شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12367

محققان به منظور بهبود در تولید سیب زمینی در تلاش برای شکست کد ژنتیکی این گیاه حیاتی که به عنوان سومین منبع غذایی در دنیا شناخته شده است، هستند.

گروهی از دانشمندان از سرتا سر جهان در حال انجام تحقیقات جهت ترتیب گذاری ژنوم سیب زمینی در راستای شکستن کد ژنتیکی این محصول پر اهمیت در جهان هستند.

"Solanum Tuberosum" یا همان سیب زمینی به نظر گیاهی ساده می آید اما مملو از اسراری است که در زیر 12 کروموزوم و 840 میلیون جفت دی ان ای پنهان شده و اطلاعات مفیدی را از مبدا خود و دیگر سبزیجات به دانشمندان ارائه خواهد کرد.

این گروه قصد دارد تا سال 2010 تحقیقات خود را به اتمام رسانده و نتایج آن را برای تولید بذرهایی مقاوم از سیب زمینی که در مقابل خشکسالی، آفات و دمای بالای هوا دچار اختلال نمی شوند به کشاورزان ارائه دهند زیرا به اعتقاد این دانشمندان با درک دقیق نحوه عملکرد هر ژن می توان بذر هایی با کیفیت و تاثیر بالا تری تولید کرد.

بر اساس گزارش رویترز، سیب زمینی سومین محصول مهم غذایی در جهان بعد از گندم و برنج بوده و از نظر متخصصین تغذیه می تواند با قیمتی پایین، حجم زیادی از گرسنگان جهان را سیر کند. این گیاه 8 هزار سال پیش برای اولین بار در پرو کشف شده و اکنون چین یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان آن به حساب می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha