وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام اقدامات انجام شده طی بیش از یکسال گذشته در حوزه سلامت را تشریح و برنامه‌های در دست انجام جهت رفع مشکلات را اعلام کرد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام اقدامات انجام شده طی بیش از یکسال گذشته در حوزه سلامت را تشریح و برنامه‌های در دست انجام جهت رفع مشکلات را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی درباره میزان موفقیت طرح تحول نظام سلامت گفت: به نظر می‌رسد جهت قضاوت در این امر باید تا پایان سال صبر کنیم تا این طرح به بلوغ کافی رسد و پس از آن بتوانیم درباره دستاوردهای آن اظهار نظر کنیم. اما مشخص است که در همین مدت کوتاه نیز در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه درمان اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است.

کاهش مراجعات بیماران به خارج از بیمارستان

وی با اشاره به کاهش پرداختی هزینه‌های از جیب مردم در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی، افزود: طبق برآورد صورت گرفته مراجعه مردم به خارج از بیمارستان‌ها جهت تهیه ملزومات مورد نیاز به کمتر از سه درصد کاهش یافته است. این درحالیست که پیش از این تقریبا در بیش از 50 درصد موارد مردم مجبور بودند برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به خارج از بیمارستان مراجعه کنند. از طرف دیگر بیمارستان‌ها به سمتی در حرکتند که فضای بیمارستان‌ها، اوژانس‌ها، اتاق‌های عمل و... به تدریج در حال نوسازی هستند اما با این وجود زیرساخت‌ها همچنان مشکل دارد.

هاشمی در این باره ادامه داد: همچنین شرایط ویزیت در بیمارستان‌های دولتی تغییر کرده و حضور متخصصان نیز افزایش یافته است. در حوزه دارو نیز اتفاقات خوبی افتاده، بطوری که امروز مردم دغدغه‌ای برای تهیه دارو ندارند. این درحالیست که بیش از یک سال گذشته مردم بیشتر از بیماری‌شان، نگران تهیه داروهای آن بودند.

در حصول نتایج 15 برنامه تحول بهداشت صبوری کنید

وزیر بهداشت درباره اقدامات انجام شده در حوزه تحول بهداشت نیز گفت: در حوزه بهداشت 15 برنامه البته با تاخیر سه ماه آغاز شده است، اما برای مشاهده نتایج آن باید قدری صبور باشیم؛ چراکه کار در حوزه بهداشت سخت است و مانند درمان نیست. به عنوان مثال نتایج رایگان شدن زایمان طبیعی که از 15 اردیبهشت‌ماه کلید خورد، پس از ابلاغ دستورالعمل مربوطه قابل مشاهده بود.

وی به ارایه مکمل‌های غذایی و دارویی نظیر قرص آهن و... برای اختیار مادران باردار و کودکان در قالب طرح تحول بهداشت اشاره کرد و افزود: در عین حال دو هزار خانه بهداشت باید بهسازی و نوسازی شود و برخی مراکز نیز در حال ساخت خانه‌های بهداشت جدید هستند.

خبرهای جدید از واکسن و واکسیناسیون ملی بزودی

هاشمی با اشاره به اضافه شدن برخی واکسن‌های مورد نیاز به برنامه واکسیناسیون ملی، گفت: طی دو هفته آینده خبرهای خوشی در زمینه خودکفایی واکسن‌های جدید به اطلاع مردم خواهد رسید. نظام سلامت ما به شدت بیمار بود و همچنان نیز هست؛ نمونه آن مشکلاتی است که مردم داشته و دارند. به همین دلیل رئیس جمهور بارها اولویت‌های خود را در این حوزه اعلام و در عمل نیز آن را نشان داده‌اند. خوشبختانه وحدت ملی در سطح سیاست‌گذاران، کارکنان دولت و هیات وزیران وجود دارد تا این مشکلات به تدریج برطرف شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: با انجام مجموعه این اقدامات در تلاشیم تا زیرساخت‌ها را به شکلی طراحی کنیم که همکاران پس از ما بتوانند مابقی راه را به خوبی ادامه دهند.

علت اقبال برخی بیماران به داروهای خارجی

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای اتخاذ شده در جهت حفاظت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج، گفت: اکنون دارو به خوبی دردسترس است و هزینه‌ها‌ی آن نیز تقریبا اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست. حتی در مقایسه با نظام‌های بیمه‌ای کشورهای مشابه ما، خدمات قابل رقابت است اما در این بین مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم.

هاشمی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخل، افزود: در محافلی که انجمن‌های علمی باور دارند محصول تولید داخل می‌تواند با محصول خارجی به رقابت بپردازد، وزارت بهداشت موظف است برند خارجی را محدود و از لیست بیمه‌ها حذف کند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید حداکثر حمایت را از تولید داخل داشته باشد، درباره کیفیت داروهای تولید داخل گفت: به عنوان مثال بیش از 70 درصد بیماران ام . اس از داروی تولید داخل استفاده می‌کنند که تقریبا بدون هزینه است اما در عین حال ذائقه برخی بیماران به داروی خارجی عادت کرده و آن‌ها را نمی‌توانیم رها کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: بخش دیگر مشکل مربوط به خود جامعه پزشکی است؛ چراکه گاهی ممکن است پزشک به دلیل حضور در مجمع علمی یا تبلیغات انجام شده در فضای مجازی، داروی خاصی را مشاهده ‌کرده و همان را برای بیمار خود نسخه ‌کند که این امر مشکلاتی را هم برای بیمار و هم برای ما ایجاد می‌کند.

وی بر لزوم تدوین راهنماهای بالینی درمان تاکید و خاطرنشان کرد: به این ترتیب باید مشخص باشد برای هر بیمار چه مقدار دارو باید تجویز شود و در صورت تخلف نیز انجمن‌ها بتوانند تذکر دهند. البته تحقق این امر نیازمند زیرساخت‌های مختلفی است که در در تلاش برای تحقق آن هستیم.

وزیر بهداشت گفت: به هر حال کاهش هزینه‌های درمان، راه‌اندازی آمبولانس هوایی، ساخت‌های خانه‌های بهداشت و... فعالیت‌های روبنایی هستند. بخش سخت کار همان ایجاد زیرساخت‌ها به منظور کنترل تخلفات است.

هاشمی که در یک برنامه تلویزیونی صبحت می‌کرد در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا کاهش هزینه‌های بستری باعث افزایش مراجعات القایی شده است یا خیر؟ گفت: به دلیل عدم وجود نظام ارجاع تنها روش مقابله با مراجعات القایی این بود که ما عملکرد سال 92 بیمارستان‌ها را ملاک قرار دهیم و به این ترتیب اعتبارات را مستقیما در اختیار 570 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دادیم. به این منظور به سقف هزینه سال گذشته 20 درصد اضافه کرده و آن را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم. مراکز در صورت صرفه‌جویی می‌توانند مابقی این مبلغ را در سایر بخش‌های بیمارستان‌ها هزینه کنند. البته در این بین نباید کم فروشی هم کنند و به این ترتیب توانستیم تقاضاهای القایی را حذف کنیم.

افزایش 9 درصدی مراجعات به بیمارستان‌های دولتی

وزیر بهداشت درباره برخی ابراز نگرانی‌ها نیز گفت: به هر حال برخی هر فعالیتی که صورت گیرد باز هم نگران هستند، اما خوشبختانه برای ما که تصمیم بر کاهش هزینه‌ها داشتیم این اقدام بهترین روش بود. از طرف دیگر مراجعات بیمارستان‌ها حدود 9 درصد افزایش داشته است که در این بین به دلیل ریزش بخشی‌ از نیروها، بازنشسته شدن برخی از همکاران یا انتقال به سایر بخش‌ها شاهد افزایش فعالیت سایر همکاران خود هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه برخی پزشکان برای کاهش هزینه بیماران خدمات سرپایی آنها را به سمت بستری سوق داده و باعث افزایش ضریب اشغال تخت‌ها شده‌اند، گفت: اگر هم این چنین باشد، این امر حاکی از آن است که پزشکان ما مدافع حقوق بیماران هستند و عمدتا این موضوع برای بیمارانی پیش می‌آید که نیازمند شیمی درمانی هستند، چرا که برخی از بیمه‌ها خدمات آن‌ها را پوشش نمی‌دادند. البته این رفتار بیمه‌ها در حال حاضر اصلاح شده که مطمئنا زمانی که نظام بیمه‌ای اصلاح شود چنین مشکلاتی نیز اصلاح خواهد شد.

کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی در مراکز استان‌ها راه‌اندازی می‌شوند

هاشمی همچنین به راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه ویزیت اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت مربوط به خدماتی به غیر از بستری در بیمارستان‌ها اعم از مراجعه به متخصص، انجام آزمایشات مختلف و... است. به این منظور نیز در برخی از شهرها در حال راه‌اندازی کلینیک‌های مرتبط با این مقوله هستیم. درصددیم تا در آینده نزدیک کلینک‌های تخصصی و فوق تخصصی را در استان‌های مختلف ایجاد کنیم تا اساتید دانشگاه‌ها بتوانند در این مراکز به ارائه خدمت بپردازند.

وی افزود: ما حتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز خواسته‌ایم فعلا محل‌های را برای راه‌اندازی چنین مراکزی اجاره کنند، اما امیدواریم خیرین در این زمینه ورود کرده و مکان‌های را به نام خود در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند تا در طولانی مدت بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

اهداف مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت در عین حال افزود: همکاران ما نیز در نوبت کاری بعدازظهر خود باید فضای مناسبی برای ارائه خدمات حرفه‌ای داشته باشند این درحالیست که اکنون 50 درصد بیمارستان‌های دولتی فرسوده است و بخشی از پزشکان به اجبار به مناطق مختلف فرستاده می‌شوند که ما باید حتما این سیستم را تغییر دهیم. بخشی از این تغییر به دریافت‌های این پزشکان مربوط می‌شود که در حال اصلاح است. یکی از هدف‌گیری‌های مجموعه این است که در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت امکان حضور متخصصان در شهرهای دوردست و رعایت عدالت نسبی در توزیع نیروی تخصصی به خوبی رعایت شود.

تاکید بر استفاده از نیروهای بومی

هاشمی با تاکید بر اینکه در طولانی مدت در تلاش برای استفاده از نیروهای بومی هستیم، گفت: بخش اجباری این موضوع بیشتر باید به منظور کسب مهارت باشد و این موضوع در تمام نظام‌های آموزشی دنیا مرسوم است.

مواد لبنی پالم ندارند

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روغن پالم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته بیش از 350 هزار تن از واردات این روغن به کشور پیشگیری و روغن‌های مرغوب‌تری جایگزین آن شده است. در این زمینه این انتقاد مطرح بود که خود وزارت بهداشت مجوز ورود روغن پالم را داده است.این مجوزها تمدید نشده است و اکنون مواد لبنی ما افزدونی این چنینی ندارند، به جز چند محصول همچون خامه‌ که سازمان غذا و دارو تشخیص داده جهت قوام بیشتر آن می‌توان همچون سایر کشورها از این روغن استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: روغن پالم سم نیست و در همه جای دنیا از آن استفاده می‌شود. مشکل نسبت مصرف بود که بیش از 700 هزار تن در کشور از این نوع روغن استفاده می‌شد. هم اکنون هدف‌گذاری شورای عالی سلامت 30 درصد و در آینده کاهش استفاده از این روغن به 15 درصد است.

مراکز مخفی تهیه خمیر مرغ؛ دور از نگاه سازمان دامپزشکی

هاشمی همچنین به دلایل ممانعت استفاده از خمیرمرغ نیز اشاره کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد در گذشته استفاده از این اقلام را ممنوع اعلام کرده بود. دلیل عمده ممانعت وزارت بهداشت این است که بسیاری از مراکز تولید کننده خمیرمرغ تحت نظارت دامپزشکی نیستند. مواردی را که سازمان به آن‌ها نظارت می‌کند، قابل استفاده است اما اخیرا تصاویری از رسانه ملی نیز پخش شد که در چنین مراکزی به هیچ وجه نکات بهداشتی رعایت نمی‌شد. مراکزی که از نگاه سازمان دامپزشکی مخفی است و نظر ما نیز در خصوص فعالیت چنین مراکزی است.

اصلاح دریافتی پزشکان مراکز دوردست و افزایش تقاضای حضور در این مراکز

وزیر بهداشت درادامه صحبت‌هایش گفت: برای افزایش دسترسی و همچنین کیفیت ارایه خدمات در نقاط دوردست و شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز دولت و مجلس تصمیمات خوبی گرفته‌اند. درآمد حاصل از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده صرفا ویژه چنین شهرستان‌ها و نقاط دوردست و مرزی است. بنابراین امروزه تقاضای پرشکان، ماماها و همکاران پزشکی بیشتر برای حضور در شهرهای دورافتاده است چرا که دریافتی‌های آنان اصلاح شده است.

اعتبارات بهداشت در بودجه‌های آتی افزایش یابد

وی در عین حال گفت: با مقایسه اعتبارات بخش درمان و بهداشت باید اعتبارات حوزه بهداشت در آینده اصلاح و در بودجه‌های آتی افزایش پیدا کند. متاسفانه بودجه بهداشت همواره کمتر بوده و در بسیاری از سال‌ها از بخش بهداشت برداشته شده و در حوزه درمان هزینه می‌شد، اما از بدو ورود ما در این وزارتخانه ریالی از حوزه بهداشت در سایر بخش‌ها هزینه نشده است.

اعلام تحول در آموزش و پژوهش به زودی

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه برنامه‌های تحول در حوزه آموزش و پژوهش نیز در آینده اعلام خواهد شد، افزود: مکانیزم پرداخت باید در آینده تغییر و به ازای ارائه خدمات باشد.

ساخت بیمارستان‌های زنجیره‌ای آغاز شد

تغییر در دریافتی نیروهای تخصصی و نوع پذیرش آنها

هاشمی با تاکید بر آنکه باید مشکلات را باور کرده و به سمت حل ریشه‌ای آن حرکت کنیم، افزود: ساخت بیمارستان‌های زنجیره‌ای آغاز شده است. دریافتی نیروهای تخصصی و نوع پذیرش آن‌ها در حال تغییر است تا عدالت در این زمینه تحقق پیدا کند. در بخش نیروی انسانی سه دهه است برای مناطق محروم سهمیه ارائه می‌شود اما توزیع‌ها بخوبی انجام نشده است.

توزیع 2000 متخصص در مناطق محروم؛ بزودی

ممنوعیت توزیع متخصص در تهران

وی با تاکید بر اینکه طی روزهای آینده دو هزار نیروی متخصص در مناطق محروم توزیع خواهد شد، گفت: توزیع این نیروها در شهرهای بزرگ همچون تهران ممنوع و جهت‌گیری آن بیشتر به سمت مناطق محروم و نقاط دوردست است.

تخصیص هزارمیلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستانی

وزیر بهداشت افزود: از طرف دیگر هزار میلیارد تومان تجهیزات نیز برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی سراسر کشور تهیه شده که ریالی از آن به تهران نباید داده شود چرا که مراکز تهران دارای منابع هستند و دانشگاه‌های آن باید خودکفا باشند.

وی همچنین در خصوص ضمانت اجرای طرح تحول نظام سلامت برای آینده گفت: فعالیت‌هایی که در این دولت شروع شده باید از سی سال قبل شروع می‌شد. چنین اقداماتی وظیفه دولت‌ها بوده و هست. بیش از سه مرتبه شخص رئیس جمهور هم در جلسات خصوصی و هم در جلسات هیئت دولت به بنده اعلام کرده‌اند که قبل از واریز یارانه‌ها باید پول حوزه سلامت به حساب وزارت بهداشت واریز شود. بنابراین از سمت و سوی دولت هیچ کوتاهی در اجرای طرح نخواهد شد.

هاشمی به تقدیر 240 نماینده مجلس از اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: این امر نشان می‌دهد که تلاش همکاران ما را به خوبی می‌بینند و از رضایت مردم خبر دارند، حتی ائمه جماعات و استانداران اعلام کرده‌اند پس از اجرای این برنامه به ترتیب 68 و 56 درصد میزان مراجعات‌شان کمتر شده است. بنابراین دلیلی ندارد ما هر روز برای اتفاقی که نیفتاده نگران باشیم؛ باید امیدوار باشیم چرا که امید بخش عمده‌ای از زندگی ماست.

همه چیز درباره کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌ها

وی با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که در زمینه کمبود نیروی انسانی وجود دارد، گفت: این مسائل اصلا ارتباطی به طرح تحول سلامت ندارد و گرفتاری‌ست که در این سال‌ها وجود داشته و به کاهش کیفیت ارائه خدمات پرستاران منجر شده است. اگرچه متخصصان ما جزو بهترین‌ها هستند، اما کار اصلی را پرستار می‌کند و ما در حال حاضر 80 هزار پرستار داریم.

وزیر بهداشت افزود: فشارها از قدیم بر روی این بخش زیاد بوده و اجرای طرح تحول نظام سلامت نیز مزید بر علت شده است. به هر حال ما امروزه در اورژانس‌ها، مراکز انتقال خون و... واقعا مشکل کمبود نیرو داریم که امیدواریم در بودجه سال 94 بتوانیم مشکل کمبود نیرو را جبران کنیم.

منتظر حاشیه‌ها هستیم

وزیر بهداشت همچنین به ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت نیز اشاره کرد و گفت: سابق بر این 1700 خدمت در کشور ارائه می‌شد که تعرفه نداشت و باعث دریافت‌های غیرقانونی شده بود که امیدواریم با ابلاغ این کتاب و همکاری جامعه پزشکی و بخش‌های مرتبط با این مقوله شاهد حذف دریافتی‌های غیرقانونی باشیم؛ بعضا مبالغ نجومی غیرقانونی دریافت می‌شد و هم اکنون نیز دریافت می‌شود.

هاشمی در پایان گفت: به هر حال در هر مقطعی که قرار بود کار ماندگاری شروع شود حاشیه‌ها نیز در پی آن شروع می‌شد، در شرایط فعلی نیز حاشیه‌ها شروع شده است و منتظر این حاشیه‌ها هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha