سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 123630

رئیـــس اتحــــــادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی درباره رواج نان‌های صنعتی غیراستاندارد در بازار مصرف هشدار داد و اعلام کرد: حدود ۲درصد از نان‌های بسته‌بندی شده که هم‌اکنون در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود را نان‌های زیرپله‌ای بدون شناسنامه تشکیل می‌دهند.

نان‌های صنعتی بی‌نام و نشان را مصرف نکنید

سلامت نیوز: رئیـــس اتحــــــادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی درباره رواج نان‌های صنعتی غیراستاندارد در بازار مصرف هشدار داد و اعلام کرد: حدود ۲درصد از نان‌های بسته‌بندی شده که هم‌اکنون در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود را نان‌های زیرپله‌ای بدون شناسنامه تشکیل می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، این هشدار محسن لزومیان همراه با درخواست از وزارت بهداشت برای مقابله با این موضوع بود. او با اشاره به اینكه نان‌های زیرپله‌ای و بی‌نام و نشان همراه با افزودنی‌های غیرمجاز همچون جوش شیرین و جوهر قند(بلانكیت) هستند از نامه نگاری با وزارت بهداشت و درخواست برای ساماندهی كارگاه‌های غیرمجاز تولید و عرضه نان خبر داد. به گفته رئیس اتحادیه تولیدكنندگان، فعالیت‌های وزارت بهداشت برای مقابله با معضل ناكارآمد بوده، چرا كه وزارت بهداشت تاكنون تنها با كارخانه‌ها و مراكز پخش نان مجاز مقابله كرده و بار پیگیری نان‌های زیرپله‌ای را از دوش خود برداشته، آن هم به این دلیل كه تخلفات این مراكز به‌علت بی‌نام و نشان بودن قابل پیگیری نیستند.

جوش شیرین چه می‌كند؟

دكتر منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می‌گوید: نان قوت غالب ایرانیان است. نان منبع انرژی است و تاحدی پروتئین و املاح به‌ویژه آهن و همچنین‌ ویتامینA را دارد.

حال تصور كنید این قوت غالب در كارگا‌ه‌های زیرپله‌ای و در شرایط غیربهداشتی تولید و عرضه شود و در تهیه آن از مواد افزودنی مثل جوش شیرین استفاده شود. با استفاده از جوش شیرین، زمان تخمیر كوتاه می‌شود. علاوه براین، جوش شیرین منبع اصلی سدیم است و سدیم سبب افزایش فشار خون مردم می‌شود. علاوه براین، جوش شیرین محیط دستگاه گوارش را درابتدای روده كوچك، قلیایی می‌كند و این باعث می‌شود تا جذب آهن، كلسیم، روی و همچنین جذب برخی از ویتأمین‌های گروه B كاهش یابد.

به اعتقاد، دكتر رسول كدخدایی، رئیس پژوهشكده علوم و صنایع غذایی‌ای وزارت علوم هم باید حق مصرف‌كننده همواره مورد توجه قرار گیرد. مصرف‌كننده باید بداند چه می‌خورد؟ و اینكه آیا مواد غذایی كه مصرف می‌كند توسط دستگا‌ه‌های نظارتی تأیید شده است یا خیر؟ در غیراین صورت، ظلم به مصرف‌كننده است. مصرف‌كننده باید از چگونگی تولید و فرآوری ماده غذایی مطلع باشد و چون مصرف‌كنندگان ممكن است در این زمینه تخصص لازم را نداشته باشند، بنابراین به دستگاه‌های نظارتی اعتماد می‌كنند و این بر عهده دستگاه‌های نظارتی است كه اعتماد لازم را با نظارت‌های مستمر خود برای مصرف‌كننده ایجاد كنند.

او می‌گوید: مواد غذایی باید براساس یك فرایند نظارتی دقیق تولید شوند و باید دارای پروانه بهره‌برداری، تولید و نشان استاندارد باشند. بنابراین، اگر ماده غذایی فاقد فرایند نظارتی لازم باشد، مصرف‌كننده نباید آن را مصرف كند. قطعا در تولید نان‌های صنعتی و حجیم كه البته پای آنها از فرهنگ‌های سایر ملل به كشور ما باز شده، باید فرایند نظارتی دقیق حكمفرما باشد. همچنین اگر قرار است در تولید آنها ازمواد افزودنی استفاده شود باید در چارچوب استاندارد و قانون باشد. باید قانون اجازه استفاده از افزودنی، نوع و حد مجاز آن را داده باشد. در واقع وزارت بهداشت و سازمان استاندارد باید این اجازه را به تولید‌كننده داده باشند كه تولید‌كننده بتواند از افزودنی خاص و مجاز تعیین شده، استفاده كند.

استفاده از جوش برای تولید نان، غیرمجاز است چراكه جوش شیرین به‌دلیل خاصیت قلیایی بودنی كه دارد سبب اختلال در دستگاه گوارش و سوءهاضمه و همچنین اختلال در جذب كلسیم و آهن می‌شود. در تولید نان خمیر باید به‌اصطلاح ور‌آید. وقتی از جوش‌شیرین در تولید نان استفاده شود خمیر ور آمده نیست و فرایند تخمیر هم انجام نمی‌شود. همه اینها سبب سوءهاضمه و عوارض بعدی خواهد شد.

پیشنهاد یك متخصص

دكتر ربابه شیخ الاسلام، رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی بهداشت ایران هم می‌گوید :اینكه گفته می‌شود كه نان به‌اصطلاح زیر پله‌ای تولید و عرضه می‌شود حكایت از آن دارد كه نظارت‌ها كم و بد است. تولید و عرضه نان زیر پله‌ای، تهدید‌كننده سلامت مردم است. نانی كه بدون نظارت و مجوز تولید می‌شود، یعنی مورد تأیید دستگاه‌های نظارتی نیست. وقتی ماده غذایی مثل نان و انواع ترشی جات خانگی بدون كنترل وارد بازار شوند، حق داریم، نگران باشیم. مصرف‌كننده باید بداند كه چه می‌خورد و آن ماده غذایی كه مصرف می‌كند در چه شرایطی تولید شده است ؟ متولیان سلامت باید به‌شدت مراقب باشند مواد غذایی به‌اصطلاح زیرپله‌ای تولید و عرضه نشوند. ایران پهناور است و به همین دلیل كار ناظران سخت است اما دستگاه‌های نظارتی مثل وزارت بهداشت می‌توانند برون‌سپاری كنند؛ یعنی بخشی از نظارت‌ را به انجمن‌های علمی كه خود وزارت بهداشت به آن مجوز داده است بسپارد والبته این انجمن‌ها، زیر نظر وزارت بهداشت در امر نظارت یاری‌رسان آن باشند. می‌توان از گروه‌های داوطلب كه حامی سلامت هستند هم بهره برد. برای كمك به سلامت مردم و مقابله با هر آن چیزی كه سلامت مردم را تهدید می‌كند، باید به درستی و سیستماتیك تصمیم گرفت و بعد وارد عمل شد. همشهری این موضوع را در گفت‌وگو با مسئولان وزارت بهداشت در روزهای آینده پیگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha