رئیس سازمان داوطلبان هلال ‌احمر با اشاره به برگزاری سفرنامه سلامت و امید در ۱۲ استان، گفت: در حاشیه این برنامه کاروان‌های سلامت به ۴ روستا در هر یک از استان‌ها سفر می‌کنند.

سلامت نیوز: رئیس سازمان داوطلبان هلال ‌احمر با اشاره به برگزاری سفرنامه سلامت و امید در ۱۲ استان، گفت: در حاشیه این برنامه کاروان‌های سلامت به ۴ روستا در هر یک از استان‌ها سفر می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فرحناز رافع در نشست خبری که به مناسبت آغاز سفرنامه سلامت و امید برگزار شده بود، گفت: سفرنامه سلامت و امید که قرار است در 12 استان کشور به مدت 6 ماه برگزار شود از 27 مهر در استان گلستان آغاز می‌شود.

وی گفت: با همکاری داوطلبان، پزشکان و پیراپزشکان عضو داوطلب هلال‌احمر و با رویکرد آموزش و پیشگیری به مدت 6 ماه و هر هفته به مدت 3 روز در 4 شهرستان 12 استان کشور به اجرا در خواهد آمد.

وی همچنین هدف از این اقدام را اجرای سیاستهای کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: یکی از بندهای این ابلاغیه به موضوع پیشگیری و آموزش اشاره داشت که ما نیز سفرنامه سلامت و امید را با رویکرد پیشگیری و آموزش طراحی کردیم تا در آن مخصوصاً به زنان سرطان‌های شایع آنها را معرفی و خودمراقبتی را آموزش دهیم.

به گفته رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر در این ارتباط جزوه‌ای طراحی و سی‌دی تهیه شده تا علاوه بر آموزش‌های حضوری به زنان هر منطقه آن را در اختیار زنان قرار داده تا فرهنگ‌سازی در زمینه خود مراقبتی و پیشگیری انجام شوند.

وی افزایش سواد سلامت زنان را تضمین کننده سلامت جامعه دانست و گفت: استانهای گلستان، ایلام، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، لرستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، مرکزی، سمنان، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان استان‌های هدف سفرنامه سلامت و امید به شمار می‌رود.

به گفته رافع بسترسازی مناسب فرهنگ وقف و نیکوکاری، ترویج اقدامات انسان دوستانه دائمی به جای کارهای موقتی، جهت دادن به فعالیت‌های خیرخواهانه و معرفی خیرین و ترویج نیکوکاری از اهداف سفرنامه سلامت و امید به شمار می‌رود.

وی همچنین به برپایی ایستگاه‌های مختلف در 4 شهرستان منتخب استان‌ها اشاره کرد و گفت: ایستگاه آموزش نکات کاربردی امدادی، ایستگاه تست سرطان سینه، ایستگاه نگهداری از سالمندان، ایستگاه اهدای خون و آموزش روشهای خود مراقبتی، ایستگاه تغذیه سالم و ترویج روش‌های خود مراقبتی به سبک زندگی ایرانی اسلامی، ایستگاه ویزیت رایگان و غربالگری قند و فشار خون، ایستگاه حمایت‌های روانی و مشاوره‌های خانوادگی، ایتسگاه خدمات فرهنگی و آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی و ایستگاه عضوگیری برای همکاری با هلال‌احمر در شهرستان‌ها دایر می‌شود.

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر در مورد اعزام کاروان‌های سلامت به مناطق محروم کشور، گفت: از سال 85 تا پایان شهریور 93 تعداد 5 هزار و 806 کاروان سلامت به مناطق کم بضاعت و محروم اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال 85 تنها 106 کاروان به مناطق محروم اعزام شد و این تعداد در 6 ماه نخست امسال به 1170 مورد افزایش یافته است.

وی تعداد کل ایستگاه‌های خدمات رسانی در طرح سلامت و امید را 432 ایستگاه بیان کرد و افزود: هنگام برپایی ایستگاه‌های سلامت و امید در شهرستانها یک گروه از پزشکان در قالب کاروان سلامت به یکی از روستاهای این شهرستان‌ها سفر می‌کنند و به ویزیت رایگان اهالی روستا می‌پردازند.

رافع تاکید کرد: تمام هزینه‌های درمانی اهالی روستا به صورت رایگان بوده و حتی اگر بیماری نیاز به ارجاع داشته باشد سازمان داوطلبان از محل کمک‌های خیرین هزینه درمان این بیمار را خواهد پرداخت.

پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی برای کودکان نیازمند از دیگر اقداماتی بود که رافع به آن اشاره کرد و گفت: در قالب برنامه سفرنامه سلامت و امید خیرین ما علاوه بر پرداخت کمک هزینه تحصیلی کودکان نیازمند، هزینه احداث خانه سلامت و امید را در شهرستان پرداخت می‌کنند تا در هر شهرستان یک خانه با هدف ترویج اقدامات پیشگیرانه، ساماندهی خدمات خیرین، تحقق امیر داوطلب‌محوری و مشارکت پزشکان داوطلب، کمک به مدیریت بحران در زمان بروز حوادث و ارائه آموزش‌های رایگان سلامت محور مورد نیاز جامعه احداث شود.

به گفته رافع، 4 هزار پزشک و پیراپزشک برای همکاری در طرح سفرنامه سلامت و امید اعلام آمادگی برای همکاری کرده‌اند ضمن اینکه آنچنان که وی تأکید می‌کند در هر شهرستان که خانه سلامت و امید احداث می‌شود بانک امانات تجهیزات پزشکی نیز احداث خواهد شد.

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر در مورد فعالیت بانک امانات تجهیزات پزشکی گفت: این بانک قرار است تا تجهیزاتی مانند تشک‌های مواج، واکر و غیره را از محل کمک خیرین تهیه کند و به نیازمندان به صورت امانی واگذار کند تا آنها پس از رفع نیاز، این تجهیزات را به بانک بازگردانند.

وی سازمان‌های همکاری کننده در سفرنامه سلامت و امید را نام برد و گفت: سازمان انتقال خون، بسیاری از تشکل‌های مردم‌نهاد، سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، پژوهشگاه سرطان‌های زنان، بنیاد بیماری‌های خاص، معاونت درمان و توانبخشی هلال احمر و دانشگاه علمی کاربردی هلال‌احمر ما را در برگزاری این سفرنامه همراهی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha