معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون بر لزوم آغاز فرهنگسازی اهای خون از دوره مهدکودک و حتی قبل از آن تاکید کرد و گفت: اکنون که هرم سنی جمعیت به سمت پیر شدن پیش می‌رود، باید بتوانیم نیاز نسلی که احتیاج به خون در آن‌ها بالا می‌رود را تامین کنیم.

سلامت نیوز: معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون بر لزوم آغاز فرهنگسازی اهای خون از دوره مهدکودک و حتی قبل از آن تاکید کرد و گفت: اکنون که هرم سنی جمعیت به سمت پیر شدن پیش می‌رود، باید بتوانیم نیاز نسلی که احتیاج به خون در آن‌ها بالا می‌رود را تامین کنیم.

دکتر صدیقه امینی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر لزوم خودمراقبتی افراد جهت تامین سلامت، گفت: در زمان‌های دور همگان بر این باور بودند که باید خون ‌دهند تا سالم باشند یا به عبارتی باید مواظب سلامت‌شان باشند تا بتوانند اهدا کننده خون باشند؛ تلاش‌مان آن است که این فرهنگ نهادینه شود.

از کمیت تا کیفیت 40 میلیون اهدای خون در کشور

وی با بیان اینکه امروز در انتقال خون ایران 40 میلیون کمیت را بحث می‌کنیم، این درحالیست که این امر در ذات خود 40 میلیون کیفیت را نیز نهفته دارد؛ چرا که در زمینه‌های کیفی هم موفقیت‌های خیلی خوبی داشته‌ایم. به طوری که هیچ مرکزی را در کشور نمی‌بینید که به اندازه انتقال خون مورد بازرسی و واکاوی قرار گیرد.

امینی ادامه داد: این بازرسی‌ها مکررا در طول سال اتفاق می‌افتد؛ بطوری که در سال 92 حداقل 40 نوبت بازرسی از سوی افراد و کارشناسان غیرایرانی داشتیم؛ افرادی که هیچ گاه منافع کشور خود را فدای مصالح انتقال خون ما نمی‌کنند؛ چراکه پلاسمای ما جهت تبدیل به دارو به کارخانه این کشورها فرستاده می‌شود. از طرف دیگر از آنجاکه مراواده انتقال خون ایران با این کشورها زیاداست، باید دائم به‌روز باشیم، زیرا این کشورها دائم در حال تولید علم هستند و این بازرسی‌ها جایی است برای تبادل تولید علم.

وی در این باره افزود: بنابراین دیدگاه بازرسی، دیدگاه ارسال پلاسما و تبدیل به دارو و بازگشت دارو به کشور است که نهایتا صرفه جویی اقتصادی خوبی هم برایمان به دنبال دارد. این امر برای اپیدمیولوژیست‌های کشور نیز این ارمغان را دارد که اپیدمیولوژی بیماری‌های کشور بر هم نخورد. ارتقای مراکز انتقال خون هم جزو دستاوردهای این امر است. امیواریم روزی ایران خود تکنولوژی تبدیل پلاسمای ایرانی به دارو را داشته باشد.

تساوی امکانات انتقال خون در سراسر کشور

پیگیری برای شبکه حمل و نقل خون قوی در کشور

امینی در عین حال با بیان این که تمام امکانات انتقال خون در کشور به صورت مساوی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ادامه داد: همچنین این طور نیست که تولید یک استان تنها درهمان استان مصرف شود بلکه ضمن مصرف آن استان در هر استان دیگری هم که نیازی وجود داشته باشد، به مصرف خواهد رسید. البته به این منظور زیرساخت‌هایی نیاز داریم، به عنوان مثال یک شبکه حمل و نقل خون قوی نیاز است، چراکه خون باید در شرایط ویژه حمل و نقل شود. به دنبال آن هستیم که از بستر یک شبکه حمل و نقل خوب خون در کشور بهره بریم تا بتوانیم خون و فرآورده‌ها را به راحتی جابجا کنیم.

وی در این باره ادامه داد: در این زمینه مهم‌ترین مساله آن است که دمای خون در حین حمل و نقل نباید از 2 تا 6 درجه سانتی‌گراد خارج شود. خون در زمان جابجایی با کیسه‌های یخ جابجا ‌شده و چیدمان‌ها نیز طوری خواهد بود که دمای خون زیر 2 درجه و بالاتر از 6 درجه نباشد. پلاسما نیز در زمان حمل و نقل باید دمای منفی 20 درجه داشته باشد. اگر زیرساخت‌های راهی ما خوب نباشد و شبکه هواپیمایی نیز وضعیت مطلوبی نداشته باشد، دمای نگهداری خون‌ها پس از چند ساعت می‌تواند آسیب رسان باشد.

امینی افزود: البته بخشی ازا ین زیرساخت‌ها را انتقال خون تامین می‌کند. به عنوان مثال ماشین‌های سردخانه‌دار در ابعاد مختلف تهیه شده است اما این چنین نیست که بگوییم این زیرساخت حمل و نقل را تنها انتقال خون باید در تمام کشور تامین کند. بنابراین نیازمند شبکه راه، شبکه هواپیمایی و قطار بین شهری خوب هستیم.

معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون ضمن تاکید بر رعایت استانداردها در مراکز انتقال خون کشور گفت: در انتقال خون کشور با تمام توان‌مان با تحریم مقابله کرده و به هیچ عنوان از استانداردها عدول نکردیم. مشقت‌ها برای تامین تجهیزات بسیار زیاد است، تمام تلاش‌مان را در این زمینه انجام می‌دهیمم و در عین حال همه نیز باید در این جهت کمک کنند تا سازمان انتقال خون وظایفش را به خوبی انجام دهد.

تلاش برای رعایت استانداردها و نیروهایی که در این میان فرسوده می‌شوند

وی افزود: وقتی تمام ارگان‌های سازمان با تمام توان تلاش می‌کنند تا از استانداردها عدول نکنیم، می‌توان گفت که با فرسودگی نیروی انسانی هم مواجه خواهیم بود. این چنین تلاشی باعث افتخار است. امیدواریم سازمان همچنان در این زمینه موفق باشد.

امینی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: در زمینه تضمین کیفیت توانسته‌ایم بسیار خوب عمل کرده و پیش رویم؛ به طوری که با اعلام شماره یک کیسه خون، چندین هزار اطلاعات راجع به آن کیسه خون را ارایه خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha