رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه چاقی شایع ترین بیماری غدد در ایران است افزود: 65 درصد جمعیت شهر تهران دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

سلامت نیوز: رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه چاقی شایع ترین بیماری غدد در ایران است افزود: 65 درصد جمعیت شهر تهران دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «فریدون عزیزی» روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت دهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم اظهار کرد: شایع ترین بیماری های غدد در ایران پس از چاقی به ترتیب دیابت، تیروئید و پوکی استخوان است.

وی افزود: 9 درصد جمعیت کل کشور به دیابت مبتلا هستند و حدود 10 درصد در مرحله پیش دیابت (پری دیابت) قرار دارند.

عزیزی گفت: یک سوم جمعیت شهرهای بزرگ مبتلا به دیابت و یا در مرحله پری دیابت هستند. در تهران نیز 14 درصد افراد بالای 20 سال مبتلا به دیابت و به همین میزان نیز افراد در مرحله پری دیابت قرار دارند.

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم اظهار کرد: بیشتر بیماری های غدد خاموش هستند و در شرایط خاص مانند دوران بارداری ظاهر می شود بر این اساس بیشتر زنان باردار پیش از بارداری دیابت نداشته اند اما در زمان بارداری دیابت آنها ظاهر می شود.

عزیزی گفت: بنابراین زنان باردار که دارای علایم خطر هستند مانند افراد چاق، افراد دارای سابقه دیابت، سابقه سقط جنین یا جنین مرده یا مبتلایان به فشارخون باید آزمایش قندخون بدهند.

وی با بیان اینکه دیابت بارداری منجر به سقط جنین یا ایجاد جنین مرده می شود، افزود: زنان بارداری که این علایم را ندارند نیز باید در هفته 22 تا 28 بارداری آزمایش قندخون را انجام دهند.

عزیزی با تاکید بر اهمیت انجام دادن آزمایش های دیابت گفت: نیمی از افرادی که در دوران بارداری مبتلا به دیابت می شوند اما پس از بارداری دیابت آنها برطرف می شود، ممکن است پس از گذشت 10 سال به دیابت مبتلا می شوند.

وی در مورد اختلالات تیروئیدی نیز اظهار کرد: اختلالات تیروئید شامل کم کاری یا پرکاری غده تیروئید نیز علایم ندارد و یک بیماری خاموش است؛ بنابراین افرادی که علایم خطر دارند باید پیش از بارداری یا در دوران بارداری تحت آزمایش های غربالگری قرار گیرند.

عزیزی افزود: سابقه بیماری تیروئید در خانواده، چاقی و سن بالای 30 سال از جمله عواملی است که می تواند به ابتلا به اختلالات تیروئید در دوران بارداری منجر شود.

وی گفت: در برخی کشورها غربالگری در مورد اختلالات تیروئید برای تمام زنان باردار صورت می گیرد اما در برخی کشورها مانند ایران تنها برای افراد در معرض خطر این آزمایش صورت می گیرد.

عزیزی با بیان اینکه عوامل محیطی پس از عوامل ارثی در بروز بسیاری از بیماری ها موثر هستند، افزود: عامل اصلی محیطی در بروز اختلالات تیروئید، کمبود ید است و در مورد بیماری دیابت هر دو عامل ارثی و محیطی موثر هستند.

وی در مورد عوامل ابتلا به دیابت نیز گفت: در بسیاری از کشورها مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس، چاقی یکی از مهمترین عوامل موثر در ابتلا به دیابت است و در ایران نیز با روند رو به رشد چاقی، همین وضعیت درحال بروز است.

عزیزی ادامه داد: اگر پدر و مادر به بیماری دیابت مبتلا باشند، احتمال ابتلای فرزند آنها به دیابت حدود 60 درصد است.

وی گفت: هرچه دیابت از سنین پایین تر آغاز شود، عوارض آن مانند سکته های قلبی و مغزی نیز در سنین پایین تر بروز می کند.

عزیزی با بیان اینکه سن ابتلا به دیابت در ایران کاهش یافته است، افزود: سن ابتلا به دیابت نوع دو به 10 سالگی رسیده به گونه ای شیوع دیابت نوع دو در کودکان به نیم تا یک درصد افزایش یافته است.

وی گفت: به رغم شیوع چاقی و دیابت در کشورهای اروپایی و آمریکایی، عوارض ناشی از این بیماری ها در کشورهای جهان سوم بیشتر از کشورهای پیشرفته است.

عزیزی در مورد تاثیر آلودگی های محیطی و پارازیت ها در بروز اختلالات تیروئید و دیابت توضیح داد:مهمترین عامل در بروز اینگونه بیماری ها تغذیه و سبک زندگی ماشینی است اما آلودگی های محیطی و پارازیت ها نیز بی تاثیر نیستند.

وی گفت: زنانی که مبتلا به دیابت بارداری می شوند یا دیابت دارند اگر در دوران بارداری دیابت آنها کنترل شود، با هیچ مشکلی مواجه نمی شوند اما درصورتی که ناشناخته بماند و درمان نشود، پیامدهایی در روند بارداری ایجاد می کند و ممکن است برای رشد ذهنی فرزندان آنها مشکل ایجاد کند.

عزیزی ادامه داد: در ایران آنچنان که باید به بیماری دیابت توجه نمی شود و تنها حدود 10 تا 20 درصد بیماران غربالگری می شوند.

دهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم از 30 مهرماه تا دوم آبان ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha