معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: بیماری هاری در سالهای اخیر در جایگاه هفتم مهمترین بیماریهای عفونی قرار گرفته است.

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: بیماری هاری در سالهای اخیر در جایگاه هفتم مهمترین بیماریهای عفونی قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علی اکبر سیاری در پیام خود به مناسبت سمینار بین المللی هاری، سلامت را نیاز همه آحاد جامعه و حق مردم بیان کرد و گفت: قانون اساسی دولت را مکلف کرده که سلامت را برای همه مردم فراهم آورد.

وی در این پیام با اشاره به اینکه سلامت رفاه کامل جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی را شامل می شود، افزود: اگرچه در یک قرن اخیر وجود اقدامات جدی علیه بیماریهای واگیر، بیماریهای غیر واگیر تحت اولویت قرار گرفته است، ولی همین موضوع باعث گسترش بسیاری از بیماریهای واگیر شده است که سازمان جهانی بهداشت برخی از آنها را تحت عنوان بیماری های فراموش شده نام برده است.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، نمونه ای از بیماریهای واگیر، بیماری هاری است که در جایگاه هفتم مهمترین بیماریهای عفونی در سالهای اخیر قرار گرفته است.

سیاری در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به این که جمعیت های فقیر و آسیب پذیر در معرض خطر بیشتر ابتلا به هاری هستند، افزود: متاسفانه به دلیل عدم گزارش صحیح موارد ابتلا در بسیاری از کشورها برنامه مدونی برای پیشگیری از انتقال بیماری از حیوان به انسان وجود ندارد و از این رو حمایتهای بین المللی نیز کافی نیست.

وی در ادامه این پیام بیماری هاری را بیماری ویروسی سیستم عصب مرکزی و عامل انتقال از حیوان به انسان بیان کرد و گفت: نیمی از مردم دنیا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و در حال حاضر دولت های 150 کشور در دنیا نگران بیماری هاری می باشند و به ناچار اقدامات گسترده ای برای مبارزه با آن انجام می دهند.

سیاری در پیام خود با اشاره به اینکه هاری یک بیماری 100 درصد کشنده و البته 100 درصد قابل پیشگیری است، گفت: متاسفانه سالانه حدود 60 هزار نفر در آسیا و افریقا از این بیماری می میرند که 30 هزار نفر آنها در آسیا زندگی می کند و 84 درصد موارد فوت شده ساکن مناطق روستایی می باشند که البته اکثر آنها را کودکان تشکیل می دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه این پیام گفت: این در حالی است که با انجام واکسیناسیون به موقع  می توان از ابتلا به بیماری هاری جلوگیری کرد.

وی در پیام خود از اقدامات موثر دیگر را برنامه کنترل هاری در سگها بیان کرد و افزود: این برنامه به طور موفق در برخی از کشور های امریکای لاتین به اجرا در آمده است و موجب کاهش موارد هاری در انسان و حیوان شده است.

سیاری همچنین در این پیام با اشاره به اینکه در ایران سالیانه نزدیک به 150 هزار نفر مورد گزش قرار می گیرند، گفت: با انجام اقدامات واکسیناسیون از ابتلا آنها به هاری می توان پیشگیری کرد.

به گفته وی، 4 مورد ابتلابه هاری در سال 92 را به دلیل عدم مراجعه جهت اقدامات واکسیناسیون بیان کرده است.

معاون وزیر بهداشت، اساس کنترل بیماری هاری در کنترل حیوانات اهلی و بخصوص در سگها و در دسترس قرار دادن امکانات واکسیناسیون افراد حیوان گزیده شده و در معرض خطر عنوان کرد و افزود: لازم است سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور و سایر ارگانها به طور جدی و برنامه ریزی شده به منظور ارتقای سلامت جامعه در کنترل بیماری از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

به گفته معاون بهداشتی، واکسیناسیون سالانه 45 میلیون سگ در آمریکای لاتین موجب کاهش 90 درصد بیماری در سگها و کاهش موارد مرگ انسانی شده است و به عنوان کاربردی ترین و با صرفه ترین  استراتژی مطرح است.

وی در این پیام ادامه داد: وزارت بهداشت، با تامین واکسن مناسب انسانی و توزیع آن در کشور و فعالیت حدود 700 مرکز پیشگیری و درمان هاری به طور 24 ساعته و بخصوص آموزش جامعه توانسته است موارد ابتلا به هاری را به نزدیک صفر برساند.

سیاری در ادامه پیام خود برگزاری سمینار بین المللی هاری به مناسبت روز جهانی هاری به عنوان یک فرصت برای مرور نقاط قوت، چالشها و راهکارهای کنترلی و ارتقا همکاریهای بین بخشی بیان کرد و افزود: از همه تلاشگران عرصه سلامت بخصوص همکاران سازمانهای دامپزشکی، محیط زیست، وزارت کشور و همکاران فعال در دانشگاه های علوم پزشکی بویژه بهداشتی تشکر میکنم. امید است این سمینار موجب ارتقا هماهنگی های بین بخشی با هدف بهبود کیفیت سلامت جامعه گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha