یک متخصص داخلی گفت: زنگ خطر کمبود ویتامین D بویژه میان زنان به صدا درآمده است و باید توجه ویژهای به این موضوع کرد.

سلامت نیوز: یک متخصص داخلی گفت: زنگ خطر کمبود ویتامین D بویژه میان زنان به صدا درآمده است و باید توجه ویژهای به این موضوع کرد.

دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ویتامین D ویتامینی است که برای سلامتی ضروری است، اما برخلاف ویتامینهای دیگر ویتامین D را از غذاها به دست نمیآوریم بلکه بخش عمده ویتامین D به وسیله بدن ساخته می‌شود. در واقع این ویتامین بر اثر تابش نور آفتاب در پوست بدن ساخته می‌شود و این خیلی خوب است، چرا که بسیاری از غذاها به طور طبیعی مقدار کمی ویتامین D دارند.

وی افزود: این ویتامین در خصوص فعالیتهای متابولیک و کلیه نقش اساسی ایفا میکند، اما متاسفانه این روزها سبک زندگی، آپارتمان‌نشینی و دور بودن از نور آفتاب باعث شده کمبود ویتامین D به ویژه در بین زنان بیشتر به چشم می‌خورد.

رضایی تصریح کرد: ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر موادغذایی در دیواره روده کمک میکند. کلسیم و فسفر برای سلامتی و استحکام استخوانها ضروری است. در ضمن کودکان در حال رشد، زنان باردار و شیرده به ویتامین D بیشتری نیاز دارند.

این متخصص داخلی با اشاره به علایم کمبود ویتامین D، عنوان کرد: از جمله علائمی که میتوان به آن اشاره کرد، احساس ضعف و خستگی عمومی بدن، ضعف ماهیچهای و درد استخوانی است. در همین جهت برای درمان باید از مکملها به‌ صورت قرص و تزریق خوراکی استفاده کنیم. همچنین امروزه با توجه به پیشرفتی که در دانش پزشکی مشاهده می‌شود در بسیاری از آزمایشگاهها تشخیص کمبود ویتامین D به راحتی امکانپذیر است.

رضایی یادآور شد: معمولا حساسیت خاصی نسبت به مکمل‌ها وجود ندارد و تنها ممکن است در افرادی که مشکلات گوارشی دارند ایجاد حساسیت کند. در ضمن افراد باید دقت کنند که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار نگیرند؛ چرا که افراط در این موضوع، ممکن است موجب سرطان پوست شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha