سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸

بروز نقص فنی در یکی از قطارهای خط یک مترو تهران، مسافران را ناچار به پیاده‌شدن در داخل تونل تاریک مترو کرد.

سلامت نیوز: بروز نقص فنی در یکی از قطارهای خط یک مترو تهران، مسافران را ناچار به پیاده‌شدن در داخل تونل تاریک مترو کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، این رویداد حدود ساعت 18:30دقیقه روز یکشنبه و به‌دلیل نقص فنی یکی از قطارها که از تجریش به سمت کهریزک در حرکت بود در حدفاصل ایستگاه امام‌خمینی(ره) و سعدی اتفاق افتاد و تاخیر 30دقیقه‌ای در حرکت قطارها را موجب شد.

طبق گزارش ایسنا، چراغ‌های داخل قطار مترو در حالی خاموش شدند که هیچ‌گونه تهویه‌ای هم وجود نداشت. این قطار هیچ پنجره قابل بازشدنی نداشت و پس از آنکه حدود نیم‌ساعت مسافران در تاریکی و گرما حضور داشتند، با مسوولان مترو و آتش‌نشانی تماس گرفتند که بی‌نتیجه بود. راهبر قطار نیز با وجود اصرار مسافران زن که در نزدیکی کابین وی بودند، سکوت کرده بود و پاسخ مسافران را نمی‌داد. پس از تماس مسافران با آتش‌نشانی به آنها اطمینان داده شد که کمک به‌زودی از راه می‌رسد اما کمکی از راه نرسید و مسافران خود شخصا اقدام به نجات خودشان کردند.

در میان مسافران کودک، افراد سالخورده و بیمار دیده می‌شدند که به علت ازدحام جمعیت و گرمای واگن دچار مشکلات تنفسی شده بودند و چندنفر از مسافران با چکش قطار اقدام به شکستن شیشه‌ها کردند.  در واگن آقایان نیز آنها در قطار را باز کرده و وارد تونل شده بودند اما چند لحظه بیشتر نگذشته بود که قطار تکان‌هایی خورد و چندمتر حرکت کرد و درب‌های قطار که توسط مسافران یا خودبه‌خود باز شده بود، بسته شد. با ادامه این اوضاع که با فریاد و بی‌تابی مسافران همراه شد، راهبر قطار سرانجام از کابینش خارج شد و به مسافران گفت که قطار را ترک کنند. مسافرانی که در تونل ‌گیر کرده بودند پس از طی مسافت 10دقیقه‌ای در مسیری تاریک، به سکوی ایستگاه امام‌خمینی(ره) رسیدند و در بین راه شاهد بودند که ماموران آتش‌نشانی تازه در حالت عزیمت به سمت قطار هستند. ایسنا گزارش داد این حادثه هیچ مصدومی نداشت اما عدم اطلاع‌رسانی به مسافران، سکوت راهبر قطار و نبود تیم امدادی موجی از وحشت را در میان مسافران ایجاد کرد. فیلم پیاده‌روی مسافران این قطار در تونل مترو که در حال حرکت به سمت ایستگاه امام‌خمینی بودند نیز در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری منتشر شده است. 

در پی این حادثه و به‌دلیل ازدحام جمعیت، ایستگاه مترو هفت‌تیر بسته شد و همین موضوع موجب ترافیک سنگین در معابر منطقه شد. از سویی دیگر خیابان‌های مخبرالدوله و هفت‌تیر به‌دلیل نقص فنی مترو با ترافیک سنگینی همراه شد.  سرهنگ پرویز حسینی، معاون ترافیکی پلیس راهور با اشاره به اینکه از طریق مرکز فوریت‌های حمل‌ونقل درخواست افزایش اتوبوس و ون در این خیابان‌ها را اعلام کردیم، گفت: نقص فنی مترو در ایستگاه امام‌خمینی و سعدی سبب اختلال در رفت‌وآمد مسافران و خروج آنها از ایستگاه‌های مترو به سطح معابر و در نتیجه افزایش حجم ترافیک و کندی حرکت خودروها شد. ماموران راهور اقدام به انتظام‌بخشی ترافیکی کردند.  خبرآنلاین نیز گزارش داد احسان مقدم، سخنگوی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در این‌باره گفت: نقص فنی در خط یک مترو بعد از دقایقی برطرف شد و حرکت قطارها به‌صورت عادی ادامه پیدا کرد و برای رفع ازدحام مسافران، قطارهای فوق‌العاده به این خط اعزام شدند.  در خبری دیگر همچنین ایرنا به‌نقل از مدیر روابط‌عمومی مترو تهران، نقص فنی را عامل بروز تاخیر در حرکت قطارهای خط یک اعلام کرد و ضمن پوزش از مسافران این خط، عدم نوسازی ناوگان مترو به‌دلیل تحقق‌نیافتن بودجه لازم را دلیل خرابی قطارها عنوان کرد.


بودجه مترو در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی
بحث عدم‌تحقق بودجه مترو به سال‌های دولت محمود احمدی‌نژاد و اختلاف میان دولت و شهرداری برمی‌گردد. در آن سال‌ها مسوولان شرکت بهره‌برداری مترو تهران بارها از عدم‌پرداخت سهم دولت برای توسعه خطوط ریلی تهران ابراز گلایه کرده بودند.  مجلس در سال88 مصوب کرده که دولت دومیلیارددلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه ناوگان قطار شهری (مترو) پرداخت کند. براساس این مصوبه، دولت تا پایان سال89 باید یک‌میلیارددلار برای توسعه مترو کلانشهر تهران پرداخت کند. ضمن آنکه سهم مترو سایر کلانشهرها 700میلیون‌دلار و سهم مترو سایر شهرها 300میلیون‌دلار تعیین شد. این مصوبه پس از چند مرحله ردوبدل‌شدن بین مجلس و شورای نگهبان، سرانجام با تایید نظر مجلس در مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام، باید اجرایی می‌شد اما دولت احمدی‌نژاد از اجرای آن استنکاف کرد. رییس دولت وقت چندی بعد در همین باره اعلام کرد: «مصوبه مجلس را قانون نمی‌دانم، نه اینکه قانون بدانم و عمل نکنم.» این اقدام احمدی‌نژاد البته با انتقاد شدید مجلسی‌ها روبه‌رو شد. استنکاف او از ابلاغ این قانون موجب شد رییس مجلس راسا اقدام و این قانون را ابلاغ کند اما این بودجه در اختیار مترو قرار نگرفت و عمر دولت دهم و ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در مرداد سال92 به پایان رسید.


ششم اسفند سال قبل، بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت دولت جدید در شورای شهر تهران حاضر شد و در سخنانی از پرداخت بودجه‌های لازم برای توسعه مترو تهران خبر داد. زنگنه در صحن شورا وعده داد که دولت تمام هزینه توسعه مترو تهران را پرداخت می‌کند.او درباره جزییات کمک دولت به مترو تهران گفت: «طبق قانون قراری با شهرداری تهران گذاشته‌ایم و آن اینکه به ازای هر مسافری که به مترو تهران اضافه می‌شود مقداری سوخت صرفه‌جویی می‌شود و اعتبار این صرفه‌جویی به شهرداری پرداخت شود. یعنی طبق این قول‌وقرار اگر چهارمیلیون‌نفر به جمعیت مسافران تهران اضافه شود دولت کمکی 500میلیون‌دلاری را به مترو تهران پرداخت می‌کند. به‌عنوان مثال به ازای هر مسافر نیم لیتر در سوخت صرفه‌جویی می‌شود، اگر چهارمیلیون‌نفر به مسافران مترو اضافه شود در عمل دومیلیون لیتر در سوخت صرفه‌جویی می‌شود یعنی هزارو500 تن که در سال 500هزار تن می‌شود، یعنی 500میلیون‌دلار پرداختی دولت به شهرداری تهران.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha