سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 123665

ما هم در رژیم سلامت برای پیشگیری و هم در رژیم درمانی سوءهاضمه همیشه به مصرف آب، میوه و سبزی و فیبرهای محلول در آب توصیه داشته‌ایم؛ اما در اینجا می‌خواهیم نبایدهای این بیماری را به شما بگوییم. با ما باشید...

سلامت نیوز: ما هم در رژیم سلامت برای پیشگیری و هم در رژیم درمانی سوءهاضمه همیشه به مصرف آب، میوه و سبزی و فیبرهای محلول در آب توصیه داشته‌ایم؛ اما در اینجا می‌خواهیم نبایدهای این بیماری را به شما بگوییم. با ما باشید...

سوء هاضمه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان،همان طور که می‌دانید رعایت رژیم غذایی سلامت به معنای رعایت بخور نخورهای غذایی است؛ اما ما تا به حال در بیشتر موارد فقط به بایدهای آن پرداخته‌ایم. اینکه میوه و سبزی بخورید، مایعات بخورید، پروتئین خالص و کم چرب مصرف کنید و خیلی چیزهای دیگر.

همان طور که می‌دانید بیماری‌های گوارشی که از شایع‌ترین بیماری‌های جامعه ما نیز هستند به طور قابل‌توجهی با رژیم غذایی مصرفی در ارتباط‌اند و از این رژیم تأثیر می‌پذیرند.

سوءهاضمه هم یکی از شایع‌ترین این مشکلات گوارشی است. زمانی که شخصی به سوءهاضمه مبتلا می‌شود علامت‌ها و عوارضی مانند تهوع، استفراغ و نفخ واقعاً آسایش و آرامش را از فرد می‌گیرند. ما هم در رژیم سلامت برای پیشگیری و هم در رژیم درمانی سوءهاضمه همیشه به مصرف آب، میوه و سبزی و فیبرهای محلول در آب توصیه داشته‌ایم؛ اما در اینجا می‌خواهیم نبایدهای این بیماری را به شما بگوییم:

 
محصولات لبنی

یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی که ضمن ارزش و احترامی که برای آن‌ها قائل هستیم گوارش سختی دارند لبنیات هستند. شاید یکی از علت‌های اصلی آن وجود قند لاکتوز در شیر و محصولات لبنی باشد. زمانی که هضم و جذب این قند به درستی انجام نشود نفخ و تجمع گاز در روده‌ها مشکل اصلی خواهد بود. این همان اتفاقی است که در مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز می‌افتد. در این شرایط اگر شما مقدار زیادی قند لاکتوز را همراه شیر و لبنیات دریافت کنید، این قند وارد روده بزرگ شده و اسهال، شدید و شدیدتر می‌شود. پس فراموش نکنید در طی مدتی که دچار سوءهاضمه هستید به جای شیر از گروه لبنیات، ماست و پنیر را انتخاب کنید که حاوی لاکتوز کمتری‌اند.
بدن ما در مقابل هضم و گوارش غذاهای خیلی شیرین و خیلی شور خیلی به زحمت می‌افتد! زمانی که شما بیمار هستید باید ضعیف شدن بدن خود را بپذیرید و او را به زحمت نیندازید

غذاهای ادویه‌ای و تند

اگر شما در حال حاضر مبتلا به تهوع، استفراغ و اسهال هستید، بهتر است از مصرف مواد غذایی که دستگاه گوارش را تحریک می‌کنند پرهیز کنید. این‌ها همان غذاهای ادویه‌ای و تند هستند که استاد عصبی کردن دستگاه گوارش‌اند. غذاهای تند و ادویه‌ای فوق‌العاده متغیر عمل می‌کنند. در برخی افراد باعث علامت‌های شدید انواع بیماری‌های گوارشی می‌شوند و در برخی دیگر ممکن است بی‌تأثیر باشند؛ اما برای افراد دچار مشکلات گوارشی قطعاً حکم دشمن را دارند.

 
عدم تحمل به فروکتوز

عدم تحمل فروکتوز بیماری گوارشی دیگری است که روده باریک قادر به جذب فروکتوز نمی‌باشد و یا در این عمل ضعیف است. ریفلاکس، نفخ و اسهال از علامت‌های این بیماری‌اند. اسپاسم عضلات دستگاه گوارش و تهوع هم می‌تواند طی عدم تحمل به فروکتوز ایجاد شود؛ بنابراین طی مدت زمانی که مشکل سوءهاضمه وجود دارد بهتر است از مواد غذایی که محتوای فروکتوز بالایی دارند پرهیز کنید مانند شربت ذرت، عسل، انگور، خربزه، نوشیدنی‌های گازدار حاوی فروکتوز و خیلی از خوراکی‌های دیگر.


غذاهای چرب

غذاهای چرب باعث تحریک انقباضات در دستگاه گوارش می‌شوند. جالب است بدانید این مواد غذایی با کاهش سرعت تخلیه معدی باعث بدتر شدن یبوست و با افزایش حرکات و انقباضات روده‌ای باعث ایجاد و بدتر شدن اسهال می‌شوند. به طور کلی تأثیر این مواد غذایی بر افراد وابسته به نوع غذای مصرفی و نیز وضعیت گوارشی فرد است؛ اما به این دلیل و به صدها دلیل تغذیه‌ای دیگر ما همواره مصرف مواد غذایی کم‌چرب و وعده‌های غذایی کم‌چرب و کم‌حجم را به شما توصیه می‌کنیم. مخصوصاً زمانی که پای مشکل گوارشی مثل سوءهاضمه هم وسط باشد بهتر است از این متهم‌ها حداقل برای یک هفته دوری کنید: مواد غذایی پر چربی مانند کره، بستنی، شیر و ماست پرچرب، گوشت قرمز، پنیر خامه‌ای و سایر پرچرب‌هایی که خودتان بهتر می‌شناسید.

 
شیرین‌کننده‌های مصنوعی

یکی از مهم‌ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی که رئیس باند شیرین‌کننده‌های مشکل‌ساز است، قند سوربیتول است. این قند یک قند دیرهضم است که به طور طبیعی در برخی میوه‌ها هم وجود دارد. مثل آلو، سیب‌ها، هلو و گیلاس؛ اما از نوع مصنوعی آن در صنعت مواد غذایی برای شیرین کردن آدامس و برخی فراورده‌های غذایی دیگر استفاده می‌کنند. به محض اینکه سوربیتول وارد روده بزرگ می‌شود باعث ایجاد حجم بالایی از گاز، نفخ و اسهال خواهد شد. پس اگر شما هم مبتلا به اسهال و یا نفخ هستید بهتر است قبل مصرف مواد غذایی صنعتی، حتماً برچسب اطلاعات تغذیه‌ای روی آن را مطالعه کنید.


کافئین

کافئین هم استاد تحریک دستگاه گوارش است. کافئین باعث حرکت سریع‌تر مواد غذایی در دستگاه گوارش خواهد شد. به همین خاطر است که مصرف مقادیر بالا از آن به راحتی ایجاد اسهال می‌کند. پس به شما توصیه می‌کنیم در زمان ابتلا به اسهال از مصرف کافئین پرهیز کنید. دقت داشته باشید که این پرهیز شامل نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، نسکافه و نوشابه‌های صنعتی، شکلات و خلاصه تمام ترکیباتی که حتی مقدار محدودی کافئین دارند نیز می‌شود.

 
مواد غذایی خیلی شیرین و خیلی شور

بدن ما در مقابل هضم و گوارش غذاهای خیلی شیرین و خیلی شور خیلی به زحمت می‌افتد! زمانی که شما بیمار هستید باید ضعیف شدن بدن خود را بپذیرید و او را به زحمت نیندازید. خیلی از افراد در زمان ابتلا به بیماری‌های گوارشی شدیداً به مواد غذایی شیرین مثل شکلات واکنش منفی نشان می‌دهند. پس بهتر است در این دوره در مصرف مواد غذایی شور و شیرین میانه رو باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صدیقه جولایی ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    لطفا در مورد خوردن چیزهای مفید هم بگید که این علایم رو کم کنه