رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی گفت: طبق آخرین پایشی که این پژوهشکده در سال جاری انجام داده است، ساکنان هفت استان کشور از جمله تهران، کمبود ید دارند.

سلامت نیوز: رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی گفت: طبق آخرین پایشی که این پژوهشکده در سال جاری انجام داده است، ساکنان هفت استان کشور از جمله تهران، کمبود ید دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر فریدون عزیزی روز سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت برگزاری دهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم اظهار کرد:کمبود ید مشاهده شده در ساکنان این استان ها به دلیل کمبود ید در نمک های مصرفی است.

وی بدون اشاره به نام سایر استان ها در باره استان تهران،گفت: کمبود ید بیشتر در منطقه جنوب تهران مشاهده شده است.

وی افزود: از سال 1369 درپی اجرای نخستین پایش در مورد میزان ید، یدرسانی در کشور آغاز شد که با موفقیت های چشم گیری روبه رو بود و از آن سال تاکنون نیز هر پنج سال یکبار این پایش انجام می شود.

عزیزی ادامه داد: یدرسانی و میزان ید موجود در نمک های مصرفی از حدود هشت سال گذشته تاکنون دچار اشکال شده و همین امر مشکلاتی را برای سلامتی افراد به وجود آورده است.

وی گفت: در پایشی که در منطقه طالقان صورت گرفته است، حدود 60 تا 70 درصد دانش آموزان دوره دبستان و دبیرستان دچار کمبود ید بودند.

عزیزی با بیان اینکه کمبود ید به عنوان نخستین عامل اختلالات روانی و کمبود هوش در دنیا شناخته شده است، افزود: کمبود این ماده غذایی سبب کند ذهنی می شود اما در صورت رفع این کمبود افراد به ویژه کودکان به سطح ذهنی مناسب می رسند.

عزیزی گفت: در صورتی که نمک های مصرفی دارای ید باشند، مصرف آن برای رفع کمبود ید برای عموم مردم کافی است اما در دوران باردای باید میزان ید مصرفی افزایش یابد.

وی در مورد میزان ید مورد نیاز برای زنان باردار توضیح داد: زنان باردار حدود یک و نیم تا دو برابر بیشتر از افراد عادی به ید نیاز دارند؛ از آنجایی که نمی توان این میزان نیاز را با مصرف نمک های یددار برطرف کرد، لازم است 150 میکروگرم ید در قرص هایی که زنان باردار مصرف می کنند وجود داشته باشد و این میزان یدرسانی در دوران شیردهی نیز ادامه یابد.

عزیزی با بیان اینکه مصرف قرص های یددار به هیچ وجه توصیه نمی شود، گفت: بهتر است برای رفع کمبود ید از نمک های تصفیه شده یددار با بسته های زرد رنگ یا بسته بندی هایی که مانع تابش نور خورشید می شود، استفاده شود.


** لزوم مصرف قرص 50 هزار واحدی ویتامین D

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی در مورد کمبود ویتامین D نیز گفت: 70 تا 80 درصد دریافت این ویتامین از طریق پوست و تابش آفتاب صورت می گیرد.

عزیزی با بیان اینکه دریافت این ویتامین نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز ضروری است، افزود: علاوه بر زنان، مردان نیز به دلیل اینکه بیشتر با خودرو تردد می کنند، میزان دریافت ویتامین D آنها از طریق آفتاب کمتر صورت می گیرد بنابراین همه افراد باید از قرص های ویتامین D استفاده کنند.

وی اظهار کرد: کمبود این ویتامین منجر به بروز راشیتیسم در کودکان می شود بنابراین مصرف این قرص ها برای تمام سنین و برای کودکان از سنین چهار سالگی توصیه می شود.

عزیزی در مورد میزان مصرف قرص های ویتامین D گفت: لازم است افراد یک قرص 50 هزار واحدی ویتامین D به صورت هفتگی یا یک قرص هزار واحدی هر روز مصرف کنند.

رییس دهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم اظهار کرد: این کنگره با محورهایی همچون بیماری دیابت، بیماری های غدد در زمان بارداری، دیابت در دوران بارداری و اختلالات تیروئید برگزار می شود.

عزیزی گفت: 315 مقاله به این کنگره ارسال شده است که از این تعداد 30 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارایه می شود.

وی افزود: این کنگره 64 سخنرانی دارد که از این تعداد 9 سخنرانی جامع و 55 سخنرانی به صورت پانل و سمپوزیوم از طرف اساتید و دانشمندان داخلی و خارجی ارایه می شود.

عزیزی در مورد شرکت کنندگان در این کنگره گفت: بیش از 500 شرکت کننده داخلی و تعدادی شرکت کننده از کشورهای ایتالیا، آلمان، دانمارک، انگلیس، عمان و عراق در این کنگره حضور دارند.

دهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم از 30 مهرماه جاری تا دوم آبان ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha