رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران آمار مرگ مادران در کشور را ۱۹.۷ در هزار تولد زنده اعلام کرد و گفت: این میزان تا پایان برنامه پنجم باید به ۱۵ در هزار تولد زنده برسد.

سلامت نیوز: رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران آمار مرگ مادران در کشور را ۱۹.۷ در هزار تولد زنده اعلام کرد و گفت: این میزان تا پایان برنامه پنجم باید به ۱۵ در هزار تولد زنده برسد.

اعظم‌السادات موسوی در گفت‌وگو با فارس، درباره چهاردهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران اظهار داشت: این کنگره در محل همایش‌های بین‌المللی رازی به کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران به مدت 4 روز برگزار می‌شود.

وی افزود: در این 4 روز به بررسی دستاوردهای مهم علمی خواهیم پرداخت. همچنین 2 هزار نفر از متخصصان زنان و مامایی از دانشگا‌های سراسر کشور شرکت کرده‌اند که سخنرانان کلیدی از کشورهای آمریکا، انگلیستان و برخی کشورهای اروپایی هستند.

این متخصص زنان ادامه داد: در این کنگره هر روز به بررسی یک موضوع خواهیم پرداخت که به مادر و جنین، ناباروری و روش‌های کم‌تهاجمی مانند لاپاراسکوپی، سرطان‌های زنان و اختلالات کف لگن، بیماری‌های عمومی زنان و مامایی جزو موضوعاتی است که در این 4 روز به آن خواهیم پرداخت.

موسوی گفت: علاوه بر این پنل‌ها با موضوع مسائل چالش و بحث‌برانگیز در موارد مختلف به بحث گذاشته می‌شود که راهکارهای عملی‌تر به متخصصان زنان ارائه خواهد شد.

رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران گفت: کاهش مرگ و میر مادران یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی کشورها است. در حال حاضر این شاخص در ایران 19.7 در 100 هزار تولد نوزاد زنده است و برای اینکه در پایان برنامه پنجم توسعه به رقم 15 در 100 هزار تولد نوزاد زنده برسیم انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران با وزارت بهداشت فعال هستند.

وی افزود: برای یک مورد کاهش مرگ و میر مادری باید رشد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی و آموزش عمومی بهتر داشته باشیم و توان عملی و علمی متخصصان خود را بالا ببریم.

موسوی اظهار داشت: در همین خصوص انجمن کنفرانس‌های ماهانه را در زمینه اورژانس‌های زنان و مامایی برگزار می‌کند که با استقبال خوبی روبرو شده است و در آن آخرین دستاوردهای علمی وعملی در رابطه با اورژانس‌های زنان و مامایی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: برای پرداختن به شایع‌ترین اختلالات زنان باید گروه‌بندی سنی را در نظر بگیریم. زنان 25 تا 40 ساله معمولاً با مشکلاتی مانند آندومتریوزیس، تخمدان‌های پلی‌کیستیک، شیوع ویروس HPV که از طریق مقاربت و ایجاد زگیل در دستگاه تناسلی ایجاد می‌شود مواجه می‌شوند.

وی گفت:‌ برخی انواع پرخطر HPV اگر به مدت طولانی بماند می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران تصریح کرد: سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع زنان در جهان است. خوشبختانه در کشور ما میزان شیوع این سرطان نسبت به دیگر کشورهای در حال توسعه کمتر است و علت آن رفتارهای جنسی سالم‌تر است. امیدواریم این روش در نسل جوان نیز ادامه یابد و آنها از رفتارهای پرخطر جنسی بپرهیزند و با ازدواج در سنین مناسب سلامت خود را حفظ کنند.

این متخصص زنان و زایمان گفت: برای جلوگیری از این ویروس واکسنی وجود دارد که در سال 2006 توسط سازمان بهداشت جهانی برای دختران 11 تا 14 ساله و پسران 15 تا 16 ساله در نظر گرفته شده است.

موسوی ادامه داد: این واکسن در حال حاضر گران است و با اینکه در کشورهای توسعه یافته واکسنی عمومی تلقی می‌شود اما در کشورهای در حال توسعه استفاده نمی‌شود. امیدواریم کمیته کشوری واکسیناسیون بتواند با تعاملی که با شرکت‌های سازنده این واکسن دارد بتواند آن را با قیمت ارزان وارد کند.

وی افزود: از طرفی امیدواریم این واکسن را در کشور خود تولید کنیم اما با توجه به اینکه موثرترین روش برای پیشگیری از این ویروس تزریق واکسن است لازم است قبل از تولید این واکسن آن را وارد کنیم.

رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران اظهار داشت: آندومتریوز نیز شیوع زیادی در نسل جوان و دختران دارد که برای جلوگیری از آن باید سبک زندگی سالمی داشته باشیم. بر این اساس پیشنهاد می‌شود دختران در سنین 25 تا 27 سالگی اقدام به باروری کنند چرا که باروری به پیشگیری از این اختلال کمک می‌کند.

موسوی ادامه داد: سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بر اثر عدم تحرک و وزن بالا ایجاد می‌شود چرا که این بیماری متابولیکی است و به سیستم‌های هورمونی مانند چربی بدن و تخمدان‌ها ارتباط دارد و با کنترل وزن تا حدود زیادی می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

این متخصص زنان و زایمان گفت: یکی از بیماری‌های شایع بعد از یائسگی پوکی استخوان است، سرطان پستان، سرطان دستگاه تناسلی مانند تخمدان و رحم یکی دیگر از بیماری‌های شایع بعد از 50 سالگی است.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت به موقع افراد از خود و کنترل سالانه، ورزش، وزن طبیعی، مصرف غذاهای سالم و مهارت‌های کنترل استرس نقش موثری در کاهش این بیماری‌ها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سارا ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    با سلام به نظرم آمار مرگ مادران در صد هزار تولد هست نه در هزار تولد!