سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳

روانشناسان تاکید دارند که مدارس می‌توانند نقش مهمی در تشخیص مشکلات روانی در کودکان و درمان زودهنگام آنها ایفا کنند.

سلامت نیوز: روانشناسان تاکید دارند که مدارس می‌توانند نقش مهمی در تشخیص مشکلات روانی در کودکان و درمان زودهنگام آنها ایفا کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر «مینا فاضل» از دانشگاه آکسفورد انگلیس تخمین زده است که 10 درصد افراد زیر 18 سال در کشورهای ثروتمند در دوران کودکی‌شان، پزشک متخصص سلامت روان دارند. فاضل معتقد است اختلال‌های روانی بسیار شایع هستند و با توجه به اینکه مدت طولانی با فرد مبتلا می‌مانند بر مراحل مختلف زندگی انسان تاثیر سوء می‌گذارند.

کمیسیون سلامت روان کانادا در گزارشی اعلام کرد که حدود 1.2 میلیون کودک و جوان کانادایی دچار مشکلات روانی هستند اما از این میان کمتر از 20 درصد از خدمات بهبود سلامت روان بهره می‌برند. در این زمینه مدارس نقش موثری دارند چرا که کودکان بخش قابل توجهی از عمر و زمان خود را در مدرسه می‌گذرانند.

به گزارش سی بی سی نیوز، کارشناسان معتقدند اختلال‌های رفتاری مانند اختلال‌ اضطراب جدایی عمدتا در کودکان چهار تا 10 سال به چشم می‌خورد در حالی که اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی عمدتا در دانش آموزان سنین 11 تا 18 سال بروز می‌کنند.

مزایای رسیدگی به سلامت روان در مدارس

شواهد حاکی از آن است که کودکان ترجیح می‌دهند در مدرسه مشاوره شوند تا در مطب و درمانگاه و به طور کلی تعامل میان سیستم آموزش و سلامت حائز اهمیت است.

دکتر فاضل اضافه می‌کند: مانعی که همواره بر سر راه مراجعه به مراکز مشاوره وجود دارد ترس‌های اجتماعی است اما در صورتی که آگاهی بیشتری به افراد در این زمینه داده شود و به خدمات درمانی دسترسی بیشتری داشته باشند، نگرانی‌های کمتری در ارتباط با ترس از ننگ اجتماعی خواهند داشت.

روانشناسان معتقدند 70 درصد بیماری‌های روانی پیش از سنین 18 و 19 سالگی قابل تشخیص هستند و در صورتی که در مراحل اولیه آن شناسایی شوند، درمان آنها راحت‌تر خواهد بود. همچنین در صورتی که معلمان، آموزش و آمادگی بیشتری برای تشخیص بیماری‌های روانی داشته باشند، هزینه‌های درمانی بسیار کاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha