مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت از الزام 224 بیمارستان به توجه به کاهش خطر بلایا خبر داد.

سلامت نیوز: مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت از الزام 224 بیمارستان به توجه به کاهش خطر بلایا خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به  نقل از ایسنا، دکتر علی اردلان، سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا در دومین همایش کاهش خطر بلایا گفت: تصور اینکه برگزاری چنین همایش‌هایی بی‌فایده خواهد بود اشتباه است، زیرا پس از برگزاری همایش و برنامه‌های مختلف کاهش خطر بلایا شاهد انجام اقدامات بسیار خوبی در این حوزه بوده‌ایم.

وی افزود: برگزاری این برنامه‌ها در سال‌های گذشته باعث شد که بحث مقاوم سازی و کاهش خطر بلایا در فرم ارزشیابی بیمارستان‌ها گنجانده شده و 224 بیمارستان کشور ملزم به رعایت آن شوند.

مشاور معاون بهداشت و سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا ادامه داد: شعار امسال جهان توجه به سالمندی در بلایاست، سال گذشته نیز توجه به معلولیت‌ها در بلایا شعار سال بود که منجر به تشکیل کمیته‌ای متشکل از 20 عضو و نهاد در کشور برای جلوگیری از این معضل در بلایا شد و نتایج خوبی به بار آمد.

وی بیان داشت: مطالعه کوهورت خانوارهای کارکنان بهداشتی درمانی بم، نشان داد که نسبت شانس مرگ در افراد سالمند 4.5برابر افراد جوان بوده است. همچنین تجربه زلزله ورزقان نشان داد که 30 درصد مرگ‌ها مربوط به افراد بالای 60 سال بوده است.

وی افزود: سایر مطالعات انجام شده در کشور نیز تاثیر سوء حوادث طبیعی بر کاهش کیفیت زندگی و کارکردهای سالمندان در فعالیت‌های روزمره را نشان داده‌اند. در زمان وقوع حوادث و بلایا، سالمندان همچنین با مشکلاتی از قبیل از دست دادن وسایل کمک حرکتی، بینایی و شنوایی (عصا، عینک و سمعک) مواجه هستند و در دریافت کمک‌های امدادی (مانند آب وغذا) و برپایی چادرهای اسکان موقت با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

اردلان گفت: جمعیت روبه افزایش سالمندان کشور و حادثه خیز بودن کشور ایجاب می‌کند که نظام سلامت و سایر سازمان‌های متولی نسبت به آمادگی بیشتر برای ارایه خدمات متناسب با نیاز سالمندان اقدام کنند. البته برنامه وزارت بهداشت در حال حاضر دارای بخش ویژه نیازهای سالمندان است.

وی همچنین بر لزوم آمادگی خانوارها بر اساس بلایا تاکید کرد و گفت: به رغم آمادگی نسبتا مطلوب سازمان‌های امدادی، آمادگی خانوارها (بر اساس آمار وزارت بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت) بسیار پایین است.

اجرای آزمایشی برنامه ارتقای آمادگی خانوارهای ایرانی برای بلایا در 10 استان

وی افزود: وزارت بهداشت در حال حاضر ارتقای آمادگی خانوارهای ایرانی برای بلایا را در 10 استان کشور بصورت پایلوت در دست اجرا دارد و 100 هزار خانوار برای سال 1393 گروه هدف این برنامه هستند. تا مهرماه سال جاری حدود 45 هزار خانوار در این برنامه مورد آموزش قرار گرفته‌اند که برنامه ریزی برای سالمندان بخشی از این آموزش است.

اردلان به برگزاری کارگاه های تخصصی گوناگون در حوزه کاهش خطر بلایا اشاره کرد و گفت: 26 و 27 مهرماه نیز کارگاه معلولیت در بلایا در ادامه همین برنامه‌ها با حضور کارشناسان سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی اهمیت توجه به بحث سالمندی در بلایا و حوادث غیرمترقبه را مورد اشاره قرار داد و افزود: سالمندان در بین گروه‌های در معرض خطر در بلایا از ویژگی و جایگاه مهم‌تری برای توجه بیشتر برخوردارند، زیرا درصد آسیب پذیری آنها در حوادث به دلیل شرایط جسمانی و کهولت سن بسیار بیشتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha