نمی توانیم منتظر وقوع حادثه باشیم افزود: ما نمی توانیم منتظر وقوع زلزله یا سیل باشیم و سپس مردم را از زیر آوار و یا آب بیرون بیاوریم.

نجار با تاکید براینکه وظیفه سازمان ما پیشگیری و پیش بینی است ادامه داد: مردم در بحث پیش بینی و پیشگیری از ما انتظار دارند.

 *وظیفه اصلی ما پیش بینی و پیشگیری است

وی با بیان این که تمام همت و اراده خود را در این زمینه به کار بسته ایم،خاطرنشان کرد: در این حوزه تمام متخصصان اهل فن را دعوت کرده ایم تا به بحث و گفتگو بپردازیم.

معاون وزیر کشور با بیان این که بحث حوادث ملموس تر از پیش بینی است گفت: بحث پیشگیری خیلی ملموس نیست.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که بحث مقابله ملموس است به طوری که می توانیم وارد میدان شویم تصریح کرد: ملت جمهوری اسلامی ایران در بحث آموزه های دینی بسیار قوی هستند به طوری که آن ها از عواطف و احساسات خوبی نیز برخوردار هستند.

 نجار با اشاره به این که در بحث مقابله پیش بینی ها بیشتر نمود پیدا می کنند، افزود: امیدواریم با سازوکارهایی که فراهم کرده ایم به جاهای خوبی برسیم.

وی با اشاره به این که این مسایل نیاز به عزم و اراده مسئولین و عنایت ویژه ملت بزرگ ایران دارد،افزود: باید در مسایل پیش بینی و پیشگیری عزم و اراده جدی داشت.

معاون وزیر کشور افزود: باید ساختمانی بسازیم که به جای 120 متر 100 متر باشد زیرا 20 متر بعدی را باید صرف ضریب امنیتی ساختمان کنیم تا ایمنی ساختمان افزایش یابد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید براینکه مردم باید با آرامش زندگی کنند خاطر نشان کرد: باید اصول ایمنی ساختمان را رعایت کرد.

نجار در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که چه اقداماتی برای همگرایی بیشتر در دستور کار دارید گفت: قانون پیش بینی های لازم را در این زمینه انجام داده ،به طوری که در بحث هم افزایی از تمام ظرفیت ها استفاده می کنیم.

 *لزوم افزایش هم افزایی در مدیریت بحران

وی با بیان اینکه باید به شناسایی ظرفیت های موجود بپردازیم ادامه داد: کارگروه ها تمام توان خود را به میدان آوردند به گونه ای که جلسات متعددی را با آن ها برگزار کرده ایم و امیدواریم بتوانیم بیش از گذشته هم افزایی ایجاد کنیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به این که باید کاری کرد که مردم در مراحل چهارگانه مدیریت بحران بهتر عمل کنند،گفت:در این رابطه باید اقدامات جدی به عمل آید.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا برخورد قانونی با مسئولینی که از کار خود تخطی می کنند صورت نمی گیرد،گفت: بحث آتش سوزی مقوله جداگانه ای است که زمان دیگری می طلبد.

نجار با اشاره به این که بعضی از دستگاه ها وظایف ذاتی دارند افزود: نباید وظایف ذاتی را به دوش یکدیگر بیندازیم.

معاون وزیر کشور با بیان این که دو میلیون هکتار جنگل در شمال کشور واقع است، خاطر نشان کرد: کشور 17 میلیون هکتار جنگل دارد به گونه ای که دو میلیون هکتار آن جنگل انبوه است.

*دستگاه ها باید به وظایف ذاتی خود عمل کنند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید براینکه سازمان جنگل ها و مراتع مامور نگه داری و حفاظت از جنگل در سطح وسیعی هستند گفت: دستگاه های مربوطه باید به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

*75درصد آتش سوزی ها  غیرعمدی است

نجار با اشاره به این که مردم باید همکاری های لازم را در این باره داشته باشند افزود: 75 درصد از حادثه های جنگل سوزی توسط افراد به صورت غیرعمد صورت می گیرد.

وی با بیان این که در سایر جنگل ها ممکن است کسی ته سیگار خود را بیندازد و سبب آتش سوزی شود گفت: برگ ریزان ها و علف های خشک منجر به آتش سوزی وسیع می شوند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه اگر امکانات لازم را نداشته باشیم حادثه در ابعاد وسیعی صورت می گیرد اظهارداشت: در جنگل های شمالی 400 مورد آتش سوزی صورت گرفته این در حالی است که در سایر جنگل ها قریب به 700 مورد آتش سوزی وقوع یافته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید براینکه حفاظت از جنگل ها از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است گفت: حجت الاسلام روحانی، خانم ابتکار و وزیر کشور جلسات ویژه ای را پیرامون این موضوع داشته اند به گونه ای که تصمیمات مناسبی نیز اتخاذ شده است.

نجار با تاکید براینکه امیدواریم با این تصمیمات دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم ادامه داد: بعضی از دستگاه ها ماموریت ندارند که امکانات خود را در هر جایی مستقر کنند تا در زمان آتش سوزی ما را یاری کنند.

وی با اشاره به این که مصوباتی که در جلسه اخیر در این زمینه داشتیم بسیار خوب است گفت: امیدواریم در سال های آتی شاهد جنگل سوزی کمتری باشیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به این که 22 هزار هکتار جنگل در شش ماهه اخیر در آتش سوخته اند گفت: حوادثی که در ابعاد کوچک صورت می گیرد متولیان امر می توانند کمک کنند.

 *ضرورت عمل به وظایف قانونی و ملی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید براینکه باید به وظیفه ملی و قانونی خود به خوبی عمل کنیم ادامه داد: هرجا که نیاز باشد همکاران ما با کمک سایر دستگاه ها از جمله هلال احمر و بسیج وارد عمل می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha