رییس اداره كنترل مالاریای وزارت بهداشت، از اختصاص 11 میلیون دلار اعتبار جهانی از سوی صندوق مبارزه با ایدز، سل و مالاریا (گلوبال فاند) به ایران خبر داد که با مشاركت سازمان جهانی بهداشت و دفتر توسعه سازمان ملل برای كنترل بهتر مالاریا و تهیه برخی اقلام كه تاكنون به علت تحریم‌ها قادر به خرید آن نبود‌ه‌ایم، هزینه شود.

با اشاره به خرید پمپ سمپاش استاندارد با استفاده از اعتبار اختصاص یافته فوق الذکر، اظهار كرد: كلیه اقدامات كنترلی برای مالاریا اعم ازتشخیص،عملیات کنترل ناقل مانند سمپاشی، لاروكشی و درمان موارد بیماری در كشور حتی برای اتباع خارجی رایگان است.

وی، به انتقال محلی مالاریا در استان‌های جنوب شرق كشور اعم از استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان كرمان اشاره كرد و افزود: البته همواره گزارش‌هایی از موارد وارده در نقاطی غیر از جنوب شرق كشور وجود دارد.

رییس اداره مالاریای وزارت بهداشت، با بیان این كه برای اولین بار در كشور از محصولی به نام باسیل لاروخوار با فرمولاسیونی خاص در زیست گاه‌های لارو پشه آنوفل در آب‌های راكد برای پیشگیری استفاده شده است، گفت: بدین ترتیب یك مرحله از رشد و تكامل پشه آنوفل (ناقل مالاریا) متوقف می‌شود و به مرحله بلوغ با قدرت گزش و انتقال بیماری نمی‌رسد.

دكتر رییسی، درباره درمان بیماری مالاریا گفت: تاكنون نزدیك به 80 درصد موارد مطالعه شده مالاریای فالسیپارم كشور به داروهای ارزان قیمت و قابل دسترس خط اول درمان مالاریای فالسیپارم مقاومت نشان داده‌اند. مطالعه مشترك با سازمان جهانی بهداشت انجام شده و بدنبال آن خط جدید درمان شامل 2 داروی ترکیبی جدید مورد توصیه سازمان جهانی بهداشت در كشور برای درمان خط اول انتخاب شده كه تا به امروز هیچ مورد شكست درمانی را به دنبال نداشته است.

وی، داروهای جدید را وارداتی و درعین حال گران قیمت برشمرد و افزود: برای تهیه این داروها میزان سوبسید و تخفیف قابل توجهی با حمایت سازمان جهانی بهداشت در نظر گرفته می‌شود.

رییس اداره كنترل مالاریای وزارت بهداشت، خطر مرگ و میر با سوش فالسیپارم را در صورت عدم درمان زیاد دانست و افزود: موارد مالاریای كشور عمدتا (90 درصد ) ویواكس و كمتر از 10 درصد فالسیپارم (بدخیم) است.

دكتر رییسی، با بیان این كه 90 درصد مرگ و میرهای ناشی از مالاریای دنیا مربوط به كشورهای آفریقایی زیرصحرا است، افزود: در منطقه مدیترانه شرقی كه 22 كشور را شامل می‌شود، 95 درصد موارد ابتلا مربوط به افغانستان، پاكستان، یمن، سومالی و سودان است.

وی، به حذف مالاریا در كشورهایی چون امارات در منطقه و یا كشورهای پیشرفته اروپایی اشاره كرد و یادآور شد: همه ساله در تمامی این کشورها مواردی به عنوان مالاریای وارده گزارش می‌شود كه شامل كارگرانی است كه از كشورهای آفریقایی به اروپا می‌روند.

به گفته رییسی، شمار مبتلایان مالاریا طی 15 سال گذشته كاهش قابل توجهی داشته است؛ به نحوی كه از 98 هزار مبتلا در 15 سال گذشته به 16 هزار و 500 مورد در سال 86 رسیده كه حاكی از زمینه مناسب برای حرکت در راستای حذف حداقل سوش بدخیم مالاریای فالسیپارم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha