سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 123604

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: آنالیز و تست بنزین‌های وارداتی توسط این سازمان نشان می‌دهد که این نوع بنزین با استاندارد یورو٤ انطباق دارد.

سلامت نیوز:رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: آنالیز و تست بنزین‌های وارداتی توسط این سازمان نشان می‌دهد که این نوع بنزین با استاندارد یورو٤ انطباق دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا جلوگیری از توزیع بنزین غیراستاندارد و جایگزین کردن آن با بنزین وارداتی با کیفیت یکی از دستاورد‌های زیست‌محیطی دولت یازدهم محسوب می‌شود. در سال‌های پایانی دولت دهم به‌دلیل تشدید تحریم‌ها علیه دولت ایران و همچنین ادعای خودکفایی در تولید بنزین، در عرض چند ماه تولید بنزین داخلی افزایش یافت. این بنزین اما خیلی زود اثر خود را گذاشت به‌گونه‌ای که آلودگی هوا به ویژه در کلانشهر‌ها شدت یافت.

دولت جدید در یکی از اقدامات اساسی خود از توزیع بنزین آلاینده جلوگیری کرد و این امر باعث شد آلودگی هوا تا حدی کاهش یابد. با وجود این، برخی از مخالفان اعلام کردند بنزین وارداتی آلوده است که این ادعا روز گذشته برای چندمین بار تکذیب شد. رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این پرسش که آیا این سازمان اخیرا آزمایش‌های جدیدی از بنزین وارداتی انجام داده است، اظهار کرد: طی دو ماه اخیر سازمان ملی استاندارد بصورت تصادفی و رندوم، نمونه گیری‌هایی از بنزین وارداتی انجام داده که شواهد حاکی از آن است که این نوع بنزین از لحاظ کیفیت هیچ گونه مشکلی ندارد. نیره پیروزبخت  افزود: چندین محموله از بنزین وارداتی توسط سازمان ملی استاندارد تست و آنالیز شده و خوشبختانه مشاهده شد که بنزین وارداتی با استاندارد یورو ٤ انطباق دارد.

وی تصریح کرد: به موجب ماده ٤ قانون سازمان ملی استاندارد، حفظ ایمنی و سلامت مردم یکی از وظایف اصلی این سازمان است، بنابراین سازمان استاندارد به جد موضوع آنالیز بنزین‌های وارداتی را دنبال می‌کند.
گفتنی است، توقف تولید بنزین بی‌کیفیت و سرطانزا در مجتمع‌های پتروشیمی و جایگزینی آن با بنزین استاندارد وارداتی گرچه یکی از اقدام‌های مهم دولت یازدهم در راستای توجه به سلامت مردم بود اما برخی رسانه‌ها با طرح شایعه‌هایی به دنبال کمرنگ کردن این دستاورد هستند. در سال 1388 و پس از مطرح شدن تحریم بنزین، مسئولان وقت به سراغ افزایش تولید بنزین داخلی رفتند . با وجود اعتراض‌های بسیاری که در آن دوره نسبت به تولید بنزین پتروشیمی بود، دولت وقت نه‌تنها اقدامی در راستای توقف تولید آن نکرد بلکه به تولید آن نیز افتخار می‌کرد.

حجم بالای حلال‌های صنعتی در بنزین‌های پتروشیمی، باعث افزایش پراکندگی ذرات سرطان‌زا در هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ و در صدر آنها تهران شد. آلودگی هوای تهران در حدی بود که سال گذشته مردم این کلانشهر فقط شانس تنفس در کمتر از 5 روز هوای پاک را داشتند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha