یک متخصص طب سنتی کشور با بیان اینکه رعایت تدابیر تندرستی در فصل پاییز، بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری‌هاست، تاکید کرد: هر فصل سال دارای مزاج خاصی است، بنابراین لازم است توصیه و تدابیر خاصی برای حفظ تندرستی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها یا به حداقل رساندن عوارض و پیامد‌های آنها به کار گرفت.

سلامت نیوز: یک متخصص طب سنتی کشور با بیان اینکه رعایت تدابیر تندرستی در فصل پاییز، بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری‌هاست، تاکید کرد: هر فصل سال دارای مزاج خاصی است، بنابراین لازم است توصیه و تدابیر خاصی برای حفظ تندرستی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها یا به حداقل رساندن عوارض و پیامد‌های آنها به کار گرفت.

دکتر ناصر رضایی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه فصل پاییز دارای مزاج سرد و خشک است و برای سالمندان و افراد دارای بیماری‌های با طبیعت سرد و خشک، مناسب نیست، گفت: در این فصل، سرمای هوا و تغییرات هوایی، موجب بسته شدن منافذ بدن و غلیظ شدن و تجمع اخلاط فاسد در بدن می‌شود. بنابراین بیماری‌های صفرایی باقی‌مانده از تابستان بیشتر بروز می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در این فصل، بیماری‌های با طبع سرد و خشک شایع‌تر هستند، افزود: اختلالات گوارشی، بیماری‌های پوستی، اگزما و خشکی پوست، شوره‌سر، ترک لب‌ها، ورم لوزه‌ها، درد مفاصل، بزرگی طحال، سخت‌ادراری، بیماری‌های روده‌ای، درد‌های سیاتیکی، بیماری‌های ریه مانند سل، تنگی نفس و آسم، اختلالات روانی سوداوی مانند وسواس و افسردگی، از جمله بیماری‌های شایع فصل پاییز هستند.

رعایت تعادل و مزاج فردی در مصرف خوراکی‌ها

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران در دانشگاه شاهد، با اشاره به اینکه در فصل پاییز باید تا جایی که ممکن است از رفتارهایی که موجب خشک و سرد شدن بدن می‌شود، پرهیز کنیم، خاطرنشان کرد: افراد در این فصل باید با رعایت تعادل و بر حسب مزاج فردی، شرایط جسمی، سن و شرایط گوارشی و اقلیمی، از خوراکی‌هایی از قبیل پروتئین‌ها و فراورده‌های حیوانی، حبوبات، غلات، میوه‌ها، مغز‌ها و خشکبار، سبزیجات و ادویه‌ها استفاده کنند.

پرخوری و پرنوشی ممنوع!

رضایی‌پور با بیان اینکه پرخوری، پرنوشی و زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها در فصل پاییز، زیان‌بخش‌ است، یادآور شد: اگر رطوبت زاید حاصل از این رفتارها با شرایط متغییر آب و هوایی پاییز یا ضعف دستگاه گوارش همراه شود، موجب بروز بیماری‌هایی از جمله تب می‌شود.

ورزش کنید

این متخصص طب سنتی ایران، در پایان تصریح کرد: در فصل‌های سرد سال از جمله پاییز، دستگاه گوارش انسان قوی‌تر و نیاز بدن به غذا بیشتر می‌شود. بنابراین به دلیل مصرف غذاهای سنگین مانند انواع آش‌، آبگوشت، حلیم و کله‌پاچه، برای دفع بیشتر مواد زاید حاصل از گوارش غذاها و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از تجمع فضولات در بدن، باید در این فصل به انجام حرکات ورزشی به طور مداوم، بیشتر توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha