پژوهشگران می‌گویند؛ مصرف قهوه اگرچه یك فاكتور خطرزای مهم برای ابتلا به پوكی استخوان در نظر گرفته نمی‌شود اما نگرانی‌هایی در مورد تاثیر قهوه روی استحكام استخوانها وجود دارد؛ چرا كه این ماده می‌تواند جذب كلسیم از مجاری گوارشی را دچار اختلال كند.

پوكی استخوان یك بیماری شایع متابولیك استخوان بوده و با كاهش عمومی و شدید در توده استخوانی همراه است.

در این عارضه عناصر تشكیل دهنده استخوان از نظر كیفی تغییر نمی‌كند ولی به لحاظ كمیت كاهش می‌یابد. بالا رفتن سن و در زنان كمبود استروژن در دوران یائسگی فاكتورهای اصلی بروز پوكی استخوان هستند.

سایر فاكتورهای خطرزا كه در بروز این عارضه نقش دارند عبارت از جنسیت زنانگی‌ (هرچند این بیماری در بین مردان بالای 70 سال نیز شایع است)، الگوی زندگی بی تحرك، مصرف كم كلسیم و ویتامین، استعمال دخانیات،‌مصرف الكل، مصرف داروهای استروئیدی، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری، شكستگی قبلی، كاهش وزن بدن و بیش فعالی غده تیروئید یا مصرف زیاد داروهای تیروئید هستند.

هر چند شمار زیادی از مطالعات با كیفیت عالی نشان داده است كه مصرف قهوه خطر ابتلا به پوكی استخوان را تشدید نمی‌كند اما شمار اندكی نیز خلاف این امر را نشان داده‌اند.

برخی از تحقیقات نیز نشان داده است كه تاثیرات احتمالی منفی مصرف قهوه روی استحكام استخوانها عمدتا به افرادی محدود می‌شود كه كلسیم كمتری مصرف می‌كنند.

توده استخوانی در هر فرد معمولا در 30 تا 35 سالگی به بیشترین میزان خود می‌رسد. پس از این سن، كاهش توده استخوانی به صورت یك روند طبیعی پیری آغاز می‌شود. با این حال از آنجا كه تاثیر قهوه در بروز پوكی استخوان چندان مشهود نیست لذا متخصصان در حین این كه معتقدند شما می‌توانید از مصرف این نوشیدنی لذت ببرید برای حفظ استحكام استخوانها توصیه می‌كنند كه به طور منظم ورزش كنید و در رژیم غذایی روزانه خود به میزان كافی كلسیم و ویتامین D را بگنجانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha