یك پژوهشگر علم هواشناسی از موج جدید و گسترده باران و كاهش دما طی روزهای آینده خبر داد.

سلامت نیوز: یك پژوهشگر علم هواشناسی از موج جدید و گسترده باران و كاهش دما طی روزهای آینده خبر داد.

احسان مرادی در این باره در گفتگو با مهر گفت: هم اینك سامانه كم فشاری در شرق دریای مدیترانه و جنوب كشور تركیه قرار گرفته است. این سامانه بارش زا با حركتی كه به سمت شرق دارد، از امشب ابتدا مناطق غربی میهن را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بتدریج طی روزهای آینده سبب بارش و ناپایداری در نیمی از كشور خواهد شد.

وی درباره نحوه فعالیت این سامانه افزود: خوشبختانه سامانه یاد شده با رطوبت مناسبی از سمت عرض های جنوبی همراهی می شود و از فردا (چهارشنبه) ضمن تقویت شدن سبب بارش های نسبتا شدیدی در برخی استان های غربی و در روزهای آخر هفته در دامنه های مركزی زاگرس خواهد شد که می شود گفت در روزهای پایانی این هفته در نیمی از كشور شاهد بارش خواهیم بود.

مرادی درباره اوج فعالیت این سامانه گفت: بخاطر شدید شدن بارش ها طی ساعت های فردا (چهارشنبه) در استان های غربی كشور شاهد آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن سیلاب های محلی خواهیم بود و از این روز بارش به دامنه های مركزی زاگرس و مناطقی از دامنه های البرز هم كشیده می شود و روز پنجشنبه همچنان در مناطق یاد شده شاهد بارش خواهیم بود تا اینكه از اواخر این روز و طی روز جمعه بارش ها نیمی از كشور را فرا می گیرد و در استان های واقع در دامنه های مركزی زاگرس شاهد آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب های محلی خواهیم بود.

این پژوهشگر درباره اوضاع دمایی طی روزهای آینده افزود: از فردا ابتدا در نیمه غربی دمای هوا كاهش خواهد داشت تا اینكه از پنجشنبه بتدریج كاهش دما بیشتر مناطق كشور را فرا می گیرد و بارش ها در ارتفاع های غربی و شمالی به برف تبدیل می شود. كاهش دما طی روز جمعه محسوس خواهد بود و می تواند سبب سرمازدگی برخی محصول های كشاورزی شود.

مرادی درباره اوضاع جوی سایر مناطق كشور گفت: تنها در نیمه جنوبی كشورمان و مناطقی از شرق و جنوب شرق بارشی نخواهیم داشت و پدیده چیره در این مناطق وزش باد و گرد و خاك و افزایش ابر است.

این پژوهشگر در پایان اضافه كرد: بی شك بارش های پیش رو گسترده ترین بارش های سال آبی جدید است و خوشبختانه هفته آینده نیز بار دیگر سامانه جدیدی به كشور نفوذ می كند و سبب بارش های خوبی در نیمه شمالی می شود، تا مهر ماه در نیمه شمالی با خاطره خوبی در ذهن كشاورزان این مناطق ثبت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha