مسوول مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارویی وزارت بهداشت با بیان اینكه میزان اثربخشی داروهای تزریقی لزوما بیش از داروهای خوراكی نیست، افزود: احتمال بروز عوارض شدید در داروهای تزریقی بیش از خوراكی است.

گلوریا شلویری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكید بر ضرورت توجه به نام و برچسب فراورده تزریقی حین تحویل و تزریق، هموطنان را از مصرف خودسرانه دارو به ویژه نوع تزریقی آن برحذر داشت.

وی ادامه داد: احتمال انتقال بیماری‌های عفونی نظیر هپاتیت C و B‌ و ایدز در میان بیماران، ‌كادر درمانی و عموم جامعه بر اثر تزریق‌های غیر ضروری افزایش می‌یابد از این رو یكی از راه‌های پیشگیری از انتقال این بیماری‌ها كاهش تجویز و مصرف غیر ضروری فراورده‌های تزریقی است.

مسوول مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارویی وزارت بهداشت آسیب به عصب و عروق در محل تزریق، ایجاد آبسه، خون مردگی و خونریزی‌های زیر پوستی، ایجاد زخم و باقی ماندن جای آن در محل تزریق را از عوارض داروهای تزریقی برشمرد و افزود: فلج پا و شوك از عوارض شدید ناشی از تزریق غلط فراورده‌های دارویی است.

دكتر شلویری با بیان اینكه حتی مصرف داروهای بدون نسخه می‌توانند عوارض ناخواسته شدید را ایجاد كند، افزود: ویتامین‌ها، داروهای گیاهی و مكمل‌های غذایی می‌توانند عوارض ناخواسته‌ای ایجاد كنند از این رو مشورت با پزشك و داروساز الزامی است.

وی در پایان به هموطنان توصیه كرد در صورت مشاهده عوارض دارویی ضمن اطلاع به پزشك یا داروساز با شماره تلفن4- 88923193(مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارو ADR) تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha