نتایج یك تحقیق نشان می‌دهد كه جنسیت مدیران و رئیسان در محل كار می‌تواند روی استرس كارمندان تاثیر بگذارد.

روانشناسان دانشگاه تورنتو در این مطالعات، اطلاعات حاصل از یك تحقیق تلفنی ملی در سال 2005 روی بزرگسالان شاغل در آمریكا را مورد استفاده قرار داده و میزان استرس و مشكلات و ناراحتی‌های جسمی زنان و مردان را كه در یكی از سه موقعیت زیر كار می كردند، با یكدیگر مقایسه كردند.

یكی موقعیت وجود یك مدیر مرد به تنهایی،‌ دوم وجود یك مدیر زن به تنهایی و بالاخره وجود دو مدیر مشترك زن و مرد با همدیگر در یك محیط كاری مورد مطالعه قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان داد: زنانی كه فقط یك مدیر زن داشتند دچار آشفتگی‌های روانی بیشتر مانند مشكلات خواب، دشواری در تمركز روی كار، افسردگی و اضطراب ونیز ناراحتی‌های جسمی از جمله سردرد، درد معده یا سوزش معده، گردن درد و كمر درد و خستگی می‌شوند.

زنانی كه دو مدیر زن و مرد مشتركا داشتند مشكلات سلامتی جسمی و روانی آنها بیشتر از زنانی بود كه فقط یك مدیر مرد داشتند.

مردانی كه تنها برای یك مدیر كار می‌كردند صرف نظر از جنسیت مدیر، به اندازه زنان آشفتگی و استرس داشتند.

اما مردانی كه برای یك جفت مدیر زن و مرد مشتركا كار می‌كردند نسبت به مردانی كه فقط برای یك مدیر مرد كار می‌كردند، علائم و مشكلات جسمی و روانی كمتری داشتند.

تجزیه و تحلیل این اطلاعات در مجله «سلامت و رفتار اجتماعی» به چاپ رسیده است. هم چنین پژوهشگران می‌گویند؛ مدیران زنی كه به لحاظ انتظارات ناخودآگاهانه اجتماعی مانند مردان عمل می‌كنند ممكن است منفی‌تر دیده شوند. با این حال پژوهشگران می‌گویند؛ علت این تفاوتها هنوز مشخص نیست و برای كشف آن مطالعات بیشتری در این زمینه باید صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha